Gå til innhold

Aprilfest 2008 - Marthe-Ma - Kvadratisk format

Anbefalte innlegg

Bruker: - Marthe-Ma

Utfordring: - Ta bilder som jeg cropper til å bli av kvadratisk format.

- Eksperimentere med lys.

Deltakernivå: - Reservert

Utstyr: - Nikon D70s - 18-70mm - 50mm f1.8 - Sb600

Så her kommer mitt første innlegg i utfordringen. Fikk med meg en venn den første dagen.

1 April:

post-95684-1207083549_thumb.jpg

Har plassert en blits bak personen for å få litt spesielt lys på bakgrunnen. Redigerte bildet i photoshop ved å justere curves, konvertere til S/H og croppe til kvadratisk format.

Endret av Marthe-Ma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stilig bilde, gitaristen ser ut til å sliten og lei av å posere, noe som hever dette bildet. Likte det kvadratiske formatet. Blitsen bak fremhever bakgrunnen og gir en pent mønster av steinene, men du kunne kanskje ha brukt litt mindre styrke på blitsen.

Edit: stavefeil

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemelding. Bra at du likte det kvadratiske formatet, da dette er på en måte litt viktig for min oppgave :D

Det å justere styrken på blitzen er noe jeg faktisk ikke har peiling på i det hele tatt. Jeg får benytte meg av denne sjansen til å faktisk lære meg det.

Lenke til kommentar

flott bilde med fine teksturer og toner! Litt dumt at fjellveggen bak gitaristen brenner ut, klarte du ikke å hente det inn i raw-konverteren? Formatet er spennende, kan tenkte meg det er litt uvant å komponere i et kvadrat. Jeg føler kanskje at det er et tomrom til høyre for gitaristen som ikke har noen hensikt, særlig siden han er vendt den andre veien?

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene. Jeg har prøvd å nedtone blitsen litt for dagens bilde, men her er den ikke like viktig. Mest for å belyse selve motivet i bildet. Meningen bak dette bildet ligger litt i tittelen. Prøver å holde det litt kreativt, selv om det innimellom blir litt påtvunget.

3 April:

Gratis reklame!

post-95684-1207233589_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tusen takk alle tre for tilbakemelding. Fargetonene jeg velger å gå for er en stil av redigering som jeg har blitt veldig glad i. Dere kommer nok til å se mye til den tror jeg. Går mest ut på å bruke mye rødt i mørke områder, og litt retro preg over det hele.

Fikk tatt bilde i går også. Tok meg en tur ned til Drøbak, og fikk øye på det meget spennende landskapet som var til fremvisning da solen gikk ned. Tok en del andre bilder med personer i også, men dette gjorde størst intrykk på meg i dag. Ønsker å variere utvalget av bilder jeg har også, så da er det greit med et stemningsbilde også.

4 April

post-95684-1207353623_thumb.jpg

(ser nå at jeg antageligvis har noen støvkorn på kameraet)

Lenke til kommentar

Blir litt samme stil som i går. Hadde ikke tid til å utføre ideen jeg har, men skal prøve meg igjen i morgen. Den ideen krever at jeg tar meg ganske god tid.

Dette bildet er egentlig et panorama bilde av et slag. Jeg zoomet inn og tok en mengde bilder, også satte jeg dem sammen i photoshop etterpå. Jeg skjønner selv at dette bildet hadde fungert bedre i en litt mer rektangulær form (hvor jeg hadde fått med mer på hver side, men det er ikke noe min utfordring tillater meg.

Håper noen liker det :)

5 April

post-95684-1207412634_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bildet tatt 3.apr er stilig. Stilig positur og godt gjennomført. De 2 neste dagene bærer bildet preg av det du har tatt dem i sterkt sollys, mao litt for hardt lys. Bildet fra 4.jan har potensiale om du retter opp himmelen med litt mer punch i skyene. Bildet tatt i dag falt ikke i smak hos meg.

Lenke til kommentar

Tusen takk til dere begge for respons. Det første bildet (4 April) har jeg faktisk ikke gjort så mye med i etterkant. Jeg var forundret over hvor spesielle bølgene så ut rett ifra kameraet. Jeg har bare økt kontrasten litt, og lagt til et rødlig filter på skyene om jeg ikke husker helt feil. Når det kommer til de skyene så var jeg ganske i tvil. Hvis jeg prøvde på en auto korrektur av fargene i curves så ble hele himmelen blå og ganske standard, men jeg ønsket det litt mer mystiske preget som lå i bildet fra før av. Takk for tilbakemelding på akkurat det punktet ihvertfall.

I morgen håper jeg på et litt mer kreativt bilde ihvertfall.

Lenke til kommentar

Tusen takk RandiA. Oppløsningen tillater meg nok neppe å få det bildet i noen stor størrelse. Jeg tror fullversjonen ligger på cirka 1700x1700. Er ganske stor crop for å si det sånn.

Jeg fikk tatt bilde i dag også, til og med brukt ideen jeg satt med. Jeg er fornøyd med resultatet, men jeg vet at det kunne ha blitt ganske mye bedre. (ihvertfall teknisk) Kanskje jeg prøver meg igjen en gang, men da ikke i kvadratisk format. Refleksjone oppe til venstre har jeg fått til ved å feste et speil på veggen, og det var et slit å få refleksjonen til å treffe kuben perfekt. Konseptet ligger mye i tittelen atter en gang, og jeg tror nok at det hadde blitt klarer hvis jeg hadde fått bedre fokus på selve rubiks kuben.

Så dere får sette igang analyse kreftene deres og finne baktanken min med bildet. :D

6 April

I seem complete

post-95684-1207493488_thumb.jpg

Btw. Selvportrett

Endret av Marthe-Ma
Lenke til kommentar

Skal vi se. Fikk tatt bilde i dag også. Min opprinnelige ide fikk ikke lov til å bli fullført på grunn av regn, så den får jeg spare til en annen dag.

Så og stirret litt rundt meg selv, og så litt i speilet. Ønsket så klart ikke å ta det normale "å se på meg som tar bilde av meg selv" bildet så ønsket å inkludere en såkalt linselus.

Litt flaut egentlig, men må man ta bilde hver dag så må man.

7 April

Linselus

post-95684-1207598547_thumb.jpg

Edit: Oisann, la merke til hvor skremmende likt min avatar det bildet var.

Endret av Marthe-Ma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...