Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ekstern HDD Trøbbel


Anbefalte innlegg

mulig jeg er på feil forum nå:p

 

meen, prøver her:)

Jeg har en ekstern hdd, og den fungerer ikke helt slik den skal.

Ser ut til å fungere når den ikke er i bruk, men når jeg skal opne en fil/program fra disken begynner den å "klikke", har den i et "icy box" kabinett med lys som indikerer at den er i bruk. Når Jeg går inn på harddisken begynner lyset å blinke med ca. 1sek intervall og lager noen rare lyder og jeg får opp en feilmelding der det står noe om "Datafeil(Sirkulerendeoverflødighetskontroll, CRC)"

 

Noen her som har en idè om hva som er galt, og eventuelt hva jeg kan gjøre for å få ut det jeg har der inne?

 

Takker på forhånd for svar

 

Tord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mulig jeg er på feil forum nå:p

 

meen, prøver her:)

Jeg har en ekstern hdd, og den fungerer ikke helt slik den skal.

Ser ut til å fungere når den ikke er i bruk, men når jeg skal opne en fil/program fra disken begynner den å "klikke", har den i et "icy box" kabinett med lys som indikerer at den er i bruk. Når Jeg går inn på harddisken begynner lyset å blinke med ca. 1sek intervall og lager noen rare lyder og jeg får opp en feilmelding der det står noe om "Datafeil(Sirkulerendeoverflødighetskontroll, CRC)"

 

Noen her som har en idè om hva som er galt, og eventuelt hva jeg kan gjøre for å få ut det jeg har der inne?

 

Takker på forhånd for svar

 

Tord.

 

Det kan hende harddisken er øydelagd. Men dette kan også vere volumfeil.

 

Kopierer mesteparten frå Fenderebest frå ein anna tråd:

 

1.Konfigurer BOOT-prioriteten i BIOS slik at den er satt til å starte opp fra CD-ROM først.

2.Sett i Windows XP CD-en i oppstarten og om du har gjort der riktig vil du få en beksjed om å starte opp fra cd, trykk da enter feks.

3.Deretter vil den laste inn en mengde drivere før du tilslutt får opp valget mellom å reinstallere XP eller å starte gjenopprettingskonsollet.

4.Det du skal inn på her er Gjenopprettingskonsollet så trykk E.

5.Deretter vil du få valget mellom å logge deg på en valgt Windows partisjon, du har sannsynligvis bare en så velg denne ved å taste inn nummeret dens på listen.

6.Skriv inn Administrator passordet hvis du har noe, hvis ikke bare trykk enter.

7.Skriv deretter inn stasjons-bokstaven. (F.eks operativsystem-partisjonen din har bokstaven C:, og problemdisken er D: - Skriv bare "D:" uten "". Målet er å få chkdsk til å sjekke problemdisken og ikkje C:

8.Skriv CHKDSK /P i kommandolinjen og trykk enter og la den kjøre igjennom testene sine.

9.Skriv CHKDSK /R i kommandolinja.

10.Restart maskinen når du er ferdig og se om harddisken din fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...