AssMan2003 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei Nettopp fått en ny E8400 mellom klypene. Den har en idle temp på 45-47 grader, er ikke dette er litt høyt for idle? Bruker en zalman 9700 cpu kjøler.. AssMan Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei Nettopp fått en ny E8400 mellom klypene. Den har en idle temp på 45-47 grader, er ikke dette er litt høyt for idle? Bruker en zalman 9700 cpu kjøler.. AssMan Mulig det er litt høyt. Har nettopp instalert en e8400 selv og har en idle temp på 23 grader, men jeg har vannkjøling. regner med du har brukt medfølgende kjølepasta. Hvor leser du av temperaturene? Er det bra gjennomtrekk i kabinettet? Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hadde selv idel temp på 50grader med TRUE kjøler, så temp målinger på E8x00 funker dårlig... Har ikke funnet en som viser riktig temp enda... Men vilket HK og temp programm bruker du? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 ville vert mer beskymra om den viste en idle temp på 10 grader =) Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Hei Nettopp fått en ny E8400 mellom klypene. Den har en idle temp på 45-47 grader, er ikke dette er litt høyt for idle? Bruker en zalman 9700 cpu kjøler.. AssMan Mulig det er litt høyt. Har nettopp instalert en e8400 selv og har en idle temp på 23 grader, men jeg har vannkjøling. regner med du har brukt medfølgende kjølepasta. Hvor leser du av temperaturene? Er det bra gjennomtrekk i kabinettet? Har ikke brukt medfølgende kjølepasta, har brukt artic silver 5 Leser av temp i core temp Skal være god luft i kabinettet ja. Er et Lian Li PC7B pluss II, med de 3 medfølgende 120 mm viftene.. En annen viktig faktor jeg gjerne glemte, er at denne tempen jeg snakker om er når jeg kjører standard hastighet, 3 ghz.. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Och du läser av tempen med vilket program? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 les tråde om "real temp" på xtremesystems forumene så vil du forstå at temperaturmålinger er ikke noe du kan ta for god fisk som absoluttverdier. Spesiellt på idle verdier så vil temperaturmålingene som regel enten vise alt for lave verdier, eller altfor høye. I uansett tilfelle, så er det kun max load tamperaturen du trenger å tenke på. Hva den kjører på idle er i stor grad uinteressant. Så lenge max load temperaturen er innenfor trygge grenser så er alt hunkey-dorey. coretemp or real temp gir forøvrig mer nøyaktige verdier jo høyere temperaturen er, som du vil kunne lese av i tråden jeg nevnte. -Stigma Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Jeg har nå sett litt på dette Real Temp, å skal jeg gå ut ifra at det viser mer korrekt (håper det siden den viser en mer hyggelig temp), så er idle temp rundt 32 og load maxer på rundt 40 c. En annen ting jeg undres litt på er om det er noe som knytter skjermkort sammen med klokking av cpu og minne. Grunnen til at jeg lurer på dette er forde at dersom jeg klokker cpu og minne, så blir skjermkortet veldig varmt. Resten av systemet holder fin temp. Noe annet som fikk meg til å undre på skjerkorter var forde det kommer artifact på skjermbildet da cpu klokkes (trodde dette kom stortsett ved gpu problemer å ike cpu, correct me if im wrong). Viften på skjermkortet mater på 100% da cpu klokkes, rimelig varm luft den spruter ut. Det er vel ikke noe som øker hastighet ved skjermkort i forhold til FSB osv sant? Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Vad om du sätter PCI Express Frequenzy från auto til 100? Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Vad om du sätter PCI Express Frequenzy från auto til 100? Den står på 100. Men det er jo tydelig at det er noe som henger sammen med skjermkortet, for tempen på gpu stiger med ca 7-8 grader hver gang jeg klokket litt opp på cpu Jeg har nå prøvd litt forskjellig å kom frem til det at det av en eller annen grunn var instillingene på minnet som som gjorde skjermkortet så varmt. Hvorfor, det vet jeg ikke, men det fungerte i alle fall Skjermkortet holder nå vanlig temp på rundt 55 idle og 70-80 på load. En annen ting jeg har bete meg merke i er at når jeg kjenner på kjernene på skjermkortet (hd 3870 X2) så er det ene kjernen betraktelig varmere enn den andre.. burde jeg bekymre meg? Endret 2. april 2008 av AssMan2003 Lenke til kommentar
creaT Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 stol altid på det programet som viser nesten like mye som biosen viser! Lenke til kommentar
adonay Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 [quote En annen ting jeg har bete meg merke i er at når jeg kjenner på kjernene på skjermkortet (hd 3870 X2) så er det ene kjernen betraktelig varmere enn den andre.. burde jeg bekymre meg? Det skal være slik husk at den kjernen nærmest viften er den kaldeste og den mest mot aktre del av kabinettet får all varmen fra det fremme.... Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Grunnen til at Gpu tempen stiger når du klokker cpu er nok mest sannsynlig for at du fjerner flaskehals mellom cpu og gpu! Dermed får gpu'n mer spillerom og får kjørt seg mere. Alt under 60c idle og 75c load på gpu er trygt, og du trenger ikke bekymre deg for grafikk kortet.! Jeg kjører SLI, og glemte under montering av ny kjølepasta å sjekke om viften var ordentlig koblet til. Det var den nok ikke, og merka ikke noe før jeg hadde spillt Grid i en times tid, det begynte lukte svidd, jeg sjekka everest og der var gpu 190c^^ så før jeg nådde skru av maskina gjorde den det faktisk selv, og jeg måtte vente 15min med å ta ut kortet for at det var så varmt! Tok det ut, bytta kjølepasta, fiksa vifta og sjekka for synlige skader. fant ingen skader så jeg satte den inn igjen. Nå 2mnd. senere kjører jeg fortsatt det samme kortet i SLI og har INGEN problemer med det:) Så tviler på du skal være redd for gpu'n din. Sett uansett alt av spread spectrums til disablet i bios, skru av alle ekstra funksjoner til cpu, lås pciEX frequency til det som er standard. Du må ofte volte mer på northbridge om du klokker cpu. pass på at ram ikke blir overklokket når du skal klokke cpu'n. Ta det etterpå! Enkelt å greit om du skal klokke:) Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Har 37 grader idle, kjører selv en e8400 på stock. Bruker original vifte og rommet har en temp på rundt 23-24 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå