Jolo Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei! Jeg har nettop kjøpt meg en VPS og lurte på hvordan jeg kunne bytte port OpenSSH kjørte på. Jeg har ganske lite linux erfaring. Må jeg skrive noen komandoer i SSH eller forandre på en fil i systemet? Smalltimer Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) På min maskin endrer jeg oppsett for SSH-server via filen /etc/ssh/sshd_config Du må være root for å kunne endre fila (f.eks. via su eller sudo) og du må stoppe og starte ssh-server etterpå (hvordan avhenger av distro) Bruk din favoritt editor, skriv ganske enkelt inn f.eks. "Port 990" eller endre fra standard port 22 til noe annet. Mulig at den distroen du bruker har eget verktøy for endre oppsett av ssh-server, men du har jo ikke skrevet hvilken distro du bruker Ta gjerne også en titt på Linuxguiden - OpenSSH for en grei og rask innføring i SSH. Den siden har også flere gode linker for videre lesing om SSH på linux Endret 1. april 2008 av olefiver Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hos meg, så må jeg gjøre dette: redigere /etc/ssh/sshd_config med teksteditor kjørt som root, og endre Port xx til det jeg vil ha den skal kjøre som. også må jeg endre forwarding porten i routeren om jeg vil at den skal ha kontakt med omverdenen til den jeg satt i sshd_config, så må jeg restarte sshd. enten i init.d (debian/ubuntu) eller i rc.d (arch) i /etc/ mappen. eks: "sudo /etc/rc.d/sshd restart" Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Har ordnet det nå. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå