Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hodepine tabletter,hva skjer i kroppen?

IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter her med vondt i hodet,akuratt tatt to Pinex..så er det en ting eg har lurt på lenge..hva er det med tabletter som gjør at hodepinen går bort,er de bare blodfortynnende eller hva skjer i kroppen egentlig etter inntak av piller?

Godt spørsmål! Henger meg på den.

Lenke til kommentar

Det varierer faktisk fra smertestillende til smertestillende.

Med slike som Ibux og Paracet kan det grovt sett forklares med at de brytes ned i mage/tarm, og transporteres til leveren som lager et stoff som likner på morfin, og som hemmer nervesystemet via prostaglandin (et stoff som blant annet hemmer smerte). Det hemmes også enzymer, blant annet COX-1 og COX-2, og enkelte smertestillende er også betennelsesdempende, såkalte NSAID. Denne beskrivelsen er ganske generell, og som sagt varierer det fra medisin til medisin.

Endret av abrj
Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Det varierer faktisk fra smertestillende til smertestillende.

Med slike som Ibux og Paracet kan det grovt sett forklares med at de brytes ned i mage/tarm, og transporteres til leveren som lager et stoff som likner på morfin, og som hemmer nervesystemet via prostaglandin (et stoff som blant annet hemmer smerte). Det hemmes også enzymer, blant annet COX-1 og COX-2, og enkelte smertestillende er også betennelsesdempende, såkalte NSAID. Denne beskrivelsen er ganske generell, og som sagt varierer det fra medisin til medisin.

Akkurat det du nevner ang. morfin tror jeg kun gjelder medikamenter som inneholder Kodein. Jeg vet i hvert fall helt sikkert at når man tar en av PF`ene (Paralgin eller Pinex Forte), så metaboliseres kodein om til morfin i leveren.

Ang. Paracetamol og Ibux ol. så absorberes de hovedsakelig i tynntarmen. Enkelte legemidler absorberes også til en viss grad i magesekken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...