Hurley Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Prøver å lage en kode på 5 parametre som skal løse en annengradsligning. Bruker 3 parametre til å hente koeffisientene og 2 til å returnere løsningen. Setter pris på om noen kunne hjelpe meg med en lett måte å løse dette på. Lenke til kommentar
oyvind_b Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Det skulle vel bli noe slikt? (a, b og c er inn-parametere, og resultatet ligger i x1 og x2) Dim rot as Double Dim d as Double Dim x1 as Double Dim x2 as Double rot = Sqr(b*b - 4 * a * c) d = 2 * a if (d = 0) .... ' deling med 0 x1 = (-b + rot) / d x2 = (-b - rot) / d .Ø. Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 Jepp, takker så mye Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Slik skrev jeg den: 'Regner ut roten. rot = Math.Sqrt(b * b - (4 * a * c)) 'Regner ut resten, og skriver ut samtidig. MessageBox.Show("X1 = " & ((-b + rot) / (2 * a)) & " og X2 = " & ((-b - rot) / (2 * a))) Sqr er Math.Sqrt i .NET Trenger ikke ta hensyn til om det blir 0 under brøkstreken. Samme hvis det blir minus inne i roten. Står NaN bare da tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå