PlaCBo Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Det er vel nettopp det som er problemet med fotografering. At vi alltid vil strebe mot å forskjønne verden. De kriteriene vi har for hva som er et "bra" bilde er også de samme som vi bruker for å vurdere om noe er fint/vakkert/skjønt : symmetri, farger, mønstre, enkelhet, balanse...etc. Jeg har ennå til gode å skjønne hvordan man kan gjøre det motsatte - forstygge(?) et objekt uten at vi ser på det som et dårlig fotografi (les: snapshot) Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Jeg har ennå til gode å skjønne hvordan man kan gjøre det motsatte - forstygge(?) et objekt uten at vi ser på det som et dårlig fotografi (les: snapshot) Dette blir litt OT, og jeg vet ikke om jeg forsto deg riktig, men jeg er ikke enig. For meg er "et godt fotografi" og estetikk to helt uavhengige ting, estetikk er bare et virkemiddel. Et godt foto er noe som bruker det visuelle for å underbygge et interessant innhold, da kan det mange ganger være et poeng å bryte med skjønnhet og klassiske tekniske regler (det er det jeg har mest lyst å få til, men det var dette med et interessant innhold da...). Hvis poenget med bildet "spiller på lag med" estetiske prinsipper eller klassiske regler (som i stockphoto), blir jo bildet bedre av å forskjønnes. Andre ganger er det mer interessant å markere nettopp det stygge, eller at bildet poengterer at det du ser på er *et bilde*, ikke noe som later som det ikke er der eller prøver å være et nøytralt vindu inn til en perfekt representasjon av en perfekt virkelighet. Det blir lett veldig teoretisk nå, men grunge er jo et eksempel på en hel sjanger hvor forstyggingen er hele poenget. Det er selvfølgelig passé nå, men det vil jo dagens stil bli hvert øyeblikk også - alt er en reaksjon på alt annet. Endret 9. april 2008 av Onkel Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 jeg tenker på at "et godt bilde" er gjerne motsatsen til det vi tenker på som snapshots. Og for å oppnå det må man ty til virkemidler som er de samme man bruker i estetikken. F,ex De beste bildene av krig og elendighet er jo fort de som benytter seg slike virkemidler som gyldne snitt, enkelhet, S og L-kurver etc etc Jeg oppdaget dette selv da jeg hadde lyst å ta bilder av ekle ting i hjemmet - f.ex en guffen tannbørste - men endte opp med noe som så veldig pent ut isteden. Om noen har bildeeksempler som går i mot det jeg har forsøkt forklart, er jeg veldig interessert. Enig i at stockphotos er i den ekstreme enden av skalaen (sammen med f.ex glamourfoto) der man gjør alt (ofte i etterbehandlingen) for å framheve motivet mest mulig glamorøst. Men i april blir det stockfoto og forskjønning, så får jeg heller ta det perfekte gufne bildet en annen gang :-) Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 dagens bilde 9 april: var svært fornøyd med dette. Har lenge hatt lyst til å kjøre blitsen igjennom fiberoptikk :-D Lenke til kommentar
thofle Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Tøft bilde, syns du har klart målet ditt veldig bra hittil. Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 oppsett: http://flickr.com/photos/placbo/2401061727/ Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 wow - dette var rett og slett veldig stilig! Godt tenkt å sende lys gjennom fiber på den måten. Stå på videre i aprilfesten, mange flotte bilder så langt:-) Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Utrolig stemningsfullt bilde du har tatt. Jeg visste ikke en gang at det var mulig å få til den effekten på den måten. Jeg kunne sett for meg alle bildene du har tatt hittil i full bruk av blader og lignende. Lenke til kommentar
fox Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 PlaCBo, bra bilder! Fyfaen! Og ikke minst spennende at du legger ut bilder av oppsett, hvordan du tok bilder av ditt og datt. Slik lærer du faktisk andre(amatør) om fotografi, som f.eks. meg Jeg må skaffe meg de utstyr som duhar Spesielt den greia som lager flott hvit bakgrunn. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Kanonbra! Beste bildet jeg har sett sålangt Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 ute og reiser fram til tirsdag - blir dessverre ingen nye bilder før da Lenke til kommentar
eitp Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Fiberoptikkbildet er i en klasse for seg, både u i utførelse og resultat. Det er interessant å se bilder av hvordan du har gjort det også. Eitp. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Haha, hva du ikke finner på... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Supert bilde, Placebo! Man høster som man sår... Endret 11. april 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 tilbake fra skitur på sunnmøre :-) Ikke så spennende i dag, men fikk testet litt teknikker i det minste: oppsett: http://flickr.com/photos/placbo/2416414605/ Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Dagens hellige bilde: Alternativ versjon : http://flickr.com/photos/placbo/2419612644 Oppsett: http://flickr.com/photos/placbo/2418797977 Lenke til kommentar
eitp Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Flott belyst og gjennomført. Men hvorfor har enden blitt så gul? Det stjal litt for mye oppmerksomhet fra et ellers flott bilde. eitp Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Gulfargen var planlagt ja - blits undenifra. Håpet på en litt dramatisk effekt. Mulig det hadde funket bedre med et dempet gult lys fra siden isteden for bare å definere kantene. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Teknisk veldig bra, men tror det kunne gjort seg med litt dempet gyllent lys istedet for gult. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Likte fiberoptikk-bildet veldig godt! Syns også det ble en kul effekt med det gule på boka. Keep up the good work Endret 21. april 2008 av daffyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå