Gå til innhold

Prosjekt: Donere penger for Linux-støtte i spill


Anbefalte innlegg

Hva er det dere snakker om? Har nettopp kjøpt meg Lucas Arts Adventures - Mega Pack med blant annet alle Monkey Island spillene, Sam & Max - Hit the road, Full throttle og The Dig (med fler). Og disse spillene kan jo spilles på alle plattformer som støttes av ScummVM, noe som inkluderer Symbian/Windows Mobile telefoner, Linux, Mac, Windows, Nintendo DS, PS2...

 

Hadde det kanskje vært en idé å samle inn penger til det miljøet her mener er det beste frie programmet? Enten det er et spill eller et prosjekt som Wine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor fant du den pakka? Finner kun enkeltspill i alle spillbutikkene jeg har vært i, og Monkey Island er utsolgt alle steder jeg har vært på. Har spurt om det har kommet noen pakke med alle point n' click klassikerne, får bare høre at det var en som hadde en del av dem, samt et Monkey Islandspill, men den er utsolgt overalt.

 

Helt enig i det! ... men med tankte på hva jeg tror vi vil få mest tilbake av ville jeg først satset på utvikling av en av de åpne spillmotorene/spillene og deretter Wine.

 

... men hvor mye penger må vi snakke om får det vil ha en vesentlig betydning?

Lenke til kommentar
Det jeg mente er jo selvsagt at den store massen av gamere ikke er intressert i dette. Monkey island er ikke noe nytt og kult som alle har lyst å prøve. Og det er hvertfall ingenting som vil få windows-brukere til å gå over til linux.

 

Når jeg hører sånne ting som å utgi monkey island til linux, eller at de bruker quake-motoren til å lage spill til linux får jeg bare lyst å slette ubuntu fra harddisken og heller vente noen år og se om det har skjedd noen forbedringer da.

Jeg kom bare med de tenkelige ideene jeg kunne komme på ... uavhengig om de er aktuelle eller ikke.

 

Men når det gjelder spill som er basert på Quake 3 engine så finnes det en del artie spill, et par av dem:

http://xreal.sourceforge.net/xrealwiki/ScreenShots

http://openarena.ws/

http://tremulous.net/screenshots/

http://padworld.myexp.de/index.php?media

http://ioquake3.org/media/

 

Når Quake 5 kommer ut blir kanskje Guake engine 4 gitt ut under GPL.

Lenke til kommentar

Dilemmaet er jo at det er mange brukere som unngår linux nettopp fordi det er dårlig spill-støtte. Så noe bør gjøres på spillsiden for at ballen skal begynne å rulle kan man si. Sånn sett så kan jo Wine være en mulighet i det korte løp, for å få flere spillbrukere til å emigrere til Linux. Og så kan man håpe at spillutvikerene da etterhvert får øynene opp for det markedet som er der.

Lenke til kommentar
Det må bli flere linuxbrukere, deretter vil spillutviklere såvel som andre programvareutviklere få øynene opp.

Vet noen hvilket synspunkt FriProg-senteret har på dette? Jeg tenker på det statlige greiene.

 

Enig med den der. Det var en som spurte etter ting som vi kan gjøre for at spillindustrien lager spill til "vår" plattform, og svaret er vel bare å bruke linux og eventuelt slette windows fra dualbooten. Ser utifra denne artikkelen at linux-maskiner i bedrifter økte ganske mye. Det er jo noe.

 

Dilemmaet er jo at det er mange brukere som unngår linux nettopp fordi det er dårlig spill-støtte. Så noe bør gjøres på spillsiden for at ballen skal begynne å rulle kan man si. Sånn sett så kan jo Wine være en mulighet i det korte løp, for å få flere spillbrukere til å emigrere til Linux. Og så kan man håpe at spillutvikerene da etterhvert får øynene opp for det markedet som er der.

 

Som sagt du må ha en brukermasse som du retter spill mot før du kan lage de. Når brukerne blir mange nok, så går etterspørselen opp også, akkurat nå så er ikke linuxbrukerne i en slik stor nok gruppe slik at de blir tenkt på av de store spill-aktørene. Vi får håpe som du sier at wine sikrer et mellomleddet til dagen vi får skikkelige skikkelige spill for linux.

Lenke til kommentar
Da står jo poenget enda sterkere, iom at det er en enda eldre motor. :)

 

EDIT: eneste jeg vet om som har godt potensiale for bruk i moderne spill er Ogre3D

http://www.ogre3d.org/ men dette er en generell 3D motor, ikke noe mer.

Det streifet meg også etter jeg hadde lagt inn innlegget i stad også, helt enig i det :)

 

Finner masse frie egnines, en god del basert på Quake 2 og 3 engine, ved å søke rundt i Wikipedia. Mye av det jeg ser virker i alle fall lovende :)

Lenke til kommentar

Sånn rent personlig er jeg ingen gamer, spiller litt på konsoll, og derfor bryr spillstøtten i linux meg ikke noe særlig, men er folk av en oppfatning at viss man får bedre spillstøtte i linux, så vil linux øke brukerbase eventyrlig? Siden det jo er det tråden handler om...

Lenke til kommentar

Mye av PC-spillinteressen min forsvandt når jeg gikk over til Linux, kanskje mest på grunn av den manglede støttet til de spillene jeg spilte på Windows, nå går det stort sett kun i litt Wii, DS og PSP.

 

Fant etterhvert ut at det var en del morsomme spill som var tilgjengelig på Linux etter en stund, både små og store, frie og kommersielle ... hva med å prøve å promotere det vi har av native spill?

Lenke til kommentar
Jeg mener det blir helt feil ende å begynne i, med tanke på at man skal betale utviklere for og jobbe mer med linux-utvikling. Hvorfor ikke heller bruke penger på og promotere linux, og derved øke bruker-basen, det tror jeg vil være mer effektivt.

Hvilke garantier har man for at du/dere faktisk bruker pengene på noe fornuftig, og ikke bare vaser det vekk?

Enig der. Utviklerene vil ha inntekter. Et engangsbeløp på noen titusener er nok lite interessant om ingen kjøper det. Antall linuxbrukere må opp. Spill til linux kommer når det blir nok etterspurt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg vil tru informasjon til flere vil hjelpe. Er mange som ikke aner hva Linux er, og mange som veit hva Linux er har masse fordommer som at det er gammeldags og vanskelig å bruke.

Lenke til kommentar
tamarin: hvilke spill mener du er verdige å promotere?

 

PepsiCo: hva mener du er beste veien til å øke Linux sin brukermasse?

Skal se litt etter hva som finnes av frie og kommersielle spill i helgen. Rekker ikke det i dag, jobb og trening etter jobb. Noen eksempler kan være f.eks Quake 4 som er kommersielt, Frozen Buble og SuperTux som er småe frie spill, og Sauerbraten og Battle of Wesnoth som er større frie spill. Med promotering mente jeg at en eller annen tok ansvaret med enten å legge inn et ukentlig innlegg med et minispill og et større spill enten på HW.no eller en forumbruker på diskusjon.no (enten i PC-spilldelen eller Linuxdelen) for å gjøre andre oppmerksomme på hva som finnes der ute.

 

Enig i det PepsiCo og oldboy sier, og tror det er noe som kun vil ta tid. For at flere gamere skal benytte seg av Linux trenger vi bedre og flere spill, for at flere skal utvikle til Linux trenger Linux flere brukere.

 

Det jeg tenkte på når det gjaldt å gi pengestøtte til åpne motorer og spill var å betale utviklere for å forbedre spesifikke ting, ikke kun gi penger til et prosjekt.

En X sum for å gjøre den delen i en motor bedre, og en X sum for å legeg til den funksjonen. Eller en X sum får å forbedre grafikken i det spillen, og en X sum for å lage et map-pakke ... eller i form av konkurranse der første, andre og trerdje plass på beste map stikker av med en pengepremie. Noen tanker om det (om det er mulig å gjøre det slik)?

Lenke til kommentar

Hmm... Eve Online har jo sin egen Linux klient. Dette er ikke en 100% native port, men benytter seg av Transgamings kompatibilitets lag (Cedega/Cider). Hadde det vært en idé å samle opp et beløp som dekker "oppstartsavgiften" for å benytte en slik løsning i et kommersielt Linux spill? Nå vet jeg at dette er en dårlig løsning, fordi det ikke blir en 100% port og ytelsen og kanskje bildekvaliteten vil lide for det. Men spillet får jo offisiell støtte i Linux...

 

Eventuelt kunne vi dra en google og betale noen utviklere for å forbedre støtten for et spill i Wine, slik det ble gjort med Photoshop...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...