aic007 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hi all. Jeg har et lite problem. Jeg jobber med .aspx - sider, og folk som besøker siden skal ikke kunne kopiere innholdet eller printe ut noe. Jeg har vært innom noen sider der høyreklikk og ctrl+c ikke funker, så det vet jeg at går an, men bare ikke hvordan enda. Noen tips ? :-) Det med printing er jeg veldig usikker på. Er det mulig å gjøre det slik at folk ikke kan printe ut innholdet fra siden? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Enkelt og grei, det som er på skjermen kan kopieres og printes om brukeren bruker nok tid på det. Beste alternativet er vel egentlig kryptert drm-et pdf, der er det veldig vanskelig å kopiere og skrive ut uten mye styr. Lenke til kommentar
aic007 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Joa, trenger ikke noe fancy ting som skal være skikkelig hard core. Det er snakk om dumme gamlinger, men de er på ctrl+c nivå. Hvordan hindre de i å kunne kopiere på akkurat denne måten? Lenke til kommentar
zyx Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hi all. Jeg har et lite problem. Jeg jobber med .aspx - sider, og folk som besøker siden skal ikke kunne kopiere innholdet eller printe ut noe. Jeg har vært innom noen sider der høyreklikk og ctrl+c ikke funker, så det vet jeg at går an, men bare ikke hvordan enda. Noen tips ? :-) Det med printing er jeg veldig usikker på. Er det mulig å gjøre det slik at folk ikke kan printe ut innholdet fra siden? Hva med å bruke javascript, her finner du script for å disable høyreklikk og markering av tekst slik at det blir vanskeligere å kopiere ting fra siden din: http://www.hypergurl.com/norightclick.html håper dette var til hjelp! Lenke til kommentar
aic007 Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Joda, hjalp det. Takker. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hva med å bruke javascript, her finner du script for å disable høyreklikk og markering av tekst slik at det blir vanskeligere å kopiere ting fra siden din: http://www.hypergurl.com/norightclick.html Bare for å nevne det: Det er ingen ting som er så plagsomt og irriterende som sider hvor det kommer opp en advarsel hvis jeg høyreklikker. Jeg pleier ofte å høyreklikke for å gå tilbake eller lignende. Hvis man vil se kildekoden, er det som oftest bare å trykke CTRL og U eller via verktøylinjen. Men det kan jo godt hende at målgruppen til trådstarter ikke vet om dette, slik at en ekkel javascript advarsel stopper de som skulle prøve å kopiere deler av teksten inn i f.eks. en oppgave eller rapport. Hva er så galt med å la folk kopiere det? Hvis de vil, er det jo bare å skrive det av, noe selv den eldste gamlingen klarer. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hva slags innhold er det du ber oss om hjelp til å beskytte og hvorfor skal dene informasjonen beskyttes? Det egentlige argumentet for Sony, iTunes, MS & Co for å ha DRM eller proriotære hindre er for å beskytte egen inntjening av penger og beskytte egen makt. Lenke til kommentar
aic007 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Det er bare snakk om sider med vanlig tekst på et intranett. De ansatte skal kunne se siden, men ikke kunne kopiere eller printe via browseren ( IE ). Det er snakk om brukere som ikke er så veldig datakyndige, så trenger bare å blokkere ctrl+c, ctrl+p, fil-print og høyre museklikk (som er det eneste jeg har fått til foreløpig). Lenke til kommentar
semafor Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Litt unødvendig innlegg dette her, men; vis respekt, så får du respekt? Jeg klarer ikke forestille meg denne situasjonen! Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Det er bare snakk om sider med vanlig tekst på et intranett. De ansatte skal kunne se siden, men ikke kunne kopiere eller printe via browseren ( IE ). Det er snakk om brukere som ikke er så veldig datakyndige, så trenger bare å blokkere ctrl+c, ctrl+p, fil-print og høyre museklikk (som er det eneste jeg har fått til foreløpig). Gi opp, det er umulig å beskytte mot kopiering og alle eventuelle "triks" du måtte komme opp med vil bare forverre brukeropplevelsen og skape irritasjon. Lenke til kommentar
aic007 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Altså, jeg bryr meg ikke stort om de klarer å kopiere innholdet på et eller annet vis, men jeg har fått beskjed fra IT - sjefen om å hindre kopiering og printing på "vanlig måte". Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 ... noe som ikke er mulig. Lenke til kommentar
pedervl Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Tryggeste måten å gjøre dette på er å legge ut teksten som bilder. Da er det eneste de kan gjøre å skrive for hånd. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Tryggeste måten å gjøre dette på er å legge ut teksten som bilder. Da er det eneste de kan gjøre å skrive for hånd. Finnes da mange programmer som leser tekst direkte av et bilde og gir det ut i klartekst. Så, for siste gang; dropp det Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Og det vil jo fortsatt være mulig å printe ut bildene, så det slår feil igjen. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Lag et print-stylesheet som skjuler teksten (gjør den samme farge som bakgrunnen f.eks.) ? Hvis det er snakk om gamle og dumme folk så vil du ha løst mye på den måten. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Altså, jeg bryr meg ikke stort om de klarer å kopiere innholdet på et eller annet vis, men jeg har fått beskjed fra IT - sjefen om å hindre kopiering og printing på "vanlig måte". Mulig du burde be han utdype hva "vanlig måte" betyr. Det er fullt mulig han forsøker å dekke seg med å være vag, slik at hvis det blir misbruk blir du syndebukken. Hvis dette er ett intranett, har du helt andre muligheter, men du kan ikke sikre deg at noen tar ett bilde av skjermen. Det hele koker ned til personalpolitikk, og hvorfor brukere kan lese informasjon som er fortrolig, hvis dere forventer missbruk. Dere burde tydelig merke siden som forbudt å skrive ut, og snakke med brukerene. Det er vanlig prosedyre. Hvis ikke har dere jo DRM infisert PDF, men de som vil ta med seg informasjonen vil klare dette selv da, men de fleste gir opp. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hvis det er noe du vil at folk ikke skal kunne kopiere; ikke legg det ut på Internett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå