Gå til innhold

Aprilfest 2008 - Anew - Manuell måned med musikkinspirert motiv

Anbefalte innlegg

(Innbiller meg det er en liten skjevhet som kunne rettes opp? - Synsbedrag kanskje)
Det er nok bare at han ikke står _helt_ på midten av bygningen. Den står i lodd, så det er perspektivet som må rettes opp i så fall - og det er jo juks ;-)

Ellers har du noen herlige portrettbilder lenger opp i tråden, Anew. Likte spesielt godt det av datteren din som roper, men også det før der var flott! Det er tydelig at du har fått deg et gromglass i 105 f/2.5 :-) Går ut fra at du har fått mersmak på manuell optikk også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som du sier, k-ryeng. Jeg kom meg ikke 100% rett på bygningen (da måtte jeg hatt mobilkran), så perspektivet ble litt pussig, noe som er tydeligst opp mot høyre hjørne. Jeg hadde 30 sekunder på å ta bildet mens kone og barn pakket seg ut av bilen, så teknisk perfeksjon må jeg overlate til andre. :)

Vurderte litt forskjellig cropping, men falt ned på at bildet sammen med låta fungerte best sånn som det er (de skal tross alt henge sammen...).

105'en er definitivt et nydelig stykke glass og metall. Det er en ny måte å fotografere på for meg (siden jeg stort sett lever livet fra 30mm og nedover), men når det sitter, så blir resultatene strålende. Manuell fokus er enklere enn jeg hadde fryktet, selv om f/2.5 og tett ustsnitt er krevende... Det blir nok mer manuelloptikk fremover - 35/1.4, 50/1.2 og 85/1.4 er alle fristende.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det er som du sier, k-ryeng. Jeg kom meg ikke 100% rett på bygningen (da måtte jeg hatt mobilkran), så perspektivet ble litt pussig, noe som er tydeligst opp mot høyre hjørne. Jeg hadde 30 sekunder på å ta bildet mens kone og barn pakket seg ut av bilen, så teknisk perfeksjon må jeg overlate til andre. :)

Hvor stod du da du tok bildet egentlig. I mitt hode tenker jeg midt på Ring 3 - men da hadde det vel stått om deg i avisa ;)

Et flott bilde av et klassisk høyhus fra tiden hvor god smak var mer eller mindre forbudt. Det eneste som forstyrrer er lyktestlpen i forgrunnen.

Tom

Lenke til kommentar
Hvor stod du da du tok bildet egentlig. I mitt hode tenker jeg midt på Ring 3 - men da hadde det vel stått om deg i avisa ;)

Det hadde jo vært mer enn en smule sinnsykt av meg. :) Bildet er tatt fra parkeringsplassen til Coop på Løren, ca 10-15 meter over ringen - et helt usedvanlig lite tiltalende sted, noe jeg syns bildet formidler. Tear it down and start again.

Når det gjelder lyktestolpen, så var jeg nær ved å la være å ta bildet på grunn av den, men så ga jeg f, og jeg syns egentlig resultatet ble greit.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hektisk dag uten noen som helst tid til overs. Jeg hadde et vårmotiv i tankene men jeg klarte ikke å få til noe bra ut av det. Til slutt prøvde å snike inn en kjapp vårfotosesjon i en park, på vei fra fritidsaktivitet til rask middag før styremøte i borettslaget. Tidspress samt slitne, umedgjørlige, og litt kalde barn gjorde at det ikke ble særlig vellykket, men dette var det beste jeg fikk til i dag:

280538719_5HdWm-XL.jpg

D200, Nikkor AI 105mm f/2.5 @ f/4, 1/250sek, iso 200.

Dagens låt er Freelovebabies' deilige Pretty as a Picture fra Written in Sand. En alt for godt bevart hemmelighet.

Lenke til kommentar

Nå har våren virkelig kommet til byen, så i dag hadde vi en deilig dag ute - droppet barne-TV, og lekte ute i stedet. Det er jo populært å mislike Oslo ute i provinsen, og jeg kan tenke meg at mange forestiller seg Oslo Indre Øst (hvor jeg altså bor) som et temmelig grått og trist sted, preget av betong og asfalt slik som bildet fra 15. april. Realiteten er selvsagt en ganske annen - vår nærmeste nabo er en gammel gård med røtter tilbake til vikingtiden, og bakenfor der igjen er det store grøntarelaer og trehusbebyggelsen i Maridalsveien. Folk som bor i Oslo identifiserer seg i stor grad med bydelen de bor i, ikke med Oslo som by, og byen er på mange måter en samling med småbyer rundt et sentrum. Sentrum er forøvrig akkurat så kjipt og fremmedgjørende som folk skal ha det til - synd turistene bare får se den delen av byen. For min egen del kan det gå måneder mellom hver gang jeg er der nede.

Her forsøker min mellomste datter fånyttes å holde følge med storesøster og noen venninder, som suser av gårde på lange ben. Dagens låt er (You Better Love Me) Before I Am Gone av The Brian Jonestown Massacre med Miranda Lee Richards.

280972899_pAWpC-X2.jpg

D200, Nikkor 18-70/3.5-4.5 @ 22mm, f/5 ,1/200sek , iso 200

Lenke til kommentar

Her går det unna. Nå har våren endelig nådd vår del av verdenen, og jeg synes du har truffet fint med dette bildet.

Det er noe i det du sier om Oslo som by, men jeg er vel ikke like pessimistisk til sentrum. Det finnes noen perler der også.

Tom

Lenke til kommentar
Fin veksling av sol og skygge i det bildet....og veien som slynger seg gir også et godt perspektiv. (Lurer på hva slags objektiv jeg kunne bruke på et slikt bilde)..det var stemningsfullt!

Som du kan se, så har jeg brukt 22mm brennvidde - det tilsvarer 20-21 på Canon - så bildet er tatt med svært så moderat vidvinkel. Det, i kombinasjon med veien som leder innover fra subjektet i bildet, bidrar til å gi bildet dybde. Hadde jeg brukt tele eller mer vidvinkel her, hadde bildet blitt et helt annet. For meg ble dette et bilde på et lite barn, som kjemper hardt for å bli stor og holde tritt med verden rundt seg.

Selv om jeg liker fastoptikk, så har zoomer sin klare misjon ifht. sånne på sparket komposisjoner, hvor små endringer i perspektivet har stor betydning for hvordan sluttresultatet blir.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
God gjennomføring, aldri et dårlig bilde fra deg Anew. Jeg synes kanskje gatemusikanten var det beste bildet så langt.

Takk skal du ha! Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg ifht. gatemusikanten. Minst fornøyd er jeg vel med "Jern og metall" tenker jeg.

Jeg er jo en ektefødt vestkantgutt, og i aller høyeste grad en del av "problemet", om man ser på gentrifiseringen av indre by som et problem. :) Om Facebook-gruppen du lenker til mener det eller ikke vet jeg dog ikke, siden jeg ikke driver med sånt... ;)

Lenke til kommentar

I dag har jeg vært totalt uten overskudd til noe som helst, så jeg måtte kjøre en av nødløsningene mine. Ett av de mest "populære" bildene fra Oktoberfesten var soilrøret på "Tirana-gården" (http://anew.smugmug.com/gallery/3565905_p4...204082580_L88JW). I løpet av vinteren er fasaden totalrehabilitert - derfor er dagens bilde ikke så spennende, men passer fint til David Bowies Changes:

281352807_Ya9vS-L.jpg

D70, Sigma 30mm f/1.4 @ f/8, 1/800sek, iso 200

Endret av Anew
Lenke til kommentar

I dag har det vært en utrolig flott dag. En av de mange tingene som gjør Oslo til sånn en fantastisk by, er at man aldri er mer enn en liten busstur unna en strand, og mye av dagen har vi tilbragt i Paradisbukta på Bygdøy.

Sommeren er offisielt her (den drar nok igjen i neste uke, tenker jeg...), og dagens låt er derfor The Undertones' Here Comes The Summer:

281683755_p3ojv-XL.jpg

D200, Tokina 12-24 f/4 @ 12mm, f/6.3, 1/320sek, iso 100.

Video på YouTube

Lenke til kommentar

Barna hadde det så moro på stranden i går at vi måtte tilbake i dag. Det ble en dyr fornøyelse, siden jeg kom 5 minutter for sent til bilen og fikk bot! :wallbash:

Dagens bilde fortsetter i samme tema som i går, og dagens låt blir Summertime i Janis Joplins utgave:

282296889_LvyX8-XL.jpg

D200, Tokina 12-24/4 @ 12mm, f/8, 1/320sek, iso 100, SB-800 fill vinklet litt mot subjektet.

I morgen reiser til Nord-Trøndelag en liten tur... Mon tro om det blir like sommerlige motiver der?

Svært se- og hørverdig video på YouTube

Lenke til kommentar

Hoteller i norske småbyer er ikke akkurat toppen av lykke, og jeg gjorde noen forsøk på å iscensette My Drug Hell's storartede 2am på rommet mitt (hele låta bak lenken, anbefales sterkt), men bildene ble ikke noe særlig, så jeg faller tilbake på Bike, fra The Piper at The Gates of Dawn - den eneste Pink Floyd-platen jeg syns det er verdt å høre på:

284094579_wGy9C-XL.jpg

D200, Nikkor AI 105mm f/2.5 @ f/5.6, 1/640sek, iso 100.

Ikke så rasende fornøyd med dette. :( Fryktelig hardt lys.

Video på YouTube

Hjemreisen var lang, og hotellet hadde gjort sitt for å suge ut sjelen min, så i går ble det rett og slett ikke noe bilde.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...