Gå til innhold

Prosjekt: Donere penger for Linux-støtte i spill


Anbefalte innlegg

Ja, men det er slik at de fleste kommersielle programmer og spill bare finnes til Windows.

 

Det er ingen grunn til å tro at denne andelen kommer til å synke nevneverdig de neste 10 årene......

.... hvis folk fortsetter å være fornøyd med en "hack" som kalles wine, og ikke stiller krav til de programvareutviklerne de betaler lønnen til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at wine ikke er idéelt sammenlignet med "native" linuxprogrammer, men det er likevel kanskje her det er lettest å gi støtte. En innsamling til én gruppe, som likevel vil hjelpe masse software å funke bedre (forsåvidt ikke under linux direkte, men under wine, og dermed indirekte under linux).

 

Wine har kommet langt allerede, men tror forbedringspotensialet er stort. Se f.eks på prosjekter som ReactOS (som wine nyter godt av). Ta også Linux-ABIet i FreeBSD som et eksempel på hvor sømløst det kan fungere når "hele" APIet er tilstede. (Ja, jeg vet FreeBSD og Linux er mye likere hverandre enn Linux og Windows.. men likevel).

 

Når alt det er sagt, selv foretrekker jeg den "modellen" som olear nevnte i et tidligere innlegg i tråden. Nemlig å gi uttrykk for at jeg vil kjøpe spill dersom det kommer en linuxutgivelse. Dessverre har ikke slike holdninger gitt store resultater enda, men dersom veksten i linuxutbredelse fortsetter, vil det kanskje ha større betydning etterhvert.

Lenke til kommentar

Hvis vi ønsker flere spill til linux så mener jeg vi bør jobbe mot "native" spill; spill som ikke er avhengige av at en installerer via wine.

Og det bør være i utviklers interesse også; da spill som er "native" bør ha bedre ytelse og stabilitet enn spill via wine, og dermed vil flere kjøpe spillet da en slipper å knote med wine oppsett for å muligens gjøre spillet spillbart.

 

Jeg blir gjerne med på en større aksjon hvor jeg lover kjøp av spill hvis de kommer "native", men poker om jeg vet hvordan en best organiserer slikt :)

Kanskje lage en "linux gamer" side hvor personer og spillutviklere kan registrere seg og sine løfter om kjøp og utvikling av "native" linux spill ... ?

 

 

btw, jeg syns det er et viktig poeng at wine ikke handler om spillstøtte, men generell aplikasjonsstøtte, og dermed blir det litt feil å støtte wine for bedre spill støtte imho. Blir på en måte slik at vi "tvinger" wine-utviklere å fokusere på spillstøtten i wine fordi det er derfor de får penger, kontra det de kanskje heller bør jobbe med ( office og adobe produkter kanskje? =)

Lenke til kommentar

Etter uttalelser fra John Carmack ser det ut til at det muligens ikke kommer noen utgivelser fra id Software til Linux heller. Dette er noe gammelt nytt, og lignende spekulasoner har blitt gjort på tidligere utgivelser fra dette selskapet. Det virker uansett som om han hinter til at Linux ikke er like prioritert lenger.

EDIT: Link, http://www.halflifesource.com/john_carmack...article1327.htm

 

Først mister vi (med tanke på at ingenting har skjedd de siste 6 månedene) UT, og nå kanskje Quake.

 

Ser ut til at dette er et nokså håpløst prosjekt, men ser ut til at Valve har fått interesse for Linux så det kan kanskje snu ting?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Carmack further mentioned that Rage will be a DX9 game and not a DX10 game and will run on Windows XP, but that dispite this, the game will ship for Mac using OpenGL.
Hvor langt er en OpenGL versjon for Mac fra en OpenGL versjon for linux tro?

 

Dette syns jeg er dårlig av Carmack, og litt merkelig.

Linux har vel større markedsandel nå enn da Carmack nærmest var den eneste som gadd å tenke på spill til linux, men nå er ikke linux prioritert lenger. pussig

Carmack var tidligere en av DX' sterkeste kritikere, nå virker det mer som om har han rolla rundt på ryggen og blotta strupen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Carmack har jo gitt ut kildekoden til Quake 1 og 2, CUBE, som er motoren til Sauerbraten er lisensiert under ZLIB.

 

CUBE-motoren er brukt i følgende rekke spill

1. CUBE

2.Assault Cube (action Cube) som er en mod til CUBE. CUBE 2 er brukt i

3. Cube 2:Sauerbraten,

 

men også RPG-spillet Esisenstern

 

Proper Games Ltd. har et kommersiellt produkt under utvikling som gjør bruk av CUBE 2 motoren.

 

Håper noen kan se på dette og komme med synspunkter.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...