Dimitrij Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei. Av alle ting driver jeg faktisk med en studieoppgave om lyd og det ene punktet mitt handler om smelling fra eksospotter. I den anledning lurte jeg på hvorfor dette skjer. Da snakker jeg om høye smell som høres ut som pistolskudd. Noen som detaljert forklare hvordan dette skjer og litt om hvordan lyden kan oppfattes? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Det kommer av at uforbrent bensin antennes i eksosanlegget. Av en eller annen grunn forbrenner ikke all bensinen i sylinderen, og dermed blir med eksosen i eksosanlegget. At det blir et smell kommer kansje av at bensinen forbrennes hurtig på en trang plass som gjør at trykket blir høyt, og avgasser kommer med høy fart ut av enden på eksosanlegget. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Kjent som "backfire". Kommer av ubrent bensin og trykkforskjeller i eksosanlegget - vakum om jeg ikke husker feil. Har mye å si med dimensjonering og "flow" i røra. Edit: Beklager hvis svara kom for seint til oppgavelevering. Men; da veit du det i allefall. Mange "grauthuer" monterer ymse innretninger for å få backfire's - ofte med propan og antenning gjennom gnist integrert i anlegget. Ta en titt på youtube, og du vil finne klipp som dette Endret 7. april 2008 av haggbard Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Takk for svar oppgaven er nok framført for noen dager siden ja, men det var bare en liten del av oppgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå