Gå til innhold

Kan jeg bruke XP lisens nøkkel fra dell på andre maskiner?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått kjøpe et par gamle dell pc-er fra min arbeidsgiver som er defekt.

Så jeg lurer på om jeg kan bruke min eksisterende Windows XP cd og installere Windows med den, samt bruke lisens nøklene som er på dell maskinene til å aktivere og validere XP?

Takker for help

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan du, men om det er lov er noe annet. Tror de lisensene følger maskinen de er klistret på.

Men jeg trodde at så lenge jeg kun bruker en lisens pr pc, så skulle det vel ikke være noe problem.

Er vel ikke krav til at lisensen må brukes på akkurat den maskinen.

Jeg spør jo siden jeg er veldig usikker på akkurat dette, prøvde å søke litt rundt på nettet og på forumet her.

Men det gikk mest i bruk av dells installasjons cd.

Lenke til kommentar

:hmm: Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:

En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

dette er tatt fra microsoft sin side

Lenke til kommentar
:hmm: Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:

En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

dette er tatt fra microsoft sin side

Takker for svar.

Men gjelder disse reglene for OEM versjoner en handler fra nettbutikkene og?

Siden det er det jeg har i dag, og den har jeg brukt på 3 forskjellige hovedkort oppover årene uten problemer.

Lenke til kommentar
Takker for svar.

Men gjelder disse reglene for OEM versjoner en handler fra nettbutikkene og?

Siden det er det jeg har i dag, og den har jeg brukt på 3 forskjellige hovedkort oppover årene uten problemer.

offisielt er dette nok ikke lovlig.

har bare prøvt meg med en oem fra dell på en gamle pc og dette gikk ikke, fekk beskjed med en gang:

dette er ikke en dell pc.

lykke til

Endret av p@ge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...