Gå til innhold

Hvilke muskler trener man ved øvelsen "planken"?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter nå her og lurer litt. Siden jeg ikke finner så mye info om øvelsen på nettet, vet ikke om det i hele tatt heter planken, men værtfall folk kaller det. For de som ikke vet hva det er, så er det en øvelse der du ligger litt over bakken med strak rygg og har albuene nedi bakken. Du skal stå i denne posisjoen så lenge du bare klarer. Har ikke noe bilde av det akkurat nå.

For de som skjønner hva jeg mener, så lurer jeg på hvilken muskler man trener ved denne øvelsen?

Og hvor lenge skal man holde ut før man når en "bra" tid? 5min? 10min? 15min? 20min? 25min? osv

Håper jeg kan få noen svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greier du mer enn et par minutter så er det en grei tid.

Du bruker ganske mange muskler, men ikke alle får kjørt seg noe særlig godt. Det er i hovedsak magen som blir statisk trent, resten bare er der for støtte :)

Hm, statiske muskler ja.. Veit du om man kan trene det istedet for sit-ups? Blir det noen store forskjeller? Klarer selv greit over 5 minutter :o

Lenke til kommentar

Du trener "core"-muskulatur samt noe av de "vanlige" magemusklene (six-packen). Med core-musklene mener jeg de små ryggmusklene (mest i korsryggen) og beltemuskelen, samt bekkenbunn\øvre bukhule mtp buktrykk. Disse musklene er veldig viktige for å ha en god kroppsholdning, samtidig som styrke i disse kan forebygge ryggplager da de er viktige for stabilitet i ryggen. Bruker å anbefale alle å kjøre øvelser ala planken for å styrke rygg og mage. Spesielt viktig er det for de som kjører tung MP, knebøy og markløft da disse krever mye bukstrykk og stabilitet i ryggen.

Istedet for å kjøre så lenge du kan, hvorfor ikke gjøre den vanskeligere å få hardere trening på kortere tid? Eks sette føttene og albuene helt inntil hverandre så understøttelsesfalten blir smalere, eller svaie forsiktig fra side til side med bekkenet, eller opp og ned. Du kan også prøve å strekke ut en arm rett fra og holde den oppe samtidig som du strekker ut motsatt ben bak og holder det oppe. Den kjører jeg, synes den er svintung, men kjenner den gjør godt!

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Du klarer 5 min lett? Enten har du en kjempesterk kjernemusklatur, eller så har du feil form.

Noe sier meg at det siste er riktig ettersom du ikke engang vet hva øvelsen trener.. Men kjempebra om du klarer over 5 min strak i kroppen, med rompa i riktig posisjon, i så fall er det på tide å gjøre øvelsen vanskeligere som nevnt over.

Lenke til kommentar

Du klarer 5 min lett? Enten har du en kjempesterk kjernemusklatur, eller så har du feil form.

Noe sier meg at det siste er riktig ettersom du ikke engang vet hva øvelsen trener.. Men kjempebra om du klarer over 5 min strak i kroppen, med rompa i riktig posisjon, i så fall er det på tide å gjøre øvelsen vanskeligere som nevnt over.

52 år gammel danske satte verdensrekord i «planken»

http://www.dagbladet.no/2015/05/24/sport/fitness/planken/39328335/

I hele fire timer og 28 minutter holdt han ut før han måtte kaste inn håndkleet.....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

52 år gammel danske satte verdensrekord i «planken»

http://www.dagbladet.no/2015/05/24/sport/fitness/planken/39328335/

I hele fire timer og 28 minutter holdt han ut før han måtte kaste inn håndkleet.....

Ny verdensrekord nå, 5t 15m og 15s... Greit kramper i magen den natta tru.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...