Gå til innhold

Er det mulig å bare få stipend fra lånekassen?

hypnose

Anbefalte innlegg

Hvis man får fullt studielån på 80 000 kr blir 32 000 gjort om til stipend hvis man står på alle eksamener. Men er det mulig å få dette stipendet selv om man ikke søker lån? Hvordan går jeg isåfall frem da? Søker jeg om et lån på 32 000, og så får omgjort hele greia når året er omme eller hur? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Du søker om bare stipend, det går an å gjøre på hjemmesidene. Om du stryker på eksamen, blir hele eller deler av stipendet omgjort til lån.

Lenke til kommentar
Du får et større beløp ved studiestart og etter nyttår, ellers blir beløpene like store (litt over 6k), disse får du utbetalt i midten av hver måned.

Nei nei.. Du har misforstått :p Les HELE tråden GRUNDIG.

Kvifor ikkje berre søke om 80k og så få renter for det du ikkje brukar? Er jo berre å betale tilbake igjen etter eksamen...

Edit: http://www.lanekassen.no/templates/Page____5527.aspx

Jo det kan jeg jo forsåvidt gjøre, men jeg er redd det ikke står 80 000 igjen der etter året er omme :p

Lenke til kommentar
Du søker om bare stipend, det går an å gjøre på hjemmesidene. Om du stryker på eksamen, blir hele eller deler av stipendet omgjort til lån.

Hvordan blir utbetalingen(e) i løpet av året?

6512

2442

2442

2442

2442

Og tilsvarende neste semester. Det er veldig lett å bare søke stipend, du finner ut av det når du fyller ut søknaden på lanekassen.no.

Hvis du skal være litt lur kan du gjøre som MK_Blackbird sier, og kjøre fullt lån. Da får du renter på pengene, så kan du betale tilbake lånet rett etter eksamen.

Lenke til kommentar

Jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok fullt lån i tillegg til stipendet. Faren er selvsagt at man bruker/sløser mer penger i studietiden, men klarer du å spare dem så er det det desidert beste lånet du kan få. Og du trenger jo mer lån senere uansett (bolig/bil etc.)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

for at du skal får borteboer stipend må du altså bo 4 mil unna skolen.. i mitt tilfelle bor jeg 3,9 mil unna(det sier i allefall gulesider.no), men bussen jeg tar hver morgen kjører innom en avkjørsel på 2 km i tillegg for å plukke noen andre elever. det blir 4,3 mil én veg!.. noen som vet hvorfor lånekassen ikke regner med den avstanden jeg faktisk reiser hver bidige morgen? :S

må være noen jævlie kresne folk som jobber i lånekassen! skulle nesten tro de målte avstanden i luftlinje!

det er ikke alltid det lønner seg å klage heller, jeg fikk redusert låne mitt etter klagen:(

Lenke til kommentar
for at du skal får borteboer stipend må du altså bo 4 mil unna skolen.. i mitt tilfelle bor jeg 3,9 mil unna(det sier i allefall gulesider.no), men bussen jeg tar hver morgen kjører innom en avkjørsel på 2 km i tillegg for å plukke noen andre elever. det blir 4,3 mil én veg!.. noen som vet hvorfor lånekassen ikke regner med den avstanden jeg faktisk reiser hver bidige morgen? :S

må være noen jævlie kresne folk som jobber i lånekassen! skulle nesten tro de målte avstanden i luftlinje!

det er ikke alltid det lønner seg å klage heller, jeg fikk redusert låne mitt etter klagen:(

Snakker vi ikke om høyere utdanning her? Da er det ingen 4-milsgrense, såvidt jeg vet. Bare at du må bo borte.
Lenke til kommentar

4milsgrensen er vel for videregående og slikt, ikke høyere? no?

Uansett, søk fullt lån, sett det som er lån inn på høyrentekonto med begrenset mulighet for uttak, bruk det som er stipend og renteinntekter fra lånet! Det er en alt for god avtale til å la være!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...