Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Det forkommer meg nyttig om moderatorene kunne gi stjerner, tittel (eller lignende) til en del ressursbrukere som sitter inne med mye kunnskap på enkelte områder. Dette må synes brukerinfo som vises i trådene og er rett og slett for å fremheve at krabaten veit hva han/hun skriver om. Når du leser en tråd med ulike meninger er det ofte litt tidkrevende å skille ekspertene fra wannabee's. Dette gjelder særlig emner som en selv ikke har allverdens kunnskap om. Dersom en bruker hadde merket/tittel "dSLR Ekspert" (eller lignende) ville det være lettere å vekte innleggene i en tråd. Kanskje kunne også brukerne kommet med forslag om hvilke brukere som fortjener hvilke tittler. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Huff, fryktelig ide Enkelte vil da få mye mer vekt bak ordene sine enn andre, og dermed større innflytelse. <vil ha> Ett perfekt anarki uten moderatorer med kun styring fra det allmektige spaghettimonsteret som lurer i det skjulte og brenner de som ikke oppfører seg (skjulte moderatorer, helst av den maktsyke og smågale typen) </vil ha> Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Enkelte vil da få mye mer vekt bak ordene sine enn andre, og dermed større innflytelse. Nja... det blir jo opp til den som leser. Det vil kun gi en indikasjon på at enkelte er mer "thrusted" enn andre, jeg snakker ikke om utøkede rettigheter eller denslags. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Allerede i dag har jeg sett problemet med at noen tror at moderators ord er det riktige, og det stemmer ikke. Selv er jeg mot et slikt system ved å markere noen som mer "kunnskapsrike" enn andre. Dette kan føre til f.eks. at mange vil ta vedkommendes svar som god fisk. Husk at reglene om kildebruk også gjelder dette forumets innlegg. Endret 5. april 2008 av KVTL Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Dette ville ført til at moderatorene fikk tredd en ny unødvendig oppgave over hodene sine og nye brukere ville ikke like lett bli akseptert, selv om de satt med de samme eller bedre kunnskaper som andre brukere. På mindre forum med langt færre medlemmer ser jeg at det kunne fungert bra, men når forumet er så stort som Diskusjon.no med flere tusen nye poster og rundt 100 nye medlemmer daglig, blir det simpelthen for stort og tar for mye ressurser til at man kan holde styr og "vedlikeholde" det hele. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg støtter ideen av hele mitt hjerte. Jeg synes vi er altfor lite anerkjennede til alle de ressurspersonene som bidrar til å beholde og heve kvaliteten på forumet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Huff, fryktelig ide Enkelte vil da få mye mer vekt bak ordene sine enn andre, og dermed større innflytelse. <vil ha> Ett perfekt anarki uten moderatorer med kun styring fra det allmektige spaghettimonsteret som lurer i det skjulte og brenner de som ikke oppfører seg (skjulte moderatorer, helst av den maktsyke og smågale typen) </vil ha> Ikke en fryktelig ide, men en som ikke forholder seg til slike menneskelige svakheter som eks. Janteloven. Edit: Der fikk jeg jaggu til en dobbeltpost til. Skulle ønske at forsinkelsen ble satt litt høyere! Endret 5. april 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
TSP Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Mulig jeg var litt for snarntenkt. Så nemlig for meg skrekkscenarione med det samme. Om dette ikke fører til mye mer jobb for moderatorer ser jeg ikke noe galt i det. Jeg savner selv den tiden jeg i webkategorien så en bruker som hadde noe ala "Codemaster" i sin brukertittel fordi han hadde hjulpet til med noe på hardware.no, men dette ble senere tatt fra han om jeg husker rett, husker ikke hva det ble begrunnet med. Det jeg ikke ønsker er at moderatorene får en rullegardin hvor de i hytt og pine kan gi ut "utmerkelser" for får de det vil terskelen for å få en tittel bli for lav. Titlene bør diskuteres, det bør ikke være for mange som får dem og jeg ønsker ikke titler som "Ekspert på XP i Sikkermodus" selv om de er det... Om det er slik flere ser det for seg er jeg med på å forsvare forslaget Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 All markering av vanlige brukere vil føre til diskriminering, og en forgubbing av meninger - og når enkelte får mer vekt bak ordene sine vil det være vanskeligere å få fram sin mening om den ikke er kombinerbar med noe uttalt av en utvalgt. Egentlig burde og postcounten bli modifisert, det er jo ett skrytetall! At det blir opplyst hvor lenge det er siden brukeren joinet er fint, men postcount kan gi ubegrunnet troverdighet OT: Det var forresten fint når jeg hadde postcount på 666 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Jeg må si meg enig med jzono1 her. Å dele ut spesialtitler til brukere vil medføre diskriminering. Nye brukere - uansett hvor kunnskapsrike de måtte være - risikerer at deres bidrag og meninger ikke får lik tyngde som alle andre brukere. Alle brukere skal, etter min mening, ha mulighet til å få sitt bidrag på forumet vurdert med samme tyngde og utganspunkt som alle andre. Endret 5. april 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg må si meg enig med jzono1 her. Å dele ut spesialtitler til brukere vil medføre diskriminering. Nye brukere - uansett hvor kunnskapsrike de måtte være - risikerer at deres bidrag og meninger ikke får lik tyngde som alle andre brukere. Tanken er at kun få brukere vil få slike tittler og at disse muligens på en eller annen måte kan "stemmes frem" av brukerne selv. Den store jobben for mods'ene ser jeg ikke helt. Jeg skjønner ikke helt hva nye bruke skal kunne føle seg diskrimminert for; alle var da nye brukere en eller annen gang. Dersom en ny bruker etterhvert viser seg som en ressurs i et emne vil denne sikkert kunne få en tittel etterhvert. Jeg mener fortsatt at en del folk (wannabees) uttaler seg for bastant i saker de egentlig ikke har greie på og at dette ofte forvirrer trådstarter mer enn hva det hjelper. Dersom trådstarter kunne vekte brukerne ville dette hjulpet i mange situasjoner. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Man har jo allerede markering av lite kunnskapsrike / lite intelligente brukere Advarselssystemet Lenke til kommentar
TSP Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg må si meg enig med jzono1 her. Å dele ut spesialtitler til brukere vil medføre diskriminering. Nye brukere - uansett hvor kunnskapsrike de måtte være - risikerer at deres bidrag og meninger ikke får lik tyngde som alle andre brukere. Alle brukere skal, etter min mening, ha mulighet til å få sitt bidrag på forumet vurdert med samme tyngde og utganspunkt som alle andre. Jo, men slik jeg ser det for meg skal det ikke deles ut titler hele tiden heller. Det skal være et nøye foretatt valg og alle mulige titler skal ikke finnes opp... Man har jo allerede markering av lite kunnskapsrike / lite intelligente brukere Advarselssystemet Vel, det er jo kun moderatorer Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Dette kunne helt klart vært en ide. Problemet er hvem som skal gi denne "utmerkelsen"? Det med advarselslogger somindikasjon på om brukeren er en ressurs eller ikke blir feil synes jeg. Selv om man er den smarteste når det gjelder overklokking skjermkort og hjelper mange der så kan man likevel være en jævel til å trolle i seksualitetsforumet. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det med advarselslogger somindikasjon på om brukeren er en ressurs eller ikke blir feil synes jeg. Det blir ikke feil, men det er helt klart feil også (unntatt når man søker moderator jobb, da vil grove overtredelser føre til at man ikke blir vurdert vil jeg tro). Lenke til kommentar
TSP Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Advarselslogger som basis er ikke nødvendig å diskutere en gang, selvfølgelig vil ikke advarselslogger noen gang bli brukt til å dømme en brukers komepetanse. Selv om jeg ikke hadde sagt nei til det med mine 0% som har vært der fra starten Endret 7. april 2008 av TSP Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Tanken er at kun få brukere vil få slike tittler og at disse muligens på en eller annen måte kan "stemmes frem" av brukerne selv. Den store jobben for mods'ene ser jeg ikke helt.Jeg skjønner ikke helt hva nye bruke skal kunne føle seg diskrimminert for; alle var da nye brukere en eller annen gang. Dersom en ny bruker etterhvert viser seg som en ressurs i et emne vil denne sikkert kunne få en tittel etterhvert. Jeg mener fortsatt at en del folk (wannabees) uttaler seg for bastant i saker de egentlig ikke har greie på og at dette ofte forvirrer trådstarter mer enn hva det hjelper. Dersom trådstarter kunne vekte brukerne ville dette hjulpet i mange situasjoner. Synspunktet mitt er på et prinsipielt grunnlag, og ikke ut ifra om det hadde vært mye jobb eller ei. Det jeg mente var at alle brukerne burde ha samme grunnlag for å få innholdet i sine innlegg vurdert. Dersom en bruker med tittel sier en ting, og så kommer en helt ny bruker å sier noe annet ville man jo stolt på brukeren med tittel. Dette (i de fleste tilfeller) også dersom det skulle vise seg at den nye brukeren faktisk tar mer rett enn brukeren med tittel, uten at det kanskje er noe konsensus rundt hva som måtte være gjenstand for diskusjonen. Hvem som har rett eller innleggets verdi skal ikke bedømmes ut ifra mer eller mindre formelle titler, men ut ifra sannhet eller refleksjon, drøfting og konstruktiv nytte av innlegget. Det er innholdet i innlegget som har verdien - ikke tittelen. Og det er dette som jeg finner litt problematisk. Forøvrig skiller jo enkelte brukere seg ut allerede, uten å ha titler. Endret 7. april 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Gidder man å sette seg litt inn i hvordan systemet her fungerer er det lett å finne ut litt mer om enkeltbrukere, en bruker sine tråder sier ofte mye om hvor pålitelig evt. gal brukeren er. Men alikevel, de fleste har litt peiling, og de som virkelig ikke kan noe er som oftest lett å sile ut om man ser på skrivestil og slikt. Selvsagt er det lettere å komme fram seriøs i ett langt og velbegrunnet innlegg, og da er det jo galt om man skal få mindre slagkraft med ett slikt om man ikke har en fin tittel... Lenke til kommentar
Largie Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Ideen er litt "røff", men jeg liker tanken! Det ville vært helt feil å gi moderator "makten" til slik opp/nedgradering av brukere. Hovedproblem: Maktbruk, som noen ganger forekommer. Jeg ville foreslå og legge prosentsatsen for antall meldinger skrivd i den kategorien han/hun skriver en post. Det tallet "kan ikke jukses med" og gir et godt bilde om personen er interessert i kategorien eller ei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg