Gå til innhold

Aprilfest 2008 - PlaCBo - stockfoto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sliter med fargene, ja. Når bildet eksporteres fra lightroom blir de mye blassere uansett hvilket fargerom jeg velger i eksporten. Får feilsøke mer i morgen. Nå er det leggetid.

 

 

legger i alle fall ut dagens bilde. Prøvde egentlig å ta nok et matbilde, men maten så bare soggy ut :-)

 

dag 3:

 

post-119875-1207260154_thumb.jpg

 

 

(liten warning: Plasmakuler og blits går nok ikke helt bra sammen. Blitsen gikk av bare jeg selv kom borti strømledningen til plasmakula og sync-kabelen til blitsen samtidig :-/

 

Eksporter i sRGB og pass på at PS kjører dette også.

Sjekk også at fargeprofilen til skjermen din kjører sRGB som standard.

 

PS: dritstilig bilde...

Endret av Petteram
Lenke til kommentar
Bruker kun lightroom, ikke vært innom PS. Jeg eksporterer med sRGB, men ser at i andre programmer enn lightroom(xee, iphoto, firedox) blir de eksporterte bildene svært blasse, mens de i lightroom ser greie ut.

 

mystifistisk :-\

 

Dobbeltsjekk de andre programmene at de ikke er innstillt på adobeRGB.

Da blir de blasse. Slet lenge med det samme problemet selv...

Lenke til kommentar
Høres merkelig ut i tilfelle. Er vel heller lightroom som har en eller annen skjult innstillig ? Kan mac'en ha en global innstilling for programmmer da? Får vel lete litt rundt etter jobben - evt bruke windows-PC-en.

 

Hvis du ser i hjelpemenyen i LR står det forklart at RAWfiler ikke har fargeprofil, nettopp

forde de er råfiler. Fargeprofilen blir tildelt idet du eksporterer.

Har du eksportert i sRGB og det vises feil, er det sannsynligvis fargeprofilen til skjermen eller programmet du åpner det i.(eller en kombinasjon av begge)

Lenke til kommentar

Raw-filene har ikke fargeprofiler, nei - men for å rendres må programmet ha en instilling på det vil jeg tippe. Det kan i alle fall ikke være skjermen siden forskjellige program viser bildet på forskjellig vis. JEg får vel google litt.

 

Jeg sliter også med å få ned fargemetningen på min eksterne skjerm til macbooken, men blir et annet problem - men som jeg blandet sammen med det første problemet i starten. Enn så lenge bruker jeg skjermen på laptopen til bilderedigering.

Lenke til kommentar

"Dobbeltsjekk de andre programmene at de ikke er innstillt på adobeRGB.

Da blir de blasse. Slet lenge med det samme problemet selv..."

 

Protip;

adobergb har større omfang enn srgb. altså adobergb programmer har ikke noe problem med å vise en srgb fil. men du kan ikke se ett adobergb bilde i ett program som bare klarer å vise omfanget til srgb.

Lenke til kommentar
Onkel: hehe. Jeg lurer på hvilken musikk det ville vært for da. forslag ?

 

På den tida hadde jeg nok håpet på noe Jean-Michel Jarre-inspirert. :blush:

Bør nok lenger tilbake i tiden - psykedelisk rock ala Pink Floyd's to første album ?

 

I dag, hmmm, debututgivelse av litt progga metal? ;)

Blanding av prog-rock og metall - ikke usannsynlig :)

 

Uansett et tøft bilde - gleder meg til resten av serien. Lurer på hvordan trådstarter ville fotgrafert brødrister samlingen til Ernie ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Ble _nesten_ brødrister i dag, da:

Blir laptopen (Mac) så varm altså? Når jeg tenker meg om, så var varme jo et ankepunkt en stund :)

 

Som stockfoto fungerer dette godt - ser for meg mange bedrifter som kan bruke dette i den årlige finansrapporten. Blir du ikke litt bekymret av det ?

 

Tom

Lenke til kommentar

mer snoppvarmer enn brødrister, kanskje , men sitter ikke lenge med den på fanget i strekk nei. Har dog vært borti adskillig varmere laptopper enn denne.

 

 

Om noen skulle finne på å bruke dette bekymrer meg mindre. Vanligvis legger jeg ut bildene mine på flickr for fri ikke-kommersiell bruk, men jeg får ikke tagget dem på samme viset her - så da får det være det samme :-)

Lenke til kommentar

Takker og bukker for den kommentaren.

 

 

Dagens motiv har jeg rippet fra en avisannonse, men det som jeg trodde skulle være enkelt å få til brukte jeg over en time på. Har i alle fall lært masse om lyssetting av glass, og testet ut masse forskjellige oppsett.

 

post-119875-1207430088_thumb.jpg

 

Skal legge ut et oppsettbilde senere...

Lenke til kommentar

Lyspærebildet likte jeg veldig godt. Hvilket objektiv brukte du der? Jeg tenker tida gikk med til å eliminere reflekser og uønskede lyskilder?

 

Mac-bildet var også enkelt og talende. Akkurat slik et stockfoto skal være. Men jeg synes fingrene blir for mørke. De blir for "tunge" i bildet.

 

Eitp

Lenke til kommentar

Jeg brukte mitt 55-200 med manuelle mellomringer. Så litt kromatiske avvik ble det.

 

Fingrene ble gjort mørke med vilje både fordi det var den effekten jeg var ute etter og fordi jeg ikke synes jeg har modellhender ;-) Ikke var de blitt lekrere av å ha skiftet bildekk rett før fotojobben heller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...