Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mister synet på venster øye etter trening

pappagutt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ikke fått noen slag/rystelser i hodet på noe tidspunkt ? Behøver ikke å ha skjedd de siste dagene, men tenk etter om du kan huske å ha falt litt hardt f.eks. på ski eller sykkeltur, eller rett og slett vært i slåsskamp ;) .

Det du opplever er nemlig fryktelig likt det jeg opplevde ca. 2 år etter at jeg falt stygt under utfortrening.(landet sidelengs med en ski rett opp i været etter et "svev" på ca. 40 meter. Farten ble anslått av de som så det til å være rundt 110 km/t. Det mest idiotiske av alt var at jeg egentlig ikke hadde planlagt å kjøre den dagen (var aktiv inntil noen år før dette skjedde), så jeg hadde ikke hjelm med meg heller :roll: !)

Resultatet var at det slaget jeg fikk mot hodet gjorde at netthinnen min begynte å løsne fra venstre øye. Sakte, men sikkert, som en tapet som løsner fra veggen - hvis du skjønner hva jeg mener... Det var først noen år senere at jeg la merke til at deler av synsfeltet begynte å bli borte av og til. Det skjedde ofte i forbindelse med fysisk aktivitet, og det varte lengere og lengere for hver gang. Til slutt så ble det såpass ille at jeg oppsøkte en øyenlege. Det tok da ikke mer enn ca. 10 min. før han ba meg reise hjem og pakke det jeg måtte trenge for å være borte i en ukes tid. Fikk beskjed om at måtte møte opp på Ullevål Sykehus samme dagen en for laser-operasjon. De kunne ikke gi meg 100 % syn tilbake, men de reddet det som var mulig (har 80 % redusert syn på et øyet). Litt er bedre enn ingenting !

Det kommer nemlig til et punkt i løsningen hvor ting plutselig begynner å skje FORT, og derfor bør du komme deg til en øyenlege ASAP. Dette er ikke for å skremme deg (eller andre), men for å oppfordre om at hvis man får forstyrrelser på synet så skal man ta det på alvor. Better safe than.... osv.

Lykke til uansett !

PS ! Hvis/når du finner ut av hva det er, så får du poste det her da....

Lenke til kommentar
Du har ikke fått noen slag/rystelser i hodet på noe tidspunkt ? Behøver ikke å ha skjedd de siste dagene, men tenk etter om du kan huske å ha falt litt hardt f.eks. på ski eller sykkeltur, eller rett og slett vært i slåsskamp ;) .

Det du opplever er nemlig fryktelig likt det jeg opplevde ca. 2 år etter at jeg falt stygt under utfortrening.(landet sidelengs med en ski rett opp i været etter et "svev" på ca. 40 meter. Farten ble anslått av de som så det til å være rundt 110 km/t. Det mest idiotiske av alt var at jeg egentlig ikke hadde planlagt å kjøre den dagen (var aktiv inntil noen år før dette skjedde), så jeg hadde ikke hjelm med meg heller :roll: !)

Resultatet var at det slaget jeg fikk mot hodet gjorde at netthinnen min begynte å løsne fra venstre øye. Sakte, men sikkert, som en tapet som løsner fra veggen - hvis du skjønner hva jeg mener... Det var først noen år senere at jeg la merke til at deler av synsfeltet begynte å bli borte av og til. Det skjedde ofte i forbindelse med fysisk aktivitet, og det varte lengere og lengere for hver gang. Til slutt så ble det såpass ille at jeg oppsøkte en øyenlege. Det tok da ikke mer enn ca. 10 min. før han ba meg reise hjem og pakke det jeg måtte trenge for å være borte i en ukes tid. Fikk beskjed om at måtte møte opp på Ullevål Sykehus samme dagen en for laser-operasjon. De kunne ikke gi meg 100 % syn tilbake, men de reddet det som var mulig (har 80 % redusert syn på et øyet). Litt er bedre enn ingenting !

Det kommer nemlig til et punkt i løsningen hvor ting plutselig begynner å skje FORT, og derfor bør du komme deg til en øyenlege ASAP. Dette er ikke for å skremme deg (eller andre), men for å oppfordre om at hvis man får forstyrrelser på synet så skal man ta det på alvor. Better safe than.... osv.

Lykke til uansett !

PS ! Hvis/når du finner ut av hva det er, så får du poste det her da....

Takk for svar! Jeg har aldri slått hodet på noen måter, så jeg tror ikke det kan være årsaken til problemet.

Har forøvrig ikke blitt så mye klokere siden sist. Skal kjøpe meg nye briller, og tok idag samtidig synstest hos optiker. Jeg har aldri hatt skjev hornhinne på det venstre øyet, men iflg optikeren hadde jeg nå dette, og siden endringen var så stor siden sist kunne han ikke skrive ut brilleseddel til meg. Resultatet av testen var iflg han så merkelig at han ba meg komme tilbake neste uke. Får håper jeg finner ut litt mere da!!!

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt skjev hornhinne på det venstre øyet, men iflg optikeren hadde jeg nå dette, og siden endringen var så stor siden sist kunne han ikke skrive ut brilleseddel til meg.

Interessant.

Noe som kan tyde på "intra okulære" problemer. Som f.eks glaukoma.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Guest_Ove_*
Hei!

Jeg trener reglemessig, og siden nyttår har jeg ved 5 tilfeller mistet synet på det venstre øyet etter trening. Det skjer ca 1 time etter trening, og begynner med at alt blir mer og mer "grøtete". Deretter er det fra 5-15 minutter hvor jeg ser minimalt før jeg blir helt fin igjen. Har vært hos øyelege, men han fant ikke noe galt. I dag skjedde noe av det samme, men jeg mistet kun synet på nederste halvddel (!!) av øyet. Det ble derimot ikke grøtete som vanlig, men mer eller mindre helt svart. Gikk over etter ca 10 minutter. Satt for øvrig foran pc-skjermen når dette skjedde i dag, men har også skjedd når jeg kjører bil hjem fra trening.

Noen som har vært bort i tilsvarende? Vurderer å dra til legen om igjen, men dersom dette er "vanlig" ifm hard trening er det vel bortkastet!

Det kan være dehydrering også folkens :-) Drikk vann før trening i jevne mengder hele dagen. og under trening, og etter trening kan du drikke en cola, saft, eller sportsdrikke innen 30 minutter. tenker det funker :-)

Ove

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...