lilleninni Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei, har altså en selvbygget PC med config som i signaturen her. Denne er nyinstallert med Vista for en drøy måned siden, og jeg har samme problem nå som jeg mener å huske fra sist jeg hadde den i bruk (den har bodd i en eske i 3 mnd ifbm flytting). Har åpnet og renset maskinen før den ble tatt i bruk igjen. Problemet er: når maskinen har stått "passiv" i noen timer, typisk over natten, eller når vi har vært på jobb og kommer hjem, bruker den flere minutter før den synes å våkne skikkelig. Symptomet er at bildet på skjermen blinker ca 1 gang pr sek, samme gjør statuslampen på skjermen. Ingen forskjell om vi skrur av skjermen før vi legger oss. Maskinen responderer likevel, f.eks kan jeg bytte bruker mens den blinker, selv om det jo er litt knotete når man ikke helt ser hva man gjør... Vi er til enhver tid 2-3 brukere pålogget (meg, gubben, og Administratorbrukeren), og benytter "switch user"-funksjonen for å bytte imellom. det eneste tilfellet jeg kan huske av at den har "våknet" med en gang, er da vi forlot den mens ingen bruker var innlogget, den sto i bildet for å velge bruker. Har vært inne på power options/screensaver, og disablet alle former for at maskinen skal kunne legge seg til å sove. Eneste som er aktivt er at harddisker kan slå seg av når de har vært inaktive en time. Iom at windows responderer selv om skjermen blinker, vil jeg tro at sovende harddisk ikke er problemet. Har selvsagt lastet ned nyeste drivere via Windows Update. Har dere noen forslag til hva som kan være galt? Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei, har altså en selvbygget PC med config som i signaturen her. Denne er nyinstallert med Vista for en drøy måned siden, og jeg har samme problem nå som jeg mener å huske fra sist jeg hadde den i bruk (den har bodd i en eske i 3 mnd ifbm flytting). Har åpnet og renset maskinen før den ble tatt i bruk igjen. Problemet er: når maskinen har stått "passiv" i noen timer, typisk over natten, eller når vi har vært på jobb og kommer hjem, bruker den flere minutter før den synes å våkne skikkelig. Symptomet er at bildet på skjermen blinker ca 1 gang pr sek, samme gjør statuslampen på skjermen. Ingen forskjell om vi skrur av skjermen før vi legger oss. Maskinen responderer likevel, f.eks kan jeg bytte bruker mens den blinker, selv om det jo er litt knotete når man ikke helt ser hva man gjør... Vi er til enhver tid 2-3 brukere pålogget (meg, gubben, og Administratorbrukeren), og benytter "switch user"-funksjonen for å bytte imellom. det eneste tilfellet jeg kan huske av at den har "våknet" med en gang, er da vi forlot den mens ingen bruker var innlogget, den sto i bildet for å velge bruker. Har vært inne på power options/screensaver, og disablet alle former for at maskinen skal kunne legge seg til å sove. Eneste som er aktivt er at harddisker kan slå seg av når de har vært inaktive en time. Iom at windows responderer selv om skjermen blinker, vil jeg tro at sovende harddisk ikke er problemet. Har selvsagt lastet ned nyeste drivere via Windows Update. Har dere noen forslag til hva som kan være galt? Har du et annet skjermkort du kan bytte med for feilsøking? Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Hei, Har dessverre ikke noe annet skjermkort nei... kan evt prøve å slenge inn XP på en ledig partisjon og sjekke om det er samme problem der, men vet ikke om det er noe fantastisk mye vits. ? Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei, Har dessverre ikke noe annet skjermkort nei... kan evt prøve å slenge inn XP på en ledig partisjon og sjekke om det er samme problem der, men vet ikke om det er noe fantastisk mye vits. ? Ingen ekspert, men mest sannsynlig hardwarerelatert (skjerm/skjermkort) Jeg ville begynt der, til å begynne med kan du koble skjermen til den andre utgangen på skjermkortet. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Jeg glemte selvsagt å nevne at dette ikke var et problem den gang da jeg kjørte XP på PC-en og ikke Vista. men skal teste ikveld om jeg har noen andre utganger å sjekke med. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg glemte selvsagt å nevne at dette ikke var et problem den gang da jeg kjørte XP på PC-en og ikke Vista. men skal teste ikveld om jeg har noen andre utganger å sjekke med. Kjenner en fyr som hadde noe av det samme problemet, skjønt det var snakk om "flimmer" kontra ren blinking. LCD skjermen hans tok kvelden kort tid etterpå. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Er jo ikke helt utenkelig at den billigste LCD-skjermen som fantes på markedet for 3,5 år siden tar kvelden snart nei... men får se hva som skjer hvis jeg tester litt mer:) Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Den dårlige nyheten: har ingen andre skjermkort eller skjermutganger eller skjermer å feilsøke med. Den gode nyheten: fant flere morsomme innstillinger å leke med, så får håpe maskinen våkner raskere imorgen:o) Og hvis det tilfeldigvis skulle være noen som kjenner til at dette er et vanlig problem med Nvidia-kort i Vista, så sier dere fra, ikke sant? ;o) Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 ser ut til at de avanserte power options gjorde susen... blinket ikke hverken igår morges, igår ettermiddag eller idag morges. så da anses problemet for å være løst:o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå