sverrelerre Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Bruker: sverrelerre Utfordring: Vidvinkel. Fikk en sigma 10-20mm tidligere i vinter, og har brukt den altfor lite. Dette er en super sjanse til å få lekt meg med den og lært mer om vidvinkelformatet! Utstyr: nikon D40 & sigma 10-20mm. Kommer muligens også til å leke meg med ND grads. Nivå: pingle... Endret 1. april 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Tirsdag 1. april: Offentlig rom Månedens første forsøk... Blir dette symptomatisk for resten av måneden? Ingen tid tilgjengelig, hadde kun med meg kamera da jeg var ute og gikk, tok dette ved sinsen t-bane stasjon. 1,3 sek, f/10, ISO200, hvilte kamera på min supre Crumpler kamerabag:-) Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Flott tekstur i bakken her, og lyset i kombinasjon med fargene gir hele bildet en kald og dyster stemning som passer så veldig bra til hele området. Flott start på måneden må jeg si. Jeg har alltid vært fascinert av vidvinkel, så dette er nok noe jeg må følge med på videre. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Fint bilde med bra dybde og linjer. Noe uskarpt. Lyset til høyre får vel mye oppmerksomhet. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Takker for tilbakemeldinger! @autoxave: noe uskarpt, tja mulig det. Synes ikke dette objektivet er superskaprt akkurat. Det krever en del mer oppskarping enn mine andre objektiv, og selv da er jeg ikke alltid fornøyd. Dette er faktisk det andre eksemplaret mitt, det første var feilsentrert. Brukte støtte for kamera og f/10, så det burde ligge til rette for et skarpt bilde. Mulig fokuspunktet ligger litt for langt ute, husker ikke helt hvor jeg la det. Er vel også enig i at lyset til høyre stjeler litt for mye oppmerksomhet, burde ha kjørt litt dodge & burn på det, men hadde ikke tid... Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Onsdag 2. april: Oslolosen på fylla Dårlig fotovær i dag, det regnet i Oslo... Men, jeg er blitt inspirert av en D40-bror på verdensveven, Jibbo på Flickr. 1/60 sek, f/5,6, ISO200, 16mm, håndholdt ca 1 cm over en sølepytt... Endret 2. april 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Den var flott. En nydelig speiling du har fått til... RandiA Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Dårlig fotovær i dag, det regnet i Oslo... Men, jeg er blitt inspirert av en D40-bror på verdensveven, Bra! Mulig det kunne blitt ennå bedre med mindre blender slik at alt ble skarpt. Håkon Lenke til kommentar
Eirikant Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Åh, fine refleksjoner, liker symmentrien som på en måte oppstår! Bra fanget:) Stå på. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Takker for fine tilbakemeldinger! Bra! Mulig det kunne blitt ennå bedre med mindre blender slik at alt ble skarpt. Håkon Ideelt sett ville jeg gjerne brukt f/11 eller lignende, men det var dessverre overskyet og småseint, og stativ var noe vanskelig pga gjørme og vann... :-) Når jeg ser på bildet i dag, angrer jeg litt på at jeg roterte det 180 grader, det hadde vel egentlig tatt seg bedre ut den andre veien... Endret 3. april 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Pent bilde, klare refleksjoner. Noe mystisk over det. Begynner å lure på hva som er virkelig og hva som er refleksjon..? Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Fredag 4. april: Grønne saker Uff, lite produktiv dag, tok dette da jeg handlet til middag i går... 1/13 sek, f/4, ISO400, 10mm Lørdag 5. april: Faller over Synes noen av effektene av vidvinkel er helt rare, sånn som den "bygninger lener seg bakover effekten", her faller denne blokka over Ringnes Park i Oslo... 1/500 sek, f/11, ISO200, 15mm Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Flotte bilder dette ja. Speilingen din var helt rå. Selv har jeg også et objektiv jeg ikke har brukt så mye som sitter fast i kamera denne mnd.. Lenke til kommentar
eitp Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Fin samling dette! Jeg likte godt oslolosens hallusinasjoner (speilinga). Best liker jeg likevel grønnsakbildet. Det er en eksplosjon av farger i forhold til de andre og står ut som en kontrast i samlinga di her. Jeg liker hvordan vidvinkeleffekten suger en inn i bildet. Det skjer mye rart ved 10 - 12mm, og en må passe seg for ikke å få med beina på enkelte bilder. Men det er veldig kjekt å holde på med! Jeg gleder meg til fortsettelsen. Eitp. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Takker for hyggelige tilbakemeldinger! Jeg har dessverre ikke hatt tid til å ta bilder hver dag hittil i april, men satser på å levere hver dag resten av måneden! (hvis bare det ville slutte å regne i Oslo...). @ eitp: interessant at du liker grønsaksbildet best, jeg er kanskje mest fornøyd med bildet av paviljongen i sølepytten. Men jeg er enig i at det er friske farger, og jeg liker godt linjene og dybdefølelsen dette bildet fikk, og som man ofte får ved 10mm... Lenke til kommentar
zatux Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Godt leverte bilder så langt! Kommer til å følge med deg utover. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Mandag 7. april: Maridalen kirkeruin 25 sekunders eksponering, f/4, 10mm, ISO200. Jeg hadde veldig troen på dette stedet da jeg kom dit, fint opplyst kirkeruin med Oslo i bakgrunnen. Dessverre er jeg (som vanlig?) ikke så fornøyd med det når jeg kommer hjem og får sett på bildene. Grunnen er at det blåste og var grisekaldt, hadde kun fokus på å ta bildene og dra hjem. Skulle prøvd fra flere vinkler, mindre blender etc, men tok meg ikke tid... Endret 8. april 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Viktig med gode klær, eller så vil bildene lide. Himmelen var råtøff, du er absolutt inne på noe. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Vakkert bilde, flotte farger...(er horisonten en ørliten tanke skjev?) RandiA Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 @randi: jepp, den er nok litt skjev, ser det nå... Der har en igjen for å ta bilder i en fei og gjøre unna etterarbeidet på 10 minutter... :-( Har lyst å dra tilbake seinere og ta det samme bildet, men med mindre blender. "Problemet" er at jeg må bevege meg over i "bulb"-modus, og det er ukjent terreng for meg foreløpig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå