Gå til innhold

CF kort funker ikke på Olympus E-510


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk idag en flunkende nye Olympus E-510. Spent som jeg var puttet jeg batteriet(fulladet) og Twinmos Ultra-X Compact Flash 4 GB og starta opp kameraet. Da blinker det en rød skrift der det står "card full". Greit tenkte jeg og prøvde å formatere fra kameraet. trykke på "format" og fikk tilbake blinkende "CF Error".

 

Jeg prøvde da isteden og formatere kortet via pcen. Men det hjalp heller ikke. Er det noen her som vet hva som kan være galt?(frustrert:s)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for rask svar. Må nok stikke til en fotobutikk og se om jeg får testet det der. Håper ikke det er kameraet som er problemet. Hadde blitt tidenes dårligste start på min speilrefleks era om det er tilfellet :p

 

Finnes det evt en total reset av huset? Sjekk brukermanualen

Lenke til kommentar
Takk for rask svar. Må nok stikke til en fotobutikk og se om jeg får testet det der. Håper ikke det er kameraet som er problemet. Hadde blitt tidenes dårligste start på min speilrefleks era om det er tilfellet :p

 

Finnes det evt en total reset av huset? Sjekk brukermanualen

 

 

Har resete til fabrikkinnstilling, men det hjalp ikke :(

Lenke til kommentar

Tipper problemet ligger i kortet. Twinmos er noe forb*nna møkk, spør du meg :) Bytt kortet til et Sandisk... koster litt mer, men da fungerer ihvertfall kortet bra, og bildene ligger mye tryggere. Vær bare glad for at feilen ikke skjedde når det var masse bilder på kortet.

 

Selvsagt kan det være noe feil med CF-leseren på kameraet også, men ut fra egen og andres erfaring med Twinmos (mange her på forumet, andre forum, kunder i butikken jeg jobber i osv...), så er det mest sannsynlig minnekortet som har en feil.

 

Men prøv kameraet som du sier... uansett bør du bytte minnekortet. Bildene ligger betraktelig mindre trygt på et Twinmos kort, enn på et Sandisk.

Lenke til kommentar

Har du kontrolleret om dit kamera står til at bruge CF eller xD-kort ?

Hvis det står til xD, vil det prøve at brude det xD-kort, du sansynligvis ikke har i kameraet.

 

Iøvrigt enig med tidligere indlæg - brug KUN kort fra de bedste producenter. Jeg har andet sted læst om dårlige erfaringer med Twinmos CF og forskellige Olympus-dSLR, bl.a. E-500.

 

Selv bruger jeg udelukkende Sandisk Extreme III CF-kort til mit tidligere E-500 og mit nuværende E-3.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar som har kommet inn:).

 

Jeg fikk testet kameraet med en sandisk extreme II 2GB kort. Og da funka det greit. Twinmos kortet fikk jeg testet med en annen speilrefleks og det fungerer helt fint:O. Det virker som at Olympus ikke er så glad i Twinmos, eller så kan det være at den ikke greier å lese 4GB CF. Men utifra Olympus sin side ska kameraet takle opptil 8 GB. Kan jeg avkrefte at kameraet har en defekt leser?

Lenke til kommentar
Takk for alle svar som har kommet inn:).

 

Jeg fikk testet kameraet med en sandisk extreme II 2GB kort. Og da funka det greit. Twinmos kortet fikk jeg testet med en annen speilrefleks og det fungerer helt fint:O. Det virker som at Olympus ikke er så glad i Twinmos, eller så kan det være at den ikke greier å lese 4GB CF. Men utifra Olympus sin side ska kameraet takle opptil 8 GB. Kan jeg avkrefte at kameraet har en defekt leser?

 

Det ser ut som om ditt E-510 er OK, men jeg ville vært forsiktig med å benytte TwinMos-kortet heretter, selv om det tilsynelatende fungerer fint. Du risikrerer at det plutselig tar kvelden for godt, og tar med seg alt som er på det.

Lenke til kommentar

Takk. Nå kan jeg puste lettet ut :D:D.

 

Har alltid brukt twinmos av type SD til kompaktkamera og de har funket utmerket. Men skal nå av holde meg unna Twinmos av type CF:P.

 

Igjen takk til alle hjelpsomme folk her på forum!:) Det var til stor hjelp. Venter nå på en ordentlig kort slik at jeg kan begynne å leke med kameraet:)

Lenke til kommentar
Takk. Nå kan jeg puste lettet ut :D:D.

 

Har alltid brukt twinmos av type SD til kompaktkamera og de har funket utmerket. Men skal nå av holde meg unna Twinmos av type CF:P.

 

Igjen takk til alle hjelpsomme folk her på forum!:) Det var til stor hjelp. Venter nå på en ordentlig kort slik at jeg kan begynne å leke med kameraet:)

Hadde ikke butikken du var innom (hvis du var innom en butikk) Sandisk minnekort å selge deg?

 

Twinmos av type SD har også en høyere feilrate enn Sandisk av type SD for eksempel. Vær generelt forsiktig med Twinmos, uansett minnekortstandard.

 

Hvis du har fylt og tømt Twinmos SD kortene dine noen ganger uten problemer, er de mest sannsynlig i orden ettersom minnekort pleier å fuske en av de første gangene man bruker det defekte området på kortet. Men jeg tror jeg ville vurdert å bytte til Sandisk også her. Minnekort er uansett så billig at det i mine øyne ikke er noe å lure på. For bildene dine er vel litt verdt?

Lenke til kommentar
Takk. Nå kan jeg puste lettet ut :D:D.

 

Har alltid brukt twinmos av type SD til kompaktkamera og de har funket utmerket. Men skal nå av holde meg unna Twinmos av type CF:P.

 

Igjen takk til alle hjelpsomme folk her på forum!:) Det var til stor hjelp. Venter nå på en ordentlig kort slik at jeg kan begynne å leke med kameraet:)

Hadde ikke butikken du var innom (hvis du var innom en butikk) Sandisk minnekort å selge deg?

 

Twinmos av type SD har også en høyere feilrate enn Sandisk av type SD for eksempel. Vær generelt forsiktig med Twinmos, uansett minnekortstandard.

 

Hvis du har fylt og tømt Twinmos SD kortene dine noen ganger uten problemer, er de mest sannsynlig i orden ettersom minnekort pleier å fuske en av de første gangene man bruker det defekte området på kortet. Men jeg tror jeg ville vurdert å bytte til Sandisk også her. Minnekort er uansett så billig at det i mine øyne ikke er noe å lure på. For bildene dine er vel litt verdt?

 

 

Fotobutikken jeg var innom hadde en Sandisk Extreme II. Men jeg fikk byttet ut Twinmoskortet til Sandisk Extreme III fra nettbutikken jeg kjøpte hos. Da gjorde jeg heller det for å spare litt penger(meget begrenset økonomi etter kamerakjøpet:P).

 

Twinmos SD kortet har jeg brukt i mange år uten å ha opplevd noe problem. Inntil videre får jeg bruke den frem til mitt neste innkjøp av minnekort:). Men helt klart, bildene jeg har tatt gjennom årene er uerstattelig!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Fikk et 4GB Sandisk Extreme III fra Kina i dag (30 kr, så er nok ikke originalt)

I kameraet står det "Full card" og "Card error" når jeg prøver å formatere det.

 

Jeg har et 4GB-kort fra Kingston som fungerer bra i kameraet, xD fungerer også fint.

Det som er rart er at Sandisk-kortet fungerer bra i datamaskinen (kortleseren). Har prøvd å formatert det et par ganger uten hjelp.

Kamerahuset er oppdatert til v. 1.3

 

Litt kjedelig når Kingston-kortet skriver 2.5 MB/s og leser 5 MB/s og Sandisk er akkurat dobbelt så raskt.

Har dere noen gode tips?

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
3

Litt kjedelig når Kingston-kortet skriver 2.5 MB/s og leser 5 MB/s og Sandisk er akkurat dobbelt så raskt.

Har dere noen gode tips?

 

Null gode tips. Høres ut som om E-510 er sær på kortene. Det kan enten være bedre feilsjekking (en bra ting), eller buggy implementasjon av CF-standarden(en dårlig ting). Har i alle fall null problemer med mitt originale Sandisk Extreme III 2gb CF-kort.

Lenke til kommentar
Fikk et 4GB Sandisk Extreme III fra Kina i dag (30 kr, så er nok ikke originalt)

I kameraet står det "Full card" og "Card error" når jeg prøver å formatere det.

 

Jeg har et 4GB-kort fra Kingston som fungerer bra i kameraet, xD fungerer også fint.

Det som er rart er at Sandisk-kortet fungerer bra i datamaskinen (kortleseren). Har prøvd å formatert det et par ganger uten hjelp.

Kamerahuset er oppdatert til v. 1.3

 

Litt kjedelig når Kingston-kortet skriver 2.5 MB/s og leser 5 MB/s og Sandisk er akkurat dobbelt så raskt.

Har dere noen gode tips?

 

Som det står, så er CF-kortet neppe orginalt. Jeg har, som jpsalvesen originalt Sandisk Extreme III 2gb CF-kort. Men det har da beviselig lese/skrivehastighet på 20MB/s. Så hvis dette Kina-kortet kun har lesehastighet på 10MB/s så er det i hvertfall uorginalt.

 

Eneste kortproblematikken jeg har opplevd med mitt E-510 er mtp xD-kortet jeg bruker i tillegg til CF-kortet (for panoramafunksjonen). Når jeg har hatt dette i kortleseren i PC-en så må jeg formatere det når jeg setter det i kameraet igjen. Men dette har jeg aldri opplevd med CF-kortet.

 

Så tipset er: Bruk orginalt Sandisk kort. Prisen er så lav alikevel. Kjøpte nettopp Sandisk Extreme III 2gb CF-kort fra komplett til rett over 200 kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har undersøkt litt og det er ikke et originalt Sandisk-kort jeg har fått.

 

Det er faktisk raskere enn oppgitt i auksjonen, men har lite å si når det ikke fungerer i kameraet.

Er ikke så viktig da det kostet veldig lite, men skal få sagt ifra til Ebay.

 

Takk for hjelpen uansett. :)

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Har selv brukt akkurat det kortet i både e-510 og e-3 før. Etter at jeg oppgraderte firmware i begge to til siste versjon er det bye-bye twinmos. Har lest om andre med samme problem på dpreview.(Men ikke verifisert at det faktisk henger i hop med firmwaren).

 

Kjører nå Sandisk. extr IV. Litt synd med de Twinmos'ene, de er jo så billige, og rask nok for oss som kjører enkeltskudd.

 

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Så tipset er: Bruk orginalt Sandisk kort. Prisen er så lav alikevel. Kjøpte nettopp Sandisk Extreme III 2gb CF-kort fra komplett til rett over 200 kr.

Det blir 367 kr. fra Komplett, men fant det til 270 kr. her i Trondheim. Får vel ta en tur innom Datakjeden og kjøpe det.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...