Gå til innhold

Linux som multimedia maskin.. hva er best ?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ikke rare erfaringen med Linux, annet enn at jeg har prøvet det.. og liker det jeg ser.. men hva med å bruke den som et multimedia senter?

Jeg bruker MS nå.. men har lyst til å prøve noe som er mindre resurskrevende.. er jeg på rett spor da?

Jeg bruker denne pcèn kun til film : avi, mpg, mkv og ikke minst er det viktig å kunne kjøre full HD film..

og selvfølgelig bruker jeg den til musikk, hvor musikk kvalitet er viktig..

hva med dreamlinux ? http://www.dreamlinux.com.br/

 

 

Har oppgradert pc`n med disse delene:

1.00 342814 Sapphire Radeon HD 3850 512MB GDDR3,

PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP, Lite-R

1.00 321030 Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI,

Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16

1.00 321028 Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,

Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

1.00 331906 AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

2MB, BOXED m/vifte

1.00 340678 Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS,

140mm Fan, 8xSATA, SLI

Som lydkort har jeg Creative SB X-Fi Platinum

 

Blir det problem med å kjøre linux (hvilken linux distro passer best?) på dette? og hvilke programmer må jeg kjøpe evt laste ned for å spille av musikk og film på aller best måte.. ? Mange spørsmål dette, men håper noen kan hjelpe meg her..

 

Hva med drivere til skjermkort, nettverkskort (gigabit), lydkort.. vil jeg få problemer med drivere?

 

 

Resten av filmrommet mitt består av:

Yamaha RX-V 3800

Infocus prosjektor

Klipcsh høyttalere hele veien (7.1)

hjemmelaget horn sub m/ 2 stk 12" Peerless

hjemmelaget forsterker til sub 2*450 w rms

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg hadde jeg sett på LinuxMCE

Det er en (K)Ubuntu basert mediasenter totalløsning som virker ganske snedig.

 

Faktisk så tenker jeg på den selv for min lille bokstørrelses ASUS maskin, har bare ikke fått ut fingern ennå ...

 

 

Andre muligheter er f.eks. GeeXboX, dyne:bolic og Ubuntu Studio

 

EDIT: Dreamlinux ser forsåvidt ikke helt gale ut den heller.

 

 

hmm, så litt nøyere på HW din nå.

1. Finnes vel ikke brukbare drivere for X-Fi lydkort ennå. Creative har riktignok offentliggjort noen speks nå (om jeg ikke hukser feil), men en brukbar driver er vel fortsatt noe unna. Det finnes diskrete lydkort som er godt støttet i linux, men jeg vet ikke hva du bør gå for (søk på forumet). Har klart meg hele tiden med lydbrikke på HK sjøl.

2. Du har et skjermkort med ATi brikke. Tradisjonelt har nVidia hatt bedre drivere enn ATi, men ATi er i ferd med å bedre seg mye nå. Dog kjenner jeg ikke spesielt til støtten for det spesifike kortet.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

creative har vel gitt ut en beat driver for x-fi til linux men bare til 64bit....

men feks Audigy 2 ZS funker fint da

Når det gjelder skjermkort så er hardware dekoding av dvd bare støttet i 6000 og 7000 serien til nvidia.

Hardware dekoding av dvd er ikke støttet i nvidia driveren til 8000 serien til nvidia.

8000 serien har støttte for hardware dekoding av hd men ikke i linux driverene dessverre.

Så alt er ikke bra med nvidia heller.

 

Men til 720p bruker det å gå fint, er værre med 1080p...

 

har selv amd 3800+ og nvidia 7800gs

 

ta en tur innom en dag hvis du har lyst til å se hvordan det funker hos meg.

har koblet til snapstream firefly kontrollen og den funker i linux den.

Men ikke fått til i alle programmer ennå.

Litt vansklig å sette opp lirc.

Lenke til kommentar
Tror nok maskinvaren kan ødelegge litt for deg, driverstøtten til ATI er ikke helt der enda, spesielt på video. Creative XFI er bare støttet gjennom OSS, noe som begrenser utvalget av distroer.
Begge deler var riktig for kort tid siden, men siste versjon av ATI driveren har fikset videoavspillingsbug, og nyeste versjon av ALSA er rapportert å støtte X-Fi. Dessverre betyr jo det at man gjerne må vente litt før disse kommer inn i f.eks. ubuntu, men det er verdt å teste 8.04. Finner fort ut om video og lyd funker fint der, holder vel med live-CD.

 

Morsomt å se at du har fått rigget opp en skikkelig ubuntuboks tacomodo. Har du vurdert å utvide bruksområdet for den?

Lenke til kommentar
Tror nok maskinvaren kan ødelegge litt for deg, driverstøtten til ATI er ikke helt der enda, spesielt på video. Creative XFI er bare støttet gjennom OSS, noe som begrenser utvalget av distroer.
Begge deler var riktig for kort tid siden, men siste versjon av ATI driveren har fikset videoavspillingsbug, og nyeste versjon av ALSA er rapportert å støtte X-Fi. Dessverre betyr jo det at man gjerne må vente litt før disse kommer inn i f.eks. ubuntu, men det er verdt å teste 8.04. Finner fort ut om video og lyd funker fint der, holder vel med live-CD.

 

Morsomt å se at du har fått rigget opp en skikkelig ubuntuboks tacomodo. Har du vurdert å utvide bruksområdet for den?

 

Foreløpig har jeg ikke fått noen linux versjoner til å fungere med mitt oppsett av hardware.. enten får jeg ikke lagt dem inn, ellers så får jeg ikke lyd eller bilde.. det beste til nå har vært ubuntu, men der fikk jeg elendig oppløsning på bildet (ikke skjermdrivere), og ingen lyd.. Men har et Audigy 2 ZS stående i en annen pc her, kanskje jeg kan bytte det.. men vet ikke hvor bra det er i forhold til x-fi?

Anyway, skulle gjerne hatt drivere til mitt nye skjermkort..

Får smøre meg med tålmodighet..

Lenke til kommentar

Hei. ATi kortet KAN bli et problem. Så lenge du installerer en ATi driver så går det som regel bra, men du kan få litt problemer med å kjøre LiveCD/LiveDVD hvis du har et ATi kort i maskina. Jeg har selv fått erfart det, men jeg vet i alle fall at Knoppix fungerer bra når man har ATi kortet i maskina. Har selv prøvd Knoppix på maskina mi som har ATi kort. Jeg slet veldig med å finne en LiveCD/LiveDVD som hadde støtte for ATi kort.

Når jeg har installert Linux så har jeg brukt å installere Slackware. Dette er fordi at den går som standard direkte til Console skjermen. Den går ikke automatisk i X. Det er fint synes jeg slik at jeg kan installere ATi drivern før jeg går inni X.

Jeg vet ikke hvordan det er med Andre Linux distroer, men Slackware har det i alle fall slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...