Gå til innhold

Hvordan ordne feilaktig installering av Xp på Vista maskin

Anbefalte innlegg

Min samboer kjøpte en bærbar Packard-Bell for 1 år siden. Det fulgte med Vista på maskinen, men da spesifikasjonene på maskinen var i grenseland opp i mot Vista og ytelse, så gikk det altfor tregt.

Derfor fikk jeg den gode idé at jeg skulle installere XP på den istedenfor, da jeg kjører XP på min maskin, som har nesten de samme spesifikasjonene.

Problemet var bare at jeg ikke hadde XP versjon til Packard Bell. Jeg hadde kun en gammel XP Cd til Compac, og en gammel XP cd til et annet maskinmerke.

Begge CD'ene var tydeligvis slitte, for det oppsto feil (filer som ikke kunne kopieres) ved begge. Forsøkte først å installere den ene versjonen, så den andre.

Vista har vi ikke platene til, for den var preinstallert på maskinen.

Status er nå at nettet virker, men det meste andre svikter.

Det er ikke lyd på maskinen.

Det går nesten ikke an installere noen programmer.

Av de få programmene som lar seg installere, legger ingen seg på startmenyen.

Du får kun tilgang til en brukerprofil.

Hvordan får jeg fikset maskinen, siden jeg har "rotet" det til med XP tilhørende andre maskinkonfigurasjoner?

Nå er maskinen 95 % ubrukelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om XP cd'ene ikke fungerer skikkelig må du da nødvendigvis finne noen som fungerer og så installere det fra de.

Om Vista cd ikke følger bør du da enten ha en skjult gjenopprettingspartisjon eller mulighet til å brenne ut en recovery plate på cd/dvd?

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Om XP cd'ene ikke fungerer skikkelig må du da nødvendigvis finne noen som fungerer og så installere det fra de.

Om Vista cd ikke følger bør du da enten ha en skjult gjenopprettingspartisjon eller mulighet til å brenne ut en recovery plate på cd/dvd?

Ok, men det er da revnende likegyldig hvilken maskinkonfigurasjon de opprinnelig er men benyttet til?

Hvordan kan jeg finne ut om jeg har en skjult gjenopprettingspartisjon, eller mulighet til å brenne ut en recovery plate?

Får jeg tilgang til det via windows grensesnittet, eller må jeg inn og rote i Dos (eller var det slik at det ikke var noe Dos i Vista)

Endret av toretang5
Lenke til kommentar

Om det er en skjult gjenopprettingspartisjon så får du vanligvis beskjed om å trykke en taste i oppstarten for å gjenopprette fra denne.

Om du skal bruke en OEM-lisens kreves det en OEM-cd osv.

Om det er sånn at du må brenne ut en recoveryplate måtte du ha gjort dette FØR du avinstallerte Vista ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...