hjefre Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Jeg har når kjøpt dette kamerat i USA http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34637...led#ProductTabs Jeg tror dette blir jævla bra men video system er NTSC. Vil jeg oppleve noen problemer med dette? Er det noen som kan gi meg en grundig forklaring på hva som blir forskjellen. Kan den brukes på tv, dvd og pc med samme kvalitet Endret 2. april 2008 av hjefre Lenke til kommentar
hjefre Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Stemmer det at kvalitet på hele kamerat er dårligere Endret 2. april 2008 av hjefre Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) NTSC og PAL har visse forskjeller om du tar opp i normal TV-oppløsning. NTSC har en noe høyere framerate (30 bilder i sekundet mot PALs 25), men lavere oppløsning enn PAL. De fleste TV'er takler dette formatet, men du kan fortsatt få problemer i en del situasjoner. I HDV/AVCHD-video har ikke dette like stor begrensning. Er fortsatt forskjell i framerate etter hva jeg forstår, men oppløsningen er den samme. Om man møter på problemer, og evt. hvor store de er, har jeg til nå ikke noen kjennskap til. Men tror du skal kunne klare deg ok med et NTSC kamera i Norge så lenge du filmer i HDV/AVCHD. Kvaliteten skal være lik. Endret 2. april 2008 av Super8 Lenke til kommentar
hjefre Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 NTSC og PAL har visse forskjeller om du tar opp i normal TV-oppløsning. NTSC har en noe høyere framerate (30 bilder i sekundet mot PALs 25), men lavere oppløsning enn PAL. De fleste TV'er takler dette formatet, men du kan fortsatt få problemer i en del situasjoner. I HDV/AVCHD-video har ikke dette like stor begrensning. Er fortsatt forskjell i framerate etter hva jeg forstår, men oppløsningen er den samme. Om man møter på problemer, og evt. hvor store de er, har jeg til nå ikke noen kjennskap til. Men tror du skal kunne klare deg ok med et NTSC kamera i Norge så lenge du filmer i HDV/AVCHD. Kvaliteten skal være lik. Takk for svar skjønner fortsatt ikke en dritt av dette. Visning på prosjektor og pc er det samme ikke sant. Hvis jeg brenner over til dvd blir det samme da? Dette er kompliserte greier Kan man forandre firmware slik at det blir pal? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Så vidt jeg vet, kan ikke firmware skifte fra NTSC til PAL da dette er hardwarebasert. Jeg vil tippe du ved konvertering til vanlig oppløsning (mtp. å brenne til DVD) kan velge å konvertere til PAL format. En PC og projektor bør kunne klare å vise NTSC uten problemer. Men det er nok flere her inne som har mer greie på HDV/AVCHD når det kommer til PAL/NTSC problematikken. For å være sikker, ville jeg kjøpt PAL utgaven for sikkerhets skyld og med tanke på evt. videresalg om du skal oppgradere en gang i tiden. Har du allerede kjøpt NTSC utgaven, er det bare å satse på at det går bra. Lenke til kommentar
scribbleh Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 ble det noe toll på cammet når du kjøpte det fra statene ? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 ble det noe toll på cammet når du kjøpte det fra statene ? nei Lenke til kommentar
scribbleh Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 ^^strålende da skal jeg bestille mitt fx1 så fort jeg får fikset noen greier i banken Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 ^^strålende da skal jeg bestille mitt fx1 så fort jeg får fikset noen greier i banken Du må imidlertid betale 25% mva ved innførsel til Norge... og et gebyr for innkreving av moms. Og husk også at du mister alt som heter reklamasjonsrett (5 års reklamasjonsrett kan være verdt en del... en kamerat av meg hadde nylig spart 3500-4000 kroner om han hadde hatt det). Du får nok et års garanti, men mulig du må sende kameraet tilbake til statene for egen regning og risiko om du må benytte deg av den ordningen. Det skal ikke skje så mye, før det du sparer ved å bestille fra USA blir mer eller mindre spist opp... ihvertfall om vi tenker på moms, frakt og andre gebyrer. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Ihvertfall hos Canon så må du sende kamerahuset tilbake til det kontinentet der det ble kjøpt for garantisaker, mens objektiver har ett års worldwide garanti. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 som regel kan det vel velges om en vil ta opptak i NTSC eller PAL? Jeg har kun erfaring med proff/semiproff kamera og der har det gått ann å velge. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Konsumerkameraer har normalt ikke mulighet til å skifte mellom NTSC og PAL opptak. De klarer vanligvis ikke engang å spille av det andre formatet, kun sitt "eget". Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Konsumerkameraer har normalt ikke mulighet til å skifte mellom NTSC og PAL opptak. De klarer vanligvis ikke engang å spille av det andre formatet, kun sitt "eget". på kompaktkameraer (fotokameraer) kan man velge avspillings-format (ntsc/pal), men dette gjelder nok bare overføringen fra kamera til tv, ikke på selve filen. Lenke til kommentar
thorvald30 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jeg har når kjøpt dette kamerat i USA http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34637...led#ProductTabs Jeg tror dette blir jævla bra men video system er NTSC. Vil jeg oppleve noen problemer med dette? Er det noen som kan gi meg en grundig forklaring på hva som blir forskjellen. Kan den brukes på tv, dvd og pc med samme kvalitet Lurer også på å kjøpe ett cam i USA/Japan/UK.....Vurderer også å kjøpe ett NTSC kamera....er jo utooooolig mye billigere (og ja...jeg vet at jeg går glipp av noen rettigheter...) Det må vel være noen her inne som har kjøpt og bruker ett NTSC-kamera? Hva er deres erfaring? Funker det? Jeg har panasonic 42px70, norsk PS3 og en ganske ålreit pc..... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jeg vet om flere som har mått på ganske uforutsette problemer. Men kjøper du et HDV/AVCHD kamera, er nok ikke problemet like stort som før. Da måtte man for eksempel kjøpe NTSC kamera resten av livet, hvis man ønsket å spille av gamle opptak. Lenke til kommentar
thorvald30 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg vet om flere som har mått på ganske uforutsette problemer. Men kjøper du et HDV/AVCHD kamera, er nok ikke problemet like stort som før. Da måtte man for eksempel kjøpe NTSC kamera resten av livet, hvis man ønsket å spille av gamle opptak. Eneste problemet jeg har fått med meg, er dersom man skal redigere, så brenner man det ut på NTSC fomat på en dvdr eller Blu-ray....kan man da spille det av på f.eks. ps3??...Lurer også på om man kan dytte inn minnekortet som man har benyttet på NTSC-kameraet inn i PS3??.... En måte å sjekke dette på er vel muligens å laste ned en filmsnutt i NTSC, brenne den på en dvd, og dytte den inn i ps3.........???? Lenke til kommentar
fleric Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) off topic: For de som vurderer å kjøpe på nett/ i fersien, sjekk med forhandleren om de har PAL modell. Kjøpte FX1 i NY for et par år siden. Var innom 2-3 butikker og alle hadde både PAL og NTSC versjoner på lager. Par tips: B&H / J&R. Endret 12. mai 2008 av fleric Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det er faktisk straffbart å oppfordre til lovbrudd, fleric. Bare så du er klar over det (jeg modererer ikke bort innlegget ditt, da jeg er aktiv i diskusjonen. Du kan få redigerere det selv om du ønsker). Uansett er det ditt ansvar å bevise at kameraet også var med deg ved utreise om det blir spørsmål. Manglende emballasje og lignende fritar deg ikke fra dette. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det er faktisk straffbart å oppfordre til lovbrudd, fleric. Bare så du er klar over det (jeg modererer ikke bort innlegget ditt, da jeg er aktiv i diskusjonen. Du kan få redigerere det selv om du ønsker). Uansett er det ditt ansvar å bevise at kameraet også var med deg ved utreise om det blir spørsmål. Manglende emballasje og lignende fritar deg ikke fra dette. Ved utreise er det bare å gå innom Toll, så får man en bekreftelse på kameranummer. Verdiøkning på opptil 6000,- er tollfritt, likeså er det tollfritt å ta med seg et kamera inn til Norge om kjøpsrisen var under 6000,- Sony Vegas gir samme kvalitet på DVD PAL om opptaket var gjordt i PAL eller NTSC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå