Gå til innhold

Hvilket speilreflekskamera skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så netopp en test av nikon d60 i hjemme pc der den kom bra ut. tror kansje jeg skal gå for den med det nye 16-85mm objektivet og ikke kit objektivet

trro det vil være et godt valg. D60 er jo mild oppgradering av D40x som er kjent som et godt kamera. Og sammen med 16-85mm så får du godt glass i tillegg.

Tom

Lenke til kommentar

Kommer an på hva som er viktigst for deg.

Grep og søker er mye bedre på D80. 450D har høyere oppløsning, liveview og støvfjerning.

Vi vet ikke enda om støy-egenskapene på høy ISO for 450D, men forgjengeren 400D er noe bedre enn D80.

Personlig hadde jeg valgt D80.

Tom

Lenke til kommentar
Vi vet ikke enda om støy-egenskapene på høy ISO for 450D, men forgjengeren 400D er noe bedre enn D80.
Jeg vil si meg uenig.

400D har kanskje på papiret bedre signal/støyforhold enn D80, men jeg synes den støyen som er der ser mer behagelig ut fra D80 enn 400D.

Støy er litt som skarphet. Man skal ikke se seg blind på rene tall fra tester, det er også verdt å se hvordan bildene faktisk blir seende ut i forhold til hva du selv liker.

(ISO 1600 fra D80 kombinert med Sigma 30mm f/1,4 burde på papiret gi elendige bilder, men når du faktisk ser resultatet så er det faktisk svært behagelig. Langt fra støyfritt og ikke særlig skarpt, men allikevel... behagelig)

Lenke til kommentar
d80 har jo 3bps mens 450d 3,5bps. Hvis man har batterigrep på d80 tar den flere bps da?

Nei. Det går ikke noe raskere.

Men jeg vil våge påstanden om at forskjellen mellom 3 kontra 3.5bps er så liten at det kan ignoreres. Du må opp i 5bps for at det skal være noe vits.

Tom

Lenke til kommentar
d80 har jo 3bps mens 450d 3,5bps. Hvis man har batterigrep på d80 tar den flere bps da?
Nei. Batterigrepet til D80 bruker det samme batteriet som kamerahuset (EN-EL3e)

Grunnen til at D300 klarer høyere seriebildehastighet med batterigrep er at EN-EL4 har høyere spenning (og formodentlig leverer større effekt) enn EN-EL3e, slik at elektromotorene som driver de mekaniske komponentene i huset (det er vel først og fremst speilet som er begrensende, vil jeg tro) kan kjøres raskere.

Men jeg vil våge påstanden om at forskjellen mellom 3 kontra 3.5bps er så liten at det kan ignoreres. Du må opp i 5bps for at det skal være noe vits.
Enig. Det er ikke noen merkbar forskjell på 3 og 3,5 bps.
Lenke til kommentar
Hvis jeg går for d80, hvor mye dårligere er den enn d200? burde jeg like godt betale litt mer og gå for d200 eller ikke?
Bildekvalitetsmessig er de i praksis like.

De to mest merkbare forskjellene er nok værtetningen til D200, samt at det har høyere seriebildehastighet (5 bps mot 3). I tillegg har D200 1/8000 sekunds raskeste lukkertid, mot 1/4000 på D80, men det har sjelden noe å si i praksis. D200 viser også litt mer informasjon i søkeren, hvor den viktigste forskjellen er kontinuerlig visning av ISO, noe D80 ikke har. Det er vel den ene tingen jeg virkelig savner, faktisk.

En ting i D80s favør er batterilevetiden, som er markant bedre enn D200 sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...