Gå til innhold

Den store Objektiv Test Tråden !

Anbefalte innlegg

Dreiv å testa min sigma 70-200 og ble endel jobb ut av det så

tenkte jeg kunne dele dette med andre.

Er jo så mye diskusjon rundt linser her på forumet ;)

Hvorfor ikke lage en tråd som faktisk inneholder eksempler så kan folk selv se hvordan det står til med forskjellige linser !

Vurderer å lage en for Canon kit linsa også.

Har testet fra f2.8 - f4.5 og Max zomm (200mm) Mellom zoom(130mm)

og min zoom (70mm)

Her er veffal min Sigma test, hadde vært morsomt om noen har en Canon L 70-200 f2.8 og kunne laget en lignende test. Morro å se hvor mye dårligere sigmaen er i forhold til Canon :)

Sigmaen min fokuserer lynkjapt og alltid korrekt fokus, veffal så langt jeg har testet dette.

Depth of field på forskjellige blendere og zoom nivåer kan også tydelig sees på bildene.

Sigmaen er noe ullen på f2.8 og 3.2 men på 3.5 vil jeg si den er bra.

Bildene er selvfølgelig totalt uredigerte bortsett fra cropping. Alle bildene er 100% crops untatt de 3 som bare viser litt større utsnitt (fokustest overview) Derav noe stor filstørrele men det er det nødt til å bli skal man kunne granske litt nøye !

post-154169-1207082859_thumb.jpg

post-154169-1207082899_thumb.jpg

post-154169-1207082949_thumb.jpg

post-154169-1207082973_thumb.jpg

post-154169-1207082987_thumb.jpg

post-154169-1207083004_thumb.jpg

Endret av FotoDilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin idé!

Dog har den noen problemer slik du har lagt opp tråden.

Uten spesielt konkrete retningslinjer som det går an å duplisere for andre, kan det blir svært vanskelig å gjøre testene særlig lette å sammenligne for forumbrukerne. Du kunne i det miste spandert på det et fokuskart eller lignende.

Dessuten kan nok ordet linse med fordel byttes til objektiv. (skriveleifer får vi heller leve med)

Lenke til kommentar

Oki endret til objekt... hmm sent på kvelden for meg nå ;)

Er enig i at det må være visse retningslinjer, men regner med at flere her på forumet kan komme med inspill til min ide, kansje jeg ikke har gjort dette riktig.

Men har ikke ordnet med noe fokuskart osv da dette blir for mye stress å mekke til. Derfor brukte jeg klesklyper og en tommestokk. Noe de fleste burde ha raskt tilgjenelig i heimen.

Forøvrig ønsker jeg at så mange som mulig bidrar med å forfine metoden. Dog tror jeg ikke det er lurt å gjøre dette for komplisert.

Kan jo kjapt beskrive min metode: (noe er beskrevet i bildene i seg selv)

1. Plassert 7 kleskyper med ca 1.5cm avstand skrått

2. Lagt tommestokken på høykant sammen med klypene.

4. Plassert kamera ca 1.60m fra i omtrent samme høyde som klypene

5. Benyttet stativ men et bord eller annet kan vel brukes, viktig at kamera er 100% stille nå bilder tas for å utelukke bevegelses uskarphet. har du ikke fjernutløser benytt timer på kamera.

6. Låst lukker på kamera til 1/200sec

7. Tatt bilder i fem forskjellige blendere, lavest og oppover et trinn pr gang

8. Når du fokuserer på klesklypa sørg for at du benytter midderste fokus punkt på kamera.

9. Ta tre bilder på hver blender åpning, et på max zoom, et på miderste zoom og et på minimum zoom.

Jeg har veffal kastet ut en ball her og håper andre kan bidra med konstruktive inspill på metodikk.

Lenke til kommentar

En liten presisjon: det heter objektiv og objektiver.

Bortsett fra dette, så er dette en god ide og oppsettet ditt er en god start som vi kan jobbe litt med.

Et par innspill:

Istedet for klyper, så kan man bruke fyrstikkesker.

En tommestokk (eller linjal) i tillegg, er en god ide.

Hvis man fjernutløser, så lønner det seg å bruke den.

Mirror lock-up og selv-utløser er også nyttige hjelpemidler.

Tom

Lenke til kommentar

nå må jeg legge meg... objekt herregud nå roter jeg mye. seff er det ojektiv :)

Fyrstikkesker er en god ide, men har det ikke liggende så må evt kjøpe noen. har folk masse fyrstikk esker liggende idag da ? trodde det bare var på hytta :)

Jeg gjøre gjerne om testen min når vi har finslipt metodikken !

Lenke til kommentar
nå må jeg legge meg... objekt herregud nå roter jeg mye. seff er det ojektiv :)

Fyrstikkesker er en god ide, men har det ikke liggende så må evt kjøpe noen. har folk masse fyrstikk esker liggende idag da ? trodde det bare var på hytta :)

Jeg gjøre gjerne om testen min når vi har finslipt metodikken !

Få deg en god natt søvn :)

Jeg har fyrstikk-esker, men ikke klesklyper, så vi bør tenke ut et par alternativer.

Tom

Lenke til kommentar
Mener å ha lest en eller annen plass hvor de brukte LEGO klosser. De hadde laget en test benk bygget opp av LEGO.

