steveak Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Hei, jeg har et Cinergy400 TV-kort og har problemer med å få tatt opp i DVD-kvalitet -spesielt. Det går i VCD, men ikke i DVD-kvalitet. Det er egentlig litt rart, for når jeg kobler til DV-kameraet mitt og ruter TV-signalet gjennom AV-in på denne og ber WinDVD-Recorder ta opp fra denne (via firewire), blir resultatet utrolig bra og alt fungerer 100%.... Via firewire fungerer også PowerVCRII Deluxe, men det virker som resultatet ikke blir så bra som WinDVD-recorder. Men ber jeg WinDVD-recorder (eneste prog. jeg får til å funke, prøvd alt), om å ta opp via Cinergy-kortet får jeg kun tatt opp i VCD.. WHY!!? Det virker som maskinen ikke klarer å ta opp i DVD p.g.a. av manglende CPU-kraft, men det kan nesten ikke stemme for det første siden det fungerer 100% via firewire og for det andre fordi det sitter en AMD XP2200 og driver og det burde vel være tilstrekkelig? Grunnen til at jeg ikke vil bruke firewireløsningen er at da må videokameraet stå på hele tiden, og det er både upraktisk og sikkert usunt for kameraet. Eneste "svakhet" i systemet som jeg kan se det, er et ganske gammelt AGP-skjermkort, et ATI XPert 128 Rage. Alle drivere er siste versjon, og jeg kjører DirectX9, Windows2000 SP3, 256MB RAM, ASUS A7V333 HK. Kan dette være utslagsgivende for ytelsen på opptak på programmer á la WinDVD-recoder, WinDVR, PowerVCRII etc.? Noen som har noen clue på hva det kan være? Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Kan du velge DVD-PAL som opptaksprofil, hvis ikke kan det være du kun har MPEG1 opptaksmulighet. (MPEG1/MPEG2 avhenger av serienr) Har du prøvd Intervideo WinDVR? 1.8 versjonen ligger på CDen som fulgte med Cinergy kortet. 2.0 oppdateringen laster du ned fra www.terratec.de Jeg bruker WinDVR og Cinergy selv med DVD-PAL innstilling det funker veldig bra. Brenner DVD-R med Ulead DVD Workshop. lqpl Lenke til kommentar
steveak Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Hei, snodig at du får det til å fungere og ikke jeg.... :x Hvilket OS, skjermkort, hovedkort, RAM har du? Jeg får til å ta opp i MPEG-2, men kun via firewire-tilkobling fra DV-kameraet mitt..... Da fungerer det hele supert, videoen som blir tatt opp blir i meget god kvalitet og uten hakk&hopp. Akkurat som det bør. CPU'en har i alle fall ingen problemer å henge med da. Men straks jeg forsøker å ta opp via Cinergy'en (400), blir det bråstopp når jeg velger høyere oppløsning enn VCD... TV-softwaren fra cinergy'en fungerer heller ikke helt bra - en del hakk&hopp, pluss at jeg kun får tilgang til en modus (YV12) hvor bildet vises. Nå har jeg akkurat lagt inn et Radeo 9500 Pro kort, men hjalp det? Niks. Har prøvd det meste nå, det eneste jeg kan komme på som kan klusse det til nå, er noe IRQ-problemer (med deling av IRQ) eller lignende. Men får ingen feilmeldinger overhodet, men skal forsøke å flytte kortet til en annen PCI-plass i ettermiddag. Har sendt mail til Cinergy, så vi får se om de kan løse mysteriet eller om det rett og slett er noe feil på kortet mitt. Steve Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Du kan vel ikke sammenligne å ta opp fra TV og Firewire? Tar du opp fra TV så må PC'en kode analogsignaler til MPEG, og det krever jo litt. Med DV så får du jo et ferdig MPEG digitalt signal. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 DV-kameraet leverer ikke MPEG2. Det leverer video inn via firewire-inngangen som en DV-strøm som igjen blir til en DV-fil og har ingenting med MPEG2 å gjøre så vidt jeg vet. Alle mine DV-opptak jeg laster inn på maskinen må manuelt kodes til MPEG2 DVD (f.eks.) via annen software. For min del bruker jeg MainConcepts MPEG2-enkoder for å lage mpeg2-filer som jeg brenner til DVD. Såvidt jeg kan skjønne på både techspecs på WinDVD-recorder og andres erfaringer med opptak fra Cinergy burde min maskin i hvertfall i teorien være mer enn kapabel til å kode til MPEG2 (1,667GHZ AMD Athlon XP). Steve Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Javisst, jeg tok helt feil mht MPEG og DV. Men er det ikke likevel noe forskjell? Fra TV må du gjøre MPEG enkoding i sann tid. Mens å gjøre om en DV fil til MPEG kan gjøres i hvilken som helst hastighet. Det er CPU som gjør MPEG koding. Så da må det vel gå ukomprimert data fra Cinergy kortet over PCI buss til memory. Tror det er snakk om opp til 30MB/sek i DVD kvalitet. Jeg prøvde en gang Cinergy kortet sammen med et PCI skjermkort, og det fungerte dårlig, antagelig fordi PCI bussen ble overbelastet. Så det jeg vil fram til er at det er flere flaskehalser i en PC enn CPU. Kan det ha noe med at ditt AGP kort muligens er 1x? Går ut fra at du har innstallert alle drivere for HK? Lenke til kommentar
steveak Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg har pønsket litt på hvordan disse capture-programmene klarer å konvertere direkte til MPEG2, og har kommet frem til at det har med DirectX og Overlay å gjøre. Tror rett og slett at programmene "kobler" seg på overlaysignalet (f.eks. krever alle progs. WDM-drivere på TV-kortene)som sikkert er digitalt allerede, og dermed klarer programmene å kode mpeg2 realtime. Dermed blir datastrømmen overkommelig. Når det gjelder skjermkortet mitt/HK står det på AGP 4x. Kjøpte meg nytt skjermkort på fredag faktisk, et Radeon 9500 Pro - så det burde ikke stå på det (skjerkortet er råbra det virker det som). Ellers burde systemet egentlig være helt ok til denne oppgaven; ASUS A7V333 MoBo m/C-media int. lydkort, Athlon XP CPU (XP2000) 256MB PC2100 RAM, VIA 4in1 siste versjon, ATI Radeon 9500 Pro skjermkort, WD40GB UDMA133 HD, Win2k ServicePack 3, DirectX 9 + at alle drivere ellers er siste versjon. Neimen om jeg vet hva det kan være. Men begynner å tro at det enten er HW-feil på kortet eller at det er noe IRQ-trøbbel her (med sharing e.l.). Skal prøve å bytte litt om på kortene i eftan. TV-app'en til Cinergy selv virker heller ikke helt patent, får kun TV-bilde i ett modus i stor størrelse (YV12), hvor signalet ikke kan deinterlaces og blir ganske dårlig på skjermen. Javisst, jeg tok helt feil mht MPEG og DV. Men er det ikke likevel noe forskjell? Fra TV må du gjøre MPEG enkoding i sann tid. Mens å gjøre om en DV fil til MPEG kan gjøres i hvilken som helst hastighet. Det er CPU som gjør MPEG koding. Så da må det vel gå ukomprimert data fra Cinergy kortet over PCI buss til memory. Tror det er snakk om opp til 30MB/sek i DVD kvalitet. Jeg prøvde en gang Cinergy kortet sammen med et PCI skjermkort, og det fungerte dårlig, antagelig fordi PCI bussen ble overbelastet. Så det jeg vil fram til er at det er flere flaskehalser i en PC enn CPU. Kan det ha noe med at ditt AGP kort muligens er 1x? Går ut fra at du har innstallert alle drivere for HK? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå