Gå til innhold

Sjangsen for et helvete

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lide? Tror du det er lidelse å f.eks. være kristen?

Snakker du kvasi-kristen? "Jeg tror liksom på Jesus, assa." Eller snakker du om å følge de reglene som en skal holde?

Grunnen til at jeg ikke har noe tro på "himmel og helvete" er den enkle grunn at dette ikke var noe tema før rundt middelalderen. Og at religion generelt har forandret seg drastisk fra jødedommen, til kristendommen for å ta et eksempel. Og diverse ting har blitt unnlatt, nye ting har blitt tatt med osv.

Hva skiller kristendommen sitt "paradis" i forhold til Islam sitt "paradis"? Litt surt for en kristen å komme til Islam sitt paradis og møte 72 jomfruer når h*n ikke kan ha sex utenfor ekteskap.

Er jehovas vitne bedre enn hu kvasikristne i huset bortenfor?

Lenke til kommentar

Ja jeg kan gjerne utdype. Sånn som det er idag blir mange mennesker drept hver eneste dag. Det blir bare mer og mer vanlig å drepe. Og klimaet er tydeligvis påvirk drastisk av oss, slik at poler smelter ned o.l.. Vil ikke det si å skape sitt eget helvete?

Vi dreper hverandre, og gradvis hele planeten vår.

Lenke til kommentar
Lide? Tror du det er lidelse å f.eks. være kristen?

For mange er det sikkert en lidelse å være kristen. For mange er det sikkert en lidelse å være ateist. For mange er det sikkert en lidelse å være muslim. For mange ...

Et godt eksempel som inneholder en av vår tids mest kjente kristne er jo Mor Theresa. Etter hennes død fant man mange brev (eller notater i dagboken?) hvor hun beskrev at hun begynte å tvile på troen som etterhvert utviklet seg til at hun ble ateist (hvis jeg husker riktig). Det er kanskje ikke så rart når man tenker på hvor mye lidelse hos andre hun opplevde hver dag, mens hun selv hadde blitt opplært, levd og preket at Gud er god og elsker oss alle. Der har du kognitiv dissonanse i full sving og det var sikkert et rent helvete.

Richard Dawkins har også sagt at han har fått massevis av brev fra diverse prester som opplever det samme, men som ikke tør/vil/har ork til å "komme ut av skapet" pga. kognitiv dissonanse o.l.

Og når det gjelder det at det er uforståelig for deg at noen ikke vil ha evig lykkelig liv, så finner jeg det uforståelig når du i tråden "hvorfor tenke positivt?" kom med dette utsagnet:

"Altså leve et uærlig liv i en oppdiktet rosa sukkerspinn-verden der alle smiler og er glad?"

For mange så blir det nettopp det. De klarer ikke å se for seg sin egen lykke, gitt den kunnskapen de har om at f.eks ikke alle familiemedlemmene kommer til himmelen eller at ikke alle mennesker kommer til himmelen, og tenker seg dermed en lobotomert og/eller påtvunget falsk tilværelse. Ellers er det jo en ærlig grunn å bare si at evighet høres dønn kjedelig ut.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har sett (var i en film av Dawkins, men husker ikke hvilken), at ei katolsk dame fortalte om sin barndom og hennes redsel for helvete. Igjennom hele sin barndom ble hun fortalt om helvete og at de brant der for evig med evig smerte og pine, og for et barn så kan slik ha veldig stor påvirkning sida de er ekstra "sårbare" når det gjelder å skille mellom fantasi og virkelighet.

Uansett, så hadde hun mista ei venninne, som var fra en familie med et annet synspunkt på religion (husker ikke helt), som døde. Hun var jo selfølgelig veldig trist over å ha mista en god venn. Men tingen var at noen i hennes omkrets (som var for det meste katolikker) hadde fortalt henne at nå brant hennes venninne i helvete for evig.

Er det bare jeg som tenker at noe slikt vil være veldig belastende og vanskelig å håndtere for et barn? Mitt inntrykk var at slik praksis, altså å få barna skikkelig redd for helvete, er ganske vanlig blandt katolikker og at det kan få mange barn til å få vanskeligheter etterpå.

Også har du Hell House (film fra Youtube).

Lenke til kommentar
Ja jeg kan gjerne utdype. Sånn som det er idag blir mange mennesker drept hver eneste dag. Det blir bare mer og mer vanlig å drepe. Og klimaet er tydeligvis påvirk drastisk av oss, slik at poler smelter ned o.l.. Vil ikke det si å skape sitt eget helvete?

Er sikkert folk som deg som har sagt det her siden dagen en. Har du en kilde til påstanden om at det blir mer og mer vanlig å drepe? Vil påstå det er stikk motsatt, aksepten for å ta et liv har endret seg ganske drastisk gjennom tidene - forskjellen er bare det at utviklingen av større samfunn/befolkningsvekst/teknologi tilsier at det skjer på en helt annen skala når det først skjer. Moralsk/etisk sett er vi bedre stilt idag enn noen gang tidligere - etter min mening.

Hva er det egentlig som tilsier at forandring betyr helvette?

Lenke til kommentar

Ta en titt her så vil du kanskje revidere denne oppfatningen radikalt ;)

Lenke til kommentar

Takker for den linken.... Setter hele "...vi er i ferd med å bli SÅÅÅ voldelige" diskusjonen i et rart lys ja....

He he :D

Lenke til kommentar

Likte det foredraget, likte faktisk hele siden der - aldri vært på den før. Sjekka samtidig ut foredraget til Stephen Hawkings, good stuff:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...