Mener at det var anew som hadde et bilde av det i en av trådene - og det er en god ide. Men vi ungkarer har dårlig med lego ...

Tom

Lenke til kommentar
Mener å ha lest en eller annen plass hvor de brukte LEGO klosser. De hadde laget en test benk bygget opp av LEGO.

Mener at det var anew som hadde et bilde av det i en av trådene - og det er en god ide. Men vi ungkarer har dårlig med lego ...

Tom

Hvis du har 50 kr til overs er det ikke mer som skal til :) PÅ leketøysbutikken tenkte jeg da. Men Fyrstikk esker høres jo veldig greit ut.

Lenke til kommentar
Det kan se ut som om flere begynner å bli klar over mangel på presisjon i autofokus:

http://www.naturephotographers.net/article...8/dw0408-1.html

Tom

Jeg gjorde en sånn test med autofokus mot liveviewmanuell fokus på 40d med 17-70 sigmaen i tidlig janaur trur jeg.. Og akkurat i mitt tilfelle så det ut som autofokusen bommet litt når det var snakk om lengre avstander. Men det var ikke så mye at det var vært å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Tom

å?

Bra initiativ Fotodilla

Lenke til kommentar

Jeg har skumle mengder med lego på lager på loftet til faderen. Har alltid elsket lego, den ultimate leke, som definitivt skal gå i arv.

Fin ide med obj-tester, men retningslinjer trengs ja. Kanksje vi kan lage noen punkter som byggkvalitet, fokus, osv og få folk til å skrive noe om hvert pkt?

Endret av svenni84
Lenke til kommentar

Jeg har endel punkter:

1. Lego er det ok ?

2. Hvor lang avstand til objektet i forhold til type objektiv og zoom faktor ?

3. Type lyskilde, med/uten blitz

4. Hvor mange bilder, på hilke blendere og zoom områder. Når det gjelder zoomer så mener jeg det er riktig å ta max/middle/min

5. Stativ eller lignende må være påkrevd.

6. Benytte fast fokus punkt i senter. Skal det fokuserer hver gang for hvert bilde eller bare på første bilde ?

7. Type innstilling på kameraet, blender prioritet er jo et must. Men hva med lukker ?

Er veffal noen av de x faktorer jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Jeg har endel punkter:

1. Lego er det ok ?

2. Hvor lang avstand til objektet i forhold til type objektiv og zoom faktor ?

3. Type lyskilde, med/uten blitz

4. Hvor mange bilder, på hilke blendere og zoom områder. Når det gjelder zoomer så mener jeg det er riktig å ta max/middle/min

5. Stativ eller lignende må være påkrevd.

6. Benytte fast fokus punkt i senter. Skal det fokuserer hver gang for hvert bilde eller bare på første bilde ?

7. Type innstilling på kameraet, blender prioritet er jo et must. Men hva med lukker ?

Er veffal noen av de x faktorer jeg kommer på i farta.

1. Lego kan gå - men jeg lurer på om de glatte flatene kan krølle til ting ...

2. Det er vel et forhold mellom brennvidde og avstand. Man plasser kamera slik at man får samme dekning av "figuren".

3. Så lenge det er nok lys til til å fokusere, så burde det være greit. Men lyset bør være slik at det ikke blir noe særlig med skygger ?

4. Max/Mid/Min på zoomer høres fornuftig ut. Alternativt max/min og klassike brennvidder (24mm,28mm, 35mm osv) . Særlig lange zoomer (5x ->) kan være fornufit å dele opp i flere "bolker". Maks åpen blender er viktig, + ett steg opp, samt f/8 eller f/11 ?

5. Absolutt. Gjerne mirror lockup og trådutløser eller selvutløser i tillegg.

6. Enig i fokus punkt. Best å fokusere hver gang. Etter å tatt bilde, sett objektiv i manuell, og ufokuser, sett tilbake til A og tatt nytt bilde (slik at kamera fouserer på nytt).

7. Av og ISO 100-400 avhengig av lys. LA kameraet finne ut lukkertien.

Tror vi skal være i nærheten av en "krav-spesifikasjon" her. Jeg skal se om det er mulig å finne en grei test som passer for vidvinkler på litt avstand (2-5m); dette for å sjekket 24mm-en min.

edit: Jeg vil foreslå 3 bilder per blender/brennvidde. Da får en sett om det er variasjoner ute å går.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Høres bra ut.

1. Ja lego kan kansje bli litt glatt, heller mer til fyrstikkesker.

4. Vet det har vært endel diskusjon om hvor mange blender trinn mann må ned før endel objekter blir skarpe, så kansje full åpning pluss tre trinn ned, deretter f8 eller f11 ?

Tenkte også på bakgrunnen, burde vi ta med et objekt bak legoen/fyrstikkeskene ? Så man kan også se bokeh på forskjellige objekter ved forskjellige blendere ?

Edit:

Glemte også å nevne hvordan bildene skal croppes ?

Hvordan skal bildene settes sammen og hvordan bør det presenteres. er min metode OK ?

Lenke til kommentar
Er det ikke enklere at alle som vil delta printer ut fokuskart eller hva det nå heter?

OG bruker det....

Det er et par problemer med disse fokus-skjemaene, så det vi prøver er å finne en mer nøyaktig metode. Fokus-skjema er fint for å finne grove feil, men det er ikke alltid nok.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...