Gå til innhold

Aprilfest 2008 - Anew - Manuell måned med musikkinspirert motiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok en litt lang dag på kontoret, så ikke noe særlig tid til foto. Det ble derfor en av mine forhåndsplanlagte nødløsninger, som jeg har i bakhånd for uinspirerte dager (har bare to igjen nå, så det er bra vi er inne i den siste uken...).

Sammen med The Who (som overtok trommisen deres etter at Keith Moon sjekka ut), er det vel The Small Faces som best representerer musikken til mod-subkulturen, og på platen Small Faces har de en riktig flott nattasang (som St. Etienne gjorde en cover av til barneplaten sin, som de la ved Tales From Turnpike House) som heter Up the Wooden Hills to Bedfordshire:

284098387_N3xoz-L.jpg

D70, Sigma 30mm f/1.4 @ f/4, 1/60sek, iso 200. SB-800 med vidvinkelspreder trådløs inn fra siden, rettet rett opp i taket og bounce-kort pekende mot subjektet (puh!)

Fant ikke noen video av denne låta, men Tin Soldier er en klassiker med litt av den samme stilen (selv om nattasangen selvsagt er roligere...)

Lenke til kommentar
20. april var utrolig flott. Rett fra Se og hør sitt sommervedlegg ;)

Om det finnes en gud, så er jeg rimelig sikker på at han kommer til å straffe Se og Hør sine lesere hardt ved dommedag.

Dagens bilde har jeg ventet lenge på en anledning til å ta - den bød seg ikke i Oktoberfesten, og heller ikke i Uke 50mm - og endelig fikk jeg en anledning da jeg tilfeldigvis fikk i oppdrag å holde en presentasjon på et møte nede i sentrum. En "liten" omvei tilbake til kontoret ga anledning til en liten fotosafari på Karl Johan.

Dagens låt stammer fra en temmelig særsvensk "sjanger" fra sent -60 og godt inn på -70-tallet, kalt progg (altså med to g'er, ikke prog med én). Forsåvidt er "sjangeren" alt representert ved Knutna nävar (4. april), men de er så drøye i sin beinharde stalinisme at de er totalt utdaterte. Proggen er kjennetegnet ved venstreekstremisme og tilhørende vegring mot de etablerte plateslskapene. Det mest kjente proggbandet i Norge er vel Hoola Bandoola Band, som Björn Afzelius (Tusen bitar - grøss) var med i. Mange proggband, som Knutna nävar, hører hjemme på historiens skraphaug, mens noen få, kanskje i særdeleshet folka bak dagens låt, finner apell hos stadig nye generasjoner. Nationalteatern holder det fortsatt gående, og låter som Barn av vår tid, Bängen trålar og det som er dagens låt - Kolla kolla - står seg godt den dag i dag, og kan føles vel så relevante for fremmedgjorte forstadskids den dag i dag, som for nær 35 år siden (i det minste traff disse låtene meg da jeg var en sånn en for 10-15 år siden).

284489754_Mn7L4-XL.jpg

Om man är född bland proletärer

och gör narkotikaaffärer

om man är redan en gång straffad

så är det lätt att man blir haffad

till och från

D200, Nikkor AI 105mm f/2.5 @ f/2.8, 1/160sek, iso 100. Ikke helt super fokusering. Vanskelig i ganske kraftig motlys, hvor jeg ikke ser fokusindikatoren i søkeren.

(forøvrig gjorde The Ark en cover av låta for - av alle ting - soundtracket til filmen Short Bus!)

Lenke til kommentar

Takk folkens. Jeg var ganske så happy med gårsdagens, men det er et par ting med det som irriterer meg grønn.

I dag ble jeg kjempefornøyd da jeg mens jeg pakket sammen for å gå hjem, fikk øye på tre jenter som skatet og grillet på plenen bak bygningen hvor jeg har kontor. Jeg har ventet på en anledning til å ta et bilde til The Queers Sidewalk Surfin' Girl, og her ble den servert på et fat i 9. etasje! :)

Selvfølgelig klarte jeg å fucke det opp - jeg tok det for gitt at på denne avstanden ville fokus på uendelig funke. Det gjorde det ikke, og bare det siste bildet i serien ble skarpt, men det funket ikke. Derfor gikk jeg heller for et som er hva svenskene ville kalt "luddigt", men som funker.

284903396_tu928-L.jpg

D200, Nikkor AI 105mm f/2.5 @ f/4, 1/640sek, iso 100.

When all else fails, go b&w...

Ingen video for akkurat denne låta på YouTube, men her gjør The Queers en nydelig cover av Beach Boys'

.
Lenke til kommentar
Selvfølgelig klarte jeg å fucke det opp - jeg tok det for gitt at på denne avstanden ville fokus på uendelig funke. Det gjorde det ikke, og bare det siste bildet i serien ble skarpt, men det funket ikke. Derfor gikk jeg heller for et som er hva svenskene ville kalt "luddigt", men som funker.

Welcome to the club - har også opplevd at forhåndsinnstilltfokus ikke virker; min siste tabbe var et forsøk på å stille hyperfokal manuellt. Alt ble uskarpt ...

Trodde svenskene sa "suddigt", jeg. Men det passet egentlig motivet godt, særlig sammen med b&w.

Tom

edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg mener svenske Foto skriver "luddigt" når de beskriver objektiver som tegner uskarpt på største blender osv., men det kan godt være det ville vært mer korrekt å bruke "suddigt" i denne sammenhengen. :)

I går var jeg konfirmasjonsfotograf, og det ble ikke tid til noen egne bilder. I dag har været vært mer eller mindre ræva hele dagen, men i skumringstimen(e) snek jeg meg ut etter at barna var i seng, for å iscensette The Auteurs' flotte Unsolved Child Murder fra deres kremskive After Murder Park, som jeg hørte mye på i '96 og '97 (på den tiden jeg var innom platesjappa The Garden ukentlig, for å bruke opp de delene av studielånet jeg ikke alt hadde drukket opp, når importvinylen fra England ankom ...).

285886859_7TnMa-XL.jpg

D70, Sigma 30mm f/1.4 @ f/2, 1/60sek, iso 400. SB-800 og Sigma EF-500 DG Super trådløse, begge med zoomhodene @ 105mm på hver sin side av skoen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

dagens bilde var knall. Kjempeflott bruk av lys for å legge ekstra fokus på skoen. Det hadde helt sikkert fortalt storyen din enda bedre i svarthvitt eller duse farger/ sterke kontraster.

Bra barna ikke vet hva du driver med etter at de har lagt seg :-)

Lenke til kommentar

Jeg var veldig fornøyd med gårsdagen, men i dag var det tomt - orket ikke en gang å ta med kameraet på jobb.

Imidlertid var datteren min på besøk i favorittstrøket mitt, så jeg tok et litt uinspirert bilde av Biermannsgården i Maridalsveien da jeg gikk for å hente henne. Bevisstløs som jeg var, ble det iso 320.

Dagens låt er imidlertid særdeles inspirert og flott (og fremført av en særdeles inspirert og flott dame...): Françoise Hardy - La maison où j'ai grandi.

286616485_ModGu-XL.jpg

D200, Nikkor 50mm f/1.8 @ f/5.6, 1/120sec, iso 320.

Deilig låt på YouTube

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ser ut som en spennende gate det der.

Hold trykket oppe Anew...bare 2 dager igjen :!:

Ja det kan begynne å røyne på enhver nå; men det ser ikke ut som om det plager anew. Mange flotte steder i Oslo som er lite kjent; som her. Meget behagelig å se på.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...