Keiseren av Grønland Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei, i et helt år har vi(familien) nå hatt et teleskop. Det ble kjøpt i en fotoferretning og kostet 2500 kroner, et i den blå serien hvis dere er kjent med det. Det sto at du skulle kunne se så langt som til jupiter osv, men til tross for utallige forsøk ser jeg ikke noe langt i det. Jeg har gjort alt som står i brosjyren, latt det stå ute i kulda, stirret lenge på rødt lys osv. Men teleskopet ser kun stjerner som små hvite prikker på himmelen, og jeg har prøvd alle okularene, men ser faktisk mine egne øyenvipper i nærmere detalj enn det jeg ser noen stjerner på himmelen. Det er faktisk nøyaktig samme opplevelse av å se på himmelen med kikkert. Hva er det jeg gjør feil? Det må jo være noe enormt jeg har oversett. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Prøv å kikk inn i den andre enden:P Neida, sånn seriøst er det ikke mye man kan gjøre feil, man setter på et passende okular og retter kikkereten mot f.eks månen (stjerner er litt vel ambisiøst tror jeg) Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Prøv å kikk inn i den andre enden:P Neida, sånn seriøst er det ikke mye man kan gjøre feil, man setter på et passende okular og retter kikkereten mot f.eks månen (stjerner er litt vel ambisiøst tror jeg) Jah! Så hvorfor funker det ikke da? Skulle jo kunne se venus månen og anus på gud med det. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Er du sikker på at du sikter riktig? Månen er jo rimelig enkel å treffe! Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Kan du gi en link til type teleskop? Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Det er blått, holder ikke det ? Seriøst jeg husker ikke navnet, det står på hytta så kan komme tilbake med navn senere. Men for å gjøre det enklere så ligner det nesten helt eksakt på dette: Bare at det der koster 15.000 kroner og mitt koster 2500. Så har det noe fancy som heter barlows lens? Endret 1. april 2008 av Ramius Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Det skulle jo holde i lange baner.. Jeg ble brått veldig misunnelig. Det der hadde vært noe å sysle med på hytta.. Kanskje du kan trene deg litt på dagtid med å sikte og fokusere? Sikte på en åskam, f.eks. Om du får til det men ikke kan se på månen, så er det noe veldig galt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Jeg har 3-4 år som fuglekikker bak meg, og har sett gjennom en del teleskoper, og månen har aldri vært noe problem å se, og man kan zoome inn så mye at månen dekker over hele synsbildet. Men å se andre planeter kjempebra slik du ser de på film, eller her: http://www.briancasey.org/artifacts/puzzle/images/mars.gif tror jeg dessverre du bare må droppe. Selv med et Swarowski (og med etter eller annet kodenavn) til over 10k vil ikke gi deg så mye forstørrelse. Du vil sikkert kunne se Jupiter eller hva det var, men bare som en lysende prikk. Edit: Det der er stjernekikkert/stjerneteleskop. Jeg mente mer denne typen: http://www.swarovski-binoculars.eu/wp-cont...5.thumbnail.jpg Endret 1. april 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Nettopp, og så bra mente jeg ikke at man skulle kunne se jupiter. Men disse planetene skulle kunne sees som mer enn bare en hvit dott. Kratere på månen skal kunne telles, jupiters måner ses og saturns ringer (i mindre og mindre detalj) Isteden så zoomer det ikke i det hele tatt. Å kikke på stjærnene er nesten nøyaktig som å se på stjernene med øya, og dette skjønner jeg ikke. Det er et såkalt reflektor teleskop som du ser på bildet jeg postet, og er det noe som må skrus på - på selve tuben? Har jo brukt panoreringsstikkene og alt som er, men det er faktisk ganske undersensasjonelt. Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Nettopp, og så bra mente jeg ikke at man skulle kunne se jupiter. Men disse planetene skulle kunne sees som mer enn bare en hvit dott. Kratere på månen skal kunne telles, jupiters måner ses og saturns ringer (i mindre og mindre detalj) Isteden så zoomer det ikke i det hele tatt. Å kikke på stjærnene er nesten nøyaktig som å se på stjernene med øya, og dette skjønner jeg ikke. Det er et såkalt reflektor teleskop som du ser på bildet jeg postet, og er det noe som må skrus på - på selve tuben? Har jo brukt panoreringsstikkene og alt som er, men det er faktisk ganske undersensasjonelt. Stjerner er så langt unna at de vil ikke kunne oppfattes som annet enn lysprikker, nesten uansett. Har du prøvd å se på månen? Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Yepp som sagt, er helt som å se på himmelen med vanlige øyne. Den blir ikke noe større. Sånn her skal du kunne se på månen med et teleskop i prisklassen som det jeg har: Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Ser du ikke gjennom feil hull? Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Kontakt butikken du kjøpte det fra. Kansje har det en feil. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Ser du ikke gjennom feil hull? Akkurat det tenkte jeg på også. Uten at jeg har noen erfaring med teleskoper, så har jeg fått med meg at de fleste har en retningssøker for å finne det man vil se på siden det er vanskelig å søke seg frem til saker ved å se igjennom teleskopet. Om du vil se planetene i nærbilde må du nok opp en prisklasse, eller hundre. Så klart ser man mars med Hubble: http://hubblesite.org/newscenter/archive/r...rmat/web_print/ Lenke til kommentar
b4073 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Å se på stjerner i et teleskop til hjemme bruk er som om å se de med et blåtte øyet, dette pga av at de er så ufattelig mange lysår unna vår planet. da er det bedre og finne planetene i vårt solsystem. Som noen har nevnt tidligere så kan du se ringene rundt Saturn samt og se dens måner. Krater på månen ser du best ved halvmåne +- Du kan også se Mars, Jupiter og Venus ganske tydelig. Problemet er å finne de på himmelen, noe som er vanskelig hvis man ikke vert hvor planetene ligger og om de faktisk er synlige på natthimmelen. Er du ivrig på detter er det å anbefale og enten kjøpe noen stjerne kart eller PC program for og finne fram i jungelen der oppe. he he Starry night har flere programmer, for amatører til proffe. Her er et eksempel på Saturn sett med og uten teleskop. Endret 1. april 2008 av b4073 Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Problemet er ikke orientering her. Feil hull = nei. Det er en søker, altså en liten kikkert på toppen med et lite trådkors i for å grovt stille teleskopet i riktig rettning. Deretter kan man sette tre forskjellige okularer inn i et høl på siden som man skal kikke igjennom, og finstille teleskopet med en egen motor som sitter på undersiden. Det er tydelig et eller annet som er feil, når jeg ser et klarere og nærmere bilde med søkeren enn det jeg gjør i okularet (hoved kikkerten). Er det noen som har reflektorteleskop her som vet hvordan en slik feil kan oppstå? Kan ikke sitte å gjette meg fram på egen hånd her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå