Potetgullmann1 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Kan LCD skjermer brenne seg fast hvis den står stille med samme bilde over lengere tid? i så fall hvor lang tid er det snakk om? grunnen til at jeg spør er fordi jeg nettop har fått meg ny lcd skjerm til pc bruk. og jeg er såpass glad i bakgrunnsbildet mitt at skjermen godt kan fungere som pyntegjenstand i rommet når pcen ikke er i bruk. hvor lenge er det forsvarlig og ha på skjermen uten noe aktevitet på sjermen?' Skjermen er av type Samsung 24" LCD Syncmaster link Husker jeg ble advart mot det på eldre tver men aner ikke hvordan dette er med nyere skjermer På forhånd takk for all hjelp Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Ja det kan brenne seg fast. Og får vi se bakgrunsbildet du skryter av??? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Ja, det kan brenne seg fast. Men det skal nok hvertfall ett døgn til. Lenke til kommentar
Potetgullmann1 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Har lagt ut bakgrunnsbilet jeg er så fornøyd med på bakgrunnsbilde tråden Aner ike om de har blitt postet her før, men poster dem anyways... Hatt disse siden jeg fant dem. har også program så walpaper skiftes morgen og kveld STORE BILDER Dagtid: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Kveldstid: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 1. april 2008 av Potetgullmann1 Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hva med å ha flere bilder som går på rundgang? Slik slipper du problemet med at bilder brenner seg fast. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Ja det kan brenne seg fast. Og får vi se bakgrunsbildet du skryter av??? Ja, det kan brenne seg fast. Men det skal nok hvertfall ett døgn til. Nei, LCD kan ikke brenne fast bildet som på Plasma. LCD viser bilde ved gjennomlysning av krystaller og på den måten er innbrenning plent umulig. Likevel kan man få noe på LCD som minner om innbrenning, nemlig noe som kalles "image persistance" som enkelt å greit går ut på at pikslene kommer i ubalanse og bildet kan derfor henge igjen. Får du dette på skjermen er det trolig borte etter å ha vært avslått en natt, ellers er det likevel ikke så vanskelig å få det vekk. Innbrenning i plasma er i motsetning til image persistance på LCD ikke hele tiden mulig å få vekk. Lenke til kommentar
Potetgullmann1 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) tjaaa, går på rundgang hver 12. time ca hos meg men bruker jo også opcen hver dag Tusen takk da rekner jeg med det ikke er noen overhengende fare. har fikset tidligere inlegg slik at wallpaperene "funker" nå som vi er så godet igang her, har dere noen tips til hvordan man kan ta seg godt av en lcd skjerm? unngå pixelfeil etc Endret 1. april 2008 av Potetgullmann1 Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Ja det kan brenne seg fast. Og får vi se bakgrunsbildet du skryter av??? Ja, det kan brenne seg fast. Men det skal nok hvertfall ett døgn til. Nei, LCD kan ikke brenne fast bildet som på Plasma. LCD viser bilde ved gjennomlysning av krystaller og på den måten er innbrenning plent umulig. Likevel kan man få noe på LCD som minner om innbrenning, nemlig noe som kalles "image persistance" som enkelt å greit går ut på at pikslene kommer i ubalanse og bildet kan derfor henge igjen. Får du dette på skjermen er det trolig borte etter å ha vært avslått en natt, ellers er det likevel ikke så vanskelig å få det vekk. Innbrenning i plasma er i motsetning til image persistance på LCD ikke hele tiden mulig å få vekk. Der tar du dessverre feil. Det går ann og det har jeg selv opplevd på min egen skjerm. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 LCD viser bilde ved gjennomlysning av krystaller og på den måten er innbrenning plent umulig. Likevel kan man få noe på LCD som minner om innbrenning, nemlig noe som kalles "image persistance" som enkelt å greit går ut på at pikslene kommer i ubalanse og bildet kan derfor henge igjen. Får du dette på skjermen er det trolig borte etter å ha vært avslått en natt, ellers er det likevel ikke så vanskelig å få det vekk. Vi har en rekke LCD-skjermer av ulike merker på jobben som er brukt til CCTV (videoovervåking), og disse er relativt ubrukelige selv etter å ha stått på et lager i 6mnd. Innbrenning i plasma er i motsetning til image persistance på LCD ikke hele tiden mulig å få vekk. Det er viktig å skille mellom midlertidig innbrenning (retention) og innbrenning (burn-in). De aller fleste blander disse begrepene. Innbrenning er ikke så vanlig lenger.... Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Der tar du dessverre feil. Det går ann og det har jeg selv opplevd på min egen skjerm. Nei, jeg tar ikke feil, teknologien til LCD panelene i forhold til Plasma gjøre det helt umulig. Det du har opplevd er som sagt image persistance... Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Blir det slikt SELV om skjermen er av? Leverte den inn til rep. og de sa det var innbrenning. Skjermen er i dag helt ubrukelig. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) ? En skjerm som er av kan dette "naturligvis" ikke hende med.. Ellers ville vel de fleste skjermene jeg vet om ha tatt kvelden for lenge siden i såfall. Plasma, CRT eller LCD. Endret 2. april 2008 av andrull Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Blir det slikt SELV om skjermen er av? Leverte den inn til rep. og de sa det var innbrenning. Skjermen er i dag helt ubrukelig. Da tar de feil, innbrenning er likevel en vanlig betegnelse å bruke for de som ikke vet bedre, selv butikker og verksteder har ofte ikke hørt ordet "image persistance". Før du motsier meg igjen kan du vel ta en google Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Det har da vell ingen ting med saken å gjøre hva det heter, poenget er at ett bilde blir brent inn i skjermen hvis den står på forlenge! Og det kaller almenheten for innbrenning! Rart nokk. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Blir det slikt SELV om skjermen er av? Leverte den inn til rep. og de sa det var innbrenning. Skjermen er i dag helt ubrukelig. Et bilde kan neppe/ikke brenne seg inn mens skjermen er avskrudd. Men spørsmålet er hvorvidt et "innbrent" bilde som er dannet mens skjermen står på forsvinner igjen om skjermen står lenge nok avskrudd og den får nullstilt seg. Dette er vel forskjellen på ekte innbrenning og andre effekter som forveksles med innbrenning? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Har en 32" samsung lcd på jobben som står og viser powerpointpresentasjon med diverse info. Ser på den skjermen at skrifta har brent seg fast og det ser mer eller mindre helt for jævlig ut. Er ganske sikker på at det ikke bli bra igjen uansett om den står avslått en evighet. Om det ikke er brent på samme måte som plasma, så henger det ihvertfall igjen Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Har en 32" samsung lcd på jobben som står og viser powerpointpresentasjon med diverse info. Ser på den skjermen at skrifta har brent seg fast og det ser mer eller mindre helt for jævlig ut. Er ganske sikker på at det ikke bli bra igjen uansett om den står avslått en evighet. Om det ikke er brent på samme måte som plasma, så henger det ihvertfall igjen Har akkurat det samme med en Acer Pc LCD (21"). Brukt samme programm VELDIG mye og nå kan det skimtes i bakgrunnen med hvit bildet, ikke veldig plagsomt, men absolutt mulig. Har ikke blitt bedre med å ha skjerme av i flere dager (les helg... ) Lenke til kommentar
kehax Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Min 32" Tatung MCHK har så og si stått på konstant helt siden jeg fikk den i høst. Med samme bakrunnsbilde. Jeg bruker et bilde som er nesten helt svart... for da blir det ikke så lyst i rommet. Ser ikke noe til innbrenning på min så dette tror jeg bare er jåss. Kan forsåvidt si det samme om LCD-skjermen på de laptoppene jeg har hatt... står på døgnet rundt og det skjer ikkeno med skjermene på dem! Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Det har da vell ingen ting med saken å gjøre hva det heter, poenget er at ett bilde blir brent inn i skjermen hvis den står på forlenge! Og det kaller almenheten for innbrenning! Rart nokk. Siden innbrenning i Plasma faktisk er innbrenning, altså ett bilde som har brent seg fast er det logisk å kalle det for det. Saken med LCD er at bildet IKKE er brent i skjermen samme hva du eller allmenheten i sin uvitenhet sier... rart nok. Lenke til kommentar
Joda men.. Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Det har da vell ingen ting med saken å gjøre hva det heter, poenget er at ett bilde blir brent inn i skjermen hvis den står på forlenge! Og det kaller almenheten for innbrenning! Rart nokk. Siden innbrenning i Plasma faktisk er innbrenning, altså ett bilde som har brent seg fast er det logisk å kalle det for det. Saken med LCD er at bildet IKKE er brent i skjermen samme hva du eller allmenheten i sin uvitenhet sier... rart nok. Min Toshiba 37WL66Z er skada av XBOX, rart,. den er nesten 2 år og fungert HELT supert, (ingen brummelyder eller rare ting:) men etter at en xbox ble kobla opp, så opplever jeg at etter 4 DAGER er burn-in ett faktum. Har spilt i ca 4-7 timer av gangen, og nå har jeg ett merke i skjermen! Tragisk... men det går helt fint å ødelegge LCD også. Oppskrifta: Bruk hdmi, kjør opp lys og kontrast, sett på OBLIVION og spill i 7 timer. Nå har jeg "20Pts feather" også når jeg ser på finsk tv teater Snakka med Toshiba, dem skulle ta det på garantien. Viderer kunne dem fortelle meg at det IKKE er burn-in som man kjenner til på plasma men heller en chip som styrer skjermen som var kommet i ubalanse :S Men ingen ting man kan gjøre med det, PERMANENT m.a.o... bare å sende inn.. For noe dritt.... jeg driter i hvorfor det er ett merke der, om det kalles burn-in, defekt chip eller Jorun, sånn skal det ikke være på en ny LCD TV fra Toshiba ?!! (Toshiba var helt enige:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå