Anew Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ok, har kun lest fram til #15, men en idè er kanskje at testene tar for seg to objektiver mot hverandre. Tips: Les de siste to sidene. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Har du en link til denne testmetodikken? Dessverre ikke. Jeg har fått den beskrevet av en av Interfotos teknikere, som har vist meg testmålet. Dokumentasjonen er nok ikke åpent tilgjengelig. Det er forsåvidt testmålets utforming som er interessant, og den består av en serie med vertikale flater med detaljer (egnet til å vurdere skarphet) - en flate man fokuserer på, og så er det flater i flere steg foran og bak hovedmålet, slik at man kan vurdere hvor mye feil foran eller bak det eventuelt er. Ikke så lett å beskrive, men jeg lagde en superenkel versjon til testen min av Sigma 30mm ( http://anew.smugmug.com/gallery/4244284_TtYFe#248403055 ). Denne var kun beregnet på å sjekke om fokus satt 100%, ikke for å se hvor stort avviket eventuelt er, så jeg la ikke voldsomt mye arbeid i den. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Har du en link til denne testmetodikken? Dessverre ikke. Jeg har fått den beskrevet av en av Interfotos teknikere, som har vist meg testmålet. Dokumentasjonen er nok ikke åpent tilgjengelig. Det er forsåvidt testmålets utforming som er interessant, og den består av en serie med vertikale flater med detaljer (egnet til å vurdere skarphet) - en flate man fokuserer på, og så er det flater i flere steg foran og bak hovedmålet, slik at man kan vurdere hvor mye feil foran eller bak det eventuelt er. Ikke så lett å beskrive, men jeg lagde en superenkel versjon til testen min av Sigma 30mm ( http://anew.smugmug.com/gallery/4244284_TtYFe#248403055 ). Denne var kun beregnet på å sjekke om fokus satt 100%, ikke for å se hvor stort avviket eventuelt er, så jeg la ikke voldsomt mye arbeid i den. Skjønner. Men det oppsettet ditt så interessant ut - den må jeg prøve. Hvor store er disse CD-boksene; større enn DVD covers? Var det ikke du som også hadde laget en relativt avansert sak i lego, eller var det noen andre? Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg har lagd mye rart i Lego, men som noen påpekte i denne tråden, så er det ikke så velegnet for å bruke til sånne vertikale tester, fordi det er smått med detaljer til å vurdere skarphet. Det går, men disse CD-boksene (som er litt mer enn 2 CD-covere høye) er mye kjappere. Til det typiske 45-graders målet, er Lego (Duplo) uovertruffent... (jeg kan eventuelt komme tilbake med bilder etterpå - må bare oppdatere Aprilfesten...) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg har lagd mye rart i Lego, men som noen påpekte i denne tråden, så er det ikke så velegnet for å bruke til sånne vertikale tester, fordi det er smått med detaljer til å vurdere skarphet. Det går, men disse CD-boksene (som er litt mer enn 2 CD-covere høye) er mye kjappere. De boksene ja - har bare The Wall live i den størrelsen ... Men jeg har da noen bøker ... Til det typiske 45-graders målet, er Lego (Duplo) uovertruffent... (jeg kan eventuelt komme tilbake med bilder etterpå - må bare oppdatere Aprilfesten...) Aprilfesten er viktig Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Jeg har dessverre ikke noen særlig fotodokumentasjon av 45-graders "riggen" (jeg har kvittet meg med mesteparten av bildene), men dette testbildet illustrerer litt av opplegget: Det å få plansjen til å stå i 45-graders vinkel er trivielt - det vanskelige er å sørge for at man får kameraet 100% vinkelrett på plansjen, og det er her Duplo kommer til unsetning, og gir siktelinjer. For en test med vertikalt mål. lagde jeg senere et slikt opplegg: Imidlertid syns jeg resultatene var litt vanskelige å tolke, og jeg syns vel ikke jeg klarte å eliminere alle feilkilder: (legg merke til tommestokken ute til høyre) Endret 4. april 2008 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg ser at du også har brukt en del ressurser på temaet. Det blir altså et spørsmål om å stoppe i tide. Finne ut hva man kan klare på egenhånd, og overlate resten til de profesjonelle. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Ikke pokker om Anew har bygget de der selv, jeg setter loddet på datteren! Endret 4. april 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Jeg ser at du også har brukt en del ressurser på temaet. Det blir altså et spørsmål om å stoppe i tide. Finne ut hva man kan klare på egenhånd, og overlate resten til de profesjonelle. Jepp. Spesielt 30mm'en har forvoldt meg mye hodepine, og jeg syns det er ubegripelig kjedelig å utføre disse testene... Å tenke ut metoder er imidlertid ganske moro. Jeg passer på et kontor, for å si det sånn. Jeg har slått meg til ro med at 30mm'en ikke er perfekt. Siden den er den beste (og eneste) i sin klasse, er den fortsatt i konstant bruk, og i praksis viser det seg at den nesten alltid gir meg et brukbart bilde, på tross av hva testene mine har vist. Så lenge jeg ikke setter den på D200'en da... Endret 4. april 2008 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg skjønner frustrasjonen. Jeg gikk tilbake til de første bildene jeg tok med EF 24mm nå og det lukter mer og mer fotograf feil. Tok et bilde på 1/500 + f/4 og 1/60 + f/11 og førstnevnte er bedre. Skulle tro at 1/60s håndholdt burde holde for en 24mm? Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg har ingen problemer med å få akseptabelt skarpe bilder på 1/30-1/25 med 30mm. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg har ingen problemer med å få akseptabelt skarpe bilder på 1/30-1/25 med 30mm. Det er akkurat det - jeg har tatt bra bilder på 1/20s med 17mm. Men det er kanskje dagsformen Tom Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Jeg ser at du også har brukt en del ressurser på temaet. Det blir altså et spørsmål om å stoppe i tide. Finne ut hva man kan klare på egenhånd, og overlate resten til de profesjonelle. Tom Nå må man huske at Nikons D300 har muliget for finjustering av AF. Tror ikke at Nikon får lov til å ha enerett på denne muligheten. Jeg ser for meg at dette vil bli en helt vanlig mulighet på de fleste nye dSLR modeller som kommer på markedet. Dersom vi kan lage en idiotsikker måte å gjøre denne finjusteringen på, vil mange brukere av forumet spare tid og frustrasjon. Noen profesjonelt test er vel ikke det rette å basere seg på for oss vanlige brukere. Lage seg en liten "Test benk" som man roter frem når man har kjøpt seg et nytt objektiv, eller "trynet" ute i terrenget, er "Kjekt å ha". Skal man ha med seg en "Test" for å teste objektiver i butikken, for å sikre seg det beste eksemplaret, er noe helt annet. Endret 5. april 2008 av Jamm Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Er det virkelig et så stort problem å få justert fokusen? Man må da bruke uhorvelig mye tid på å skal finjustere med en 50mm i liveview. Det er en av tingene jeg kan se for meg blir litt for klumsete. Men, om noen med personlig erfaring kan si noe, så Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Houston we have a problem.... Okay gir meg ikke og har noen spørsmål til dere garvede. Har nå testa Canon Kitobjektivet mot min Sigma 70-200 og lurer endel. Syntes kit objeket er sykt mye skarpere og bedre noe som tydelig vises på mine test bilder: Begge bilder er tatt med samme oppsett på f5,6 Er det noe galt med min sigma 70-200 eller er dette å forvente ? Har ikke sammelignet mot kitobkjektivet til canon før da alle sier det suger, men er jo skarpt i forhold til sigmaen Kitobjektiv: 100% Crop 1 Sigmaobjektiv: 100% crop 1 Kitobjektiv: 100% Crop 2 Sigmaobjektiv: 100% crop 2 Kitobjektiv: Orginal 25% reduced Sigmaobjektiv: Orginal 25% reduced Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 18-55 kit-objektivet er faktisk ganske bra på 55mm. Det er på vidvinkel (og med byggekvaliteten) det sliter noe sinnsykt. Sigmaen er kjent for å være litt soft på 200mm - hvilken brennvidde har du testet på? 70? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Det var en kraftig forskjell.. Men er du sikker på at fokus traff på Sigma'en? Ta f.eks. et ruteark og tegn en passe stor prikk på det. Sikte så på prikken i 45 graders vinkel og se om autofokus'en traff. Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Skal se om jeg får retestet sigmaen i ettermiddag. Kan være at jeg har bomma med fokus eller at objektivet har vært for nært (er ca 1m på sigmaen for fokus grensa) Men har brukt sigmaen på 130mm så der burde det jo være best. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Det er der den er best, men som jeg har sagt tidligere i tråden, så har du alt for mange feilkilder i testmetoden din. Fest en avisside ell. på en vegg, sett kameraet på stativ, sørg for at du står vinkelrett på målet, og ta testbildet med bruk av speillås og i god belysning. Dette eliminerer feilkildene. Om du da konstaterer fokusfeil, så kan du gå videre med feilsøking. Endret 8. april 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå