Gå til innhold

Den store Objektiv Test Tråden !

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du en link til denne testmetodikken?

Dessverre ikke. Jeg har fått den beskrevet av en av Interfotos teknikere, som har vist meg testmålet. Dokumentasjonen er nok ikke åpent tilgjengelig.

Det er forsåvidt testmålets utforming som er interessant, og den består av en serie med vertikale flater med detaljer (egnet til å vurdere skarphet) - en flate man fokuserer på, og så er det flater i flere steg foran og bak hovedmålet, slik at man kan vurdere hvor mye feil foran eller bak det eventuelt er.

Ikke så lett å beskrive, men jeg lagde en superenkel versjon til testen min av Sigma 30mm ( http://anew.smugmug.com/gallery/4244284_TtYFe#248403055 ). Denne var kun beregnet på å sjekke om fokus satt 100%, ikke for å se hvor stort avviket eventuelt er, så jeg la ikke voldsomt mye arbeid i den.

Lenke til kommentar
Har du en link til denne testmetodikken?

Dessverre ikke. Jeg har fått den beskrevet av en av Interfotos teknikere, som har vist meg testmålet. Dokumentasjonen er nok ikke åpent tilgjengelig.

Det er forsåvidt testmålets utforming som er interessant, og den består av en serie med vertikale flater med detaljer (egnet til å vurdere skarphet) - en flate man fokuserer på, og så er det flater i flere steg foran og bak hovedmålet, slik at man kan vurdere hvor mye feil foran eller bak det eventuelt er.

Ikke så lett å beskrive, men jeg lagde en superenkel versjon til testen min av Sigma 30mm ( http://anew.smugmug.com/gallery/4244284_TtYFe#248403055 ). Denne var kun beregnet på å sjekke om fokus satt 100%, ikke for å se hvor stort avviket eventuelt er, så jeg la ikke voldsomt mye arbeid i den.

Skjønner. Men det oppsettet ditt så interessant ut - den må jeg prøve. Hvor store er disse CD-boksene; større enn DVD covers?

Var det ikke du som også hadde laget en relativt avansert sak i lego, eller var det noen andre?

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har lagd mye rart i Lego, men som noen påpekte i denne tråden, så er det ikke så velegnet for å bruke til sånne vertikale tester, fordi det er smått med detaljer til å vurdere skarphet. Det går, men disse CD-boksene (som er litt mer enn 2 CD-covere høye) er mye kjappere.

Til det typiske 45-graders målet, er Lego (Duplo) uovertruffent... :) (jeg kan eventuelt komme tilbake med bilder etterpå - må bare oppdatere Aprilfesten...)

Lenke til kommentar
Jeg har lagd mye rart i Lego, men som noen påpekte i denne tråden, så er det ikke så velegnet for å bruke til sånne vertikale tester, fordi det er smått med detaljer til å vurdere skarphet. Det går, men disse CD-boksene (som er litt mer enn 2 CD-covere høye) er mye kjappere.

De boksene ja - har bare The Wall live i den størrelsen ... Men jeg har da noen bøker ...

Til det typiske 45-graders målet, er Lego (Duplo) uovertruffent... :) (jeg kan eventuelt komme tilbake med bilder etterpå - må bare oppdatere Aprilfesten...)

Aprilfesten er viktig :)

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke noen særlig fotodokumentasjon av 45-graders "riggen" (jeg har kvittet meg med mesteparten av bildene), men dette testbildet illustrerer litt av opplegget:

73862152_aTMQq-M.jpg

Det å få plansjen til å stå i 45-graders vinkel er trivielt - det vanskelige er å sørge for at man får kameraet 100% vinkelrett på plansjen, og det er her Duplo kommer til unsetning, og gir siktelinjer.

For en test med vertikalt mål. lagde jeg senere et slikt opplegg:

240287325_7RYQN-M.jpg

Imidlertid syns jeg resultatene var litt vanskelige å tolke, og jeg syns vel ikke jeg klarte å eliminere alle feilkilder:

240286887_3qujG-XL.jpg

(legg merke til tommestokken ute til høyre)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg ser at du også har brukt en del ressurser på temaet. Det blir altså et spørsmål om å stoppe i tide. Finne ut hva man kan klare på egenhånd, og overlate resten til de profesjonelle.

Jepp. Spesielt 30mm'en har forvoldt meg mye hodepine, og jeg syns det er ubegripelig kjedelig å utføre disse testene... Å tenke ut metoder er imidlertid ganske moro. Jeg passer på et kontor, for å si det sånn. :)

Jeg har slått meg til ro med at 30mm'en ikke er perfekt. Siden den er den beste (og eneste) i sin klasse, er den fortsatt i konstant bruk, og i praksis viser det seg at den nesten alltid gir meg et brukbart bilde, på tross av hva testene mine har vist. Så lenge jeg ikke setter den på D200'en da... :(

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg skjønner frustrasjonen. Jeg gikk tilbake til de første bildene jeg tok med EF 24mm nå og det lukter mer og mer fotograf feil. Tok et bilde på 1/500 + f/4 og 1/60 + f/11 og førstnevnte er bedre. Skulle tro at 1/60s håndholdt burde holde for en 24mm?

Tom

Lenke til kommentar
Jeg ser at du også har brukt en del ressurser på temaet. Det blir altså et spørsmål om å stoppe i tide. Finne ut hva man kan klare på egenhånd, og overlate resten til de profesjonelle.

Tom

Nå må man huske at Nikons D300 har muliget for finjustering av AF. Tror ikke at Nikon får lov til å ha enerett på denne muligheten. Jeg ser for meg at dette vil bli en helt vanlig mulighet på de fleste nye dSLR modeller som kommer på markedet.

Dersom vi kan lage en idiotsikker måte å gjøre denne finjusteringen på, vil mange brukere av forumet spare tid og frustrasjon.

Noen profesjonelt test er vel ikke det rette å basere seg på for oss vanlige brukere. Lage seg en liten "Test benk" som man roter frem når man har kjøpt seg et nytt objektiv, eller "trynet" ute i terrenget, er "Kjekt å ha".

Skal man ha med seg en "Test" for å teste objektiver i butikken, for å sikre seg det beste eksemplaret, er noe helt annet.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Houston we have a problem....

Okay gir meg ikke og har noen spørsmål til dere garvede.

Har nå testa Canon Kitobjektivet mot min Sigma 70-200 og

lurer endel. Syntes kit objeket er sykt mye skarpere og bedre

noe som tydelig vises på mine test bilder:

Begge bilder er tatt med samme oppsett på f5,6

Er det noe galt med min sigma 70-200 eller er dette å forvente ?

Har ikke sammelignet mot kitobkjektivet til canon før da alle sier det suger, men er jo skarpt i forhold til sigmaen :(

Kitobjektiv:

100% Crop 1

post-154169-1207608936.jpg

Sigmaobjektiv:

100% crop 1

post-154169-1207608974_thumb.jpg

Kitobjektiv:

100% Crop 2

post-154169-1207608990.jpg

Sigmaobjektiv:

100% crop 2

post-154169-1207609014.jpg

Kitobjektiv:

Orginal 25% reduced

post-154169-1207609040_thumb.jpg

Sigmaobjektiv:

Orginal 25% reduced

post-154169-1207609065_thumb.jpg

Lenke til kommentar

18-55 kit-objektivet er faktisk ganske bra på 55mm. Det er på vidvinkel (og med byggekvaliteten) det sliter noe sinnsykt.

Sigmaen er kjent for å være litt soft på 200mm - hvilken brennvidde har du testet på? 70?

Lenke til kommentar

Det er der den er best, men som jeg har sagt tidligere i tråden, så har du alt for mange feilkilder i testmetoden din.

Fest en avisside ell. på en vegg, sett kameraet på stativ, sørg for at du står vinkelrett på målet, og ta testbildet med bruk av speillås og i god belysning. Dette eliminerer feilkildene.

Om du da konstaterer fokusfeil, så kan du gå videre med feilsøking.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...