§enc3r Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Har akkurat kjøp meg ny pc, men den vil ikke starte slik at jeg kan instalere et OS. jeg hr satt hardisken som primary master(med 80counductor kabel) og cd-rom'en som secondary master. jumperne på begge står på "CS" ett eller annet.? jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig? Når jeg boter står det: "Scanning IDE drives..." "No drives attched to Fasttrack controller. The BIOS is not installed." så stopper det. Hva er Problemet?????? [/b] 2,66 p4 asus p4pe wd 120g 8mb cache twinmos pc3200 256 x 2 crucial radeon 9700pro plextor 48x/24x/48 Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 "CS" betyr cable select. Prøv å sette jumperen på harddisken din til master "MS" og CD-rommen til Slave "SL" Lenke til kommentar
fredlund Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Hvis du har koblet hd til primary ide og cd-rom til secondary ide, og begge står alene på hver sin kabel så setter du begge som master. Har du begge på samme ide-kabel, sett hd som master og cd-rom som slave. Fred. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 ser du har et asus kort, fasttrack er raid så skru av dette med en jumper om du ikke bruker det, sett så hd som master primary på ikke raidhull ogcdrom som master secondary i hullet ved siden av Du må nok se i manualen men på a7v333 er det __ __ l l l l l l l l l l l l Her er deto nederste de hullene jeg seter mitt utstyr i og __ __ de to andre der er for raid, men se manual __ __ l l l l l l l l l l l l __ ___ Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 de ble stygge :oops: , men tror du forstår går fint nå også bare sett i windowscdn tror je, eller finner den ikke hd? Lenke til kommentar
§enc3r Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 Men åssen slår du av fasttrack controller'en? med jumper? må den være av for at jeg skal kunne komme videre? både cd'rom og hardisk som master på hver simn kabel?? Lenke til kommentar
fredlund Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Sannsynligvis så er jumperene til raid-funksjonen på hk'et ditt satt til enabled. Les manualen og sjekk hvordan de står på hk. Hvis du kun har en hd og en cd-rom, så kan du enten koble begge på primary ide som master og slave, eller du kan koble enhetene på hver sin ide. men da må begge være master. Dette endrer du med jumpere på selve hd og cd-rom. Fred. Lenke til kommentar
§enc3r Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 det står ingen ting i manualen om hvordan du skrur av fasttrack controller med jumper når jeg setter cd-rom og hardisk som master finner den bare cd-rom'en den finner hardisken hvis jeg setter jumperen på CS hjelp????? Lenke til kommentar
fredlund Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Da antar jeg at har koblet begge enhetene på samme ide-kanal(samme kabel). Ville koblet de til hver sin ide-kabel, og begge som master. Da får du primary master og secondary master. Fred. Lenke til kommentar
§enc3r Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 ok, thank! men hvordan slår jeg av fasttrack controller?????? må jeg virkelig slå av den???? er litt newbe Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Fasttrack er ASUS sin RAID controller ja. Se i brukermanualen til ditt hovedkort under RAID kontrollere og Jumpere. Der skal du finne hvilken jumper på HK'et som er RAID Enable og Disable. Sett den til Disable og du slipper den feilmeldingen i boot av maskinen. Når det gjelder IDE oppsettet ditt så kan du godt kjøre HD og CD hver sin IDE controller. Da bør de settes slik. Primary IDE controller = HD = settes til Master. Secondary IDE controller = CD = settes til Master. Men du kan også kjøre den sammen, på Primary. HD = Master CD = Slave Men den øverste kommentaren med jumper så fjerner du RAID, ikke vits i å kjøre opp RAID om du ikke bruker det da. Bare pass på at PC er avslått når du endrer disse jumper-lusene. (endret smileys, er ikek vant til : ), bruker som regel : o ) smileys og blir ofte store øyne da :o) *flire* Lenke til kommentar
§enc3r Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 ok. Thanks! på hardisken kan du setter jumperen på forskjellige måter .. - CS .. - Slave .. - Master .. - (???????) .. - PM2 der det ikke står noe, hva blir det da hvis du setter jumpern der?????? Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 ok. Thanks! på hardisken kan du setter jumperen på forskjellige måter .. - CS .. - Slave .. - Master .. - (???????) .. - PM2 der det ikke står noe, hva blir det da hvis du setter jumpern der?????? På IDE enheter (HD'er, CD, DVD, Brennere etc så trenger man egentlig bare å bruke 2 instillinger stort sett. En IDE controller kan ha 2 enheter på seg, den ene må være Master og den andre Slave, du kan ikke ha 2 Master eller 2 slave, for det blir kræsj. Så de andre jumper instillingene trenger du som regel å ikke tenke på. Jeg har aldri hatt behov for annet enn Master og Slave instillingene. La eventuellt andre jumpere stå slik de er, bare velg Master eller Slave. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 random sikkert, bare tuller har ikke peil sett primary hd master secondary cdrom master Og slå opp i håndboken hvilken kort har du, se på kortet og se om det er en jumper som heter raidd ett eller annet så ser du hva den er til, hos meg heter den Raid_en tror jeg Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 ok, thank! men hvordan slår jeg av fasttrack controller?????? må jeg virkelig slå av den???? er litt newbe På mitt MSI kort som også har Fasttrack RAID kontroller så slår man av denne i BIOS. Sprett inn der og se under Integrated Peripherals, regner med at den er der. Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Visste jeg glemte noe Nei du trenger ikke å slå denne av, men oppstarten går fortere om du gjør det. Så hvis du ikke bruker denne så slå den av. Lenke til kommentar
pseudofilosofen Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Hei, Jeg har et asus s48x, og er ganske sikker på at du kan slå av raid i biosen på det, som på ditt? Anders Lenke til kommentar
leifkris Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Radi slår du av i bios. Gå inn på Advanced og PCI configuration og der finner du muligheten til å skru av raid. Lenke til kommentar
leifkris Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Dobbel post :oops: Lenke til kommentar
Skarzy Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Såg over her av jumperinnstillingene på harddisken at det kan være snakk om en Western Digital disk .... hvis det er tilfellet så skal den (ihvertfall de jeg har) ikke ha noen jumper dersom de står alene på kabelen (master uten slave). Dersom man har en slavedisk skal man sette jumperen på master eller slave, dersom det skal være en slavedisk. CS står for Cable Select. Da vil enheten som står ytterst på kabelen bli master og den innerste slave. Dersom man kun har en disk skal den stå ytterst når du bruker CS. Men som sagt; med en WD disk så prøv i ikke sette noen jumper. - sj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå