tinemelk1234 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) SJKLØÆLKJHGFVCDSAZ Endret 22. mars 2009 av tinemelk1234 Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Tar du utdannelse kun for å få bedre lønn så er det nok neppe lurt, i alle fall siden du er skolelei. Da ville jeg heller satset på læring og fagbrev. Jeg er snart ferdig med 5 års utdannelse og hvis motivasjonen kun var å komme ut med litt over 400K i årslønn og en haug med studielån så hadde jeg sluttet for lenge siden. For meg så var motivasjonen selve arbeidet, utfordringene og arbeidsoppgavene. Jeg kjeder vettet av meg hvis jeg blir sittende med manuelle produksjonsoppgaver, og det jeg ønsker å jobbe med krever master. Dermed har jeg studert. Hvis du kun er motivert av lønn og liker å jobbe praktisk så vil jeg si gå for fagbrevet. Ingenting i veien for å videreutdanne deg senere heller. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 du kunne jo ha prøvd befalsskolen i militæret hvis ikke du holder på å spy av skoler skal selv om 2 år prøve å søke meg inn der, det er jo greit med en begynner lønn på 200.000,- og andre året 300.000,- under utdannelsen, så slipper jo du studielånene Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hvis den eneste motivasjonen din for å studere er å få høyere lønn så kan du bare drite i å studere. Du kommer aldri til å klare deg på universitet eller høgskole med en slik innstilling. Du bør ha ett minimum av interesse for det du skal studere, det var flere av de jeg studerte sammen med som valgte studiet fordi det fører til jobber som er god og tildels meget godt betalt, de fleste av disse falt av studiene i tur og orden. Hvis du tror du kan føle deg tilfreds med å sitte i kassa på nærbutikken eller å kjøre budbil resten av livet så "be my guest" som man sier på engelsk. Jeg valgte å studere fordi jeg hadde stor interesse for studiet og selvsagt fordi at jeg visste at jeg kunne tjene noen kroner i jobben, men interessen var hovedmotivasjonen. Lykke til! Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Helt enig med de andre, uten å ha interesse for et yrke så vil det ikke ha noe hensikt, om så du klarer å fullføre la oss si en bachelor, sannsynligheten for at du etterpå ikke kommer til å gidde å være i jobben er stor nettopp på grunn av mangel på interesse, og mangel av interesse = ingen motivasjon = utbrent tvert. Lenke til kommentar
MetalJens Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Bare slenger meg på resten her: Du må tenke gjennom hva du har lyst å jobbe med! Det er utrolig mye viktigere å ha en jobb du trives med, enn hvor mye du får i lønn.. Dessuten skal man da trives med studiene og, om du vurderer det.. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hei! Jeg ligger i akkurat samme dynge. Er russ i år etter almenne fag og vet ikke helt om jeg orker høyskole eller universitet. Men hvorfor ikke ta en del friår for å jobbe? Husk!; Man er egentilig aldri for gammel til å studere videre, hvis det er det du vil seinere Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg skal ta mastergrad, ikke bare fordi jeg tjener bedre, men fordi jeg ønsker å gjøre noe med livet - føle at jeg gjør noe litt mer nyttig enn å kjøre post eller plinge varer på Rema 1000. Ser frem til årene som student, skal studere i utlandet og ser ikke på det som "år i fattigdom", men mer som en opplevelsesrik periode. Ser mange av kameratene mine, som jobber som mekanikere; elektrikere og tømmermenn, kjøre kule biler; flytter ut tidlig og har generelt bedre råd enn meg - men jeg synes det er verdt å satse på utdannelse, uten tvil. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ta utdanning i Forsvaret da vet du, det er jo betalt Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) 250k er begynnerlønn for bachelor 280k er begynnerlønn for master Snitt-tall fra NITO. Edit: Lønnsøkningen vet jeg ingenting om, men de med master øker vel mer enn de med bachelor. Men gjør du de riktige valgene kan det fort bli mye ut av en bachelor også. Vil ta med et "sitat" av en bachelor-student. Han har gjort det stort sett riktig hele veien vil jeg tro, men har også jobbet for det. - Etter studiene fikk jeg Jobb ved Rolls-Royce sin motor fabrikk i Bergen, forteller Sivert. Det året jeg startet hadde El-Avdelingen her, som var mannet opp for 3-4 prosjekter i året, ikke mindre enn 30 prosjekter. Jeg gikk fra å være nyutdannet til Senior i løpet av 3 mnd! Jobben ved Rolls-Royce gikk ut på å designe, bygge og starte kontroll-, styre- og vernesystemer for deres landbaserte gassmotorer for kraftproduksjon. Anleggene jeg hadde ansvaret for er plassert i Nederland, India, Bangladesh og Sudan. - I oktober 2006 sluttet jeg i RR til fordel for en stilling som konsulent som disiplinansvarlig for bygging av en malingfabrikk i India for Jotun AS. Jotun investerer ca 20 mil dollar i India, og jeg er halvparten av et prosjektteam som har det fulle og hele ansvaret for å sette opp og starte en malingsfabrikk med en kapasitet på 25 millioner liter maling. I tillegg til å bygge fabrikk etablerer vi også en produksjonsorganisasjon med opp mot 150 ansatte. - Da jeg startet jobben, trodde jeg at jeg bare skulle jobbe med elektro, men med kun to nordmenn i prosjektet skjønte jeg fort at her er det bare å brette opp ermene og lære seg "multi disiplin". I dag inspiserer jeg alt fra betong til rør og tanksveising. Jeg holder også på med å ansette indiske ingeniører for videre drift av fabrikken, med intervjurunder og referansesjekk. I april sa jeg opp kontrakten med Adecco og startet mitt eget konsulent firma SIGA Engineering AS, da jeg følte det var liten grunn til at Adecco skulle tjene store penger på at jeg jobbet for dem uten at de ga noe tilbake. Jotun har allerede indikert at jeg kan fortsette å bygge fabrikker i uoverskuelig fremtid, da Jotun ønsker å bygge opp mot 3 nye fabrikker i året men ikke klarer å skaffe nok ingeniører til mer en 1 pr år. Å jobbe i utlandet og spesielt i et så "eksotisk" land som India er meget spennende, samtidig som det er meget utfordrende. Jeg føler at jeg har lært fantastisk mye av begge de jobbene jeg har hatt så langt, og jeg ser at valget å bli ingeniør er noe av det smarteste jeg har gjort, både personlig og økonomisk. Ingeniør utdannelsen ved HVE og spesielt El-Auto er et meget godt tilpasset studium i forhold til det som venter en etter studielivet. Gjengen på El-Auto med Per Åsmund, Ragnar og overingeniør Åsatun i spissen har bidratt med utrolig mye bra jeg har hatt bruk for senere. Hvis jeg ser tilbake på studiet, tipper jeg at jeg har hatt bruk for ca 80% av det vi lærte i gjennom de tre årene, til og med den "kjipe" matten vi hadde i første klasse. Til de unge og fremadstormende ingeniørene "STÅ PÅ" det er et helt vanvittig bra arbeidsmarked der ute, og det er utrolig mye spennende jobber ledige. 8 av 10 arbeidsgivere ansetter heller bachelor enn master, kilde: Radio Moss :S Selv hadde jeg tenkt til å ta master, men jeg tror jeg har ombestemt meg, master er veldig teoretisk, og jeg vil da heller ha 2 års erfaring enn å sitte på skolebenken to år til. edit2: jeg sier ikke at master er noe dritt og sånn, tvært imot, vi trenger for all del master'ene og doktorene også, men det er altså ikke "nøkkelen" til suksess tror jeg da... Endret 4. april 2008 av jale Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) 250k er begynnerlønn for bachelor280k er begynnerlønn for master Snitt-tall fra NITO. 8 av 10 arbeidsgivere ansetter heller bachelor enn master, kilde: Radio Moss :S Selv hadde jeg tenkt til å ta master, men jeg tror jeg har ombestemt meg, master er veldig teoretisk, og jeg vil da heller ha 2 års erfaring enn å sitte på skolebenken to år til. 8 av 10 ansetter bachelor fremfor master? Merkelig. Det kan variere litt kan jeg tenke meg, men om begge menneskene er ferdigutdannet samtidig og den ene avsluttet sin bachelor og den andre sin master, så kan vel ikke det være noe spørsmål engang? Eneste variabel her må som nevnt være arbeidserfaring. Endret 4. april 2008 av Erasus Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 250k er begynnerlønn for bachelor280k er begynnerlønn for master Snitt-tall fra NITO. 8 av 10 arbeidsgivere ansetter heller bachelor enn master, kilde: Radio Moss :S Selv hadde jeg tenkt til å ta master, men jeg tror jeg har ombestemt meg, master er veldig teoretisk, og jeg vil da heller ha 2 års erfaring enn å sitte på skolebenken to år til. 280K?? Anbefalt begynnerlønn for master fra Tekna denne høsten er 410K. Kan for øvrig bekrefte at det stemmer bra med virkeligheten også. Når det gjelder den 8/10 så blir jo dette meningsløst uten å vite noe mer. I de store selskapene er det også mange stillinger og typer stillinger de kun ansetter master i. F.eks. der jeg skal begynne er det ingen som begynner uten master. Det hele kommer an på hva slags jobb man ønsker, og hvilken kompetanse man trenger. Det du lærer på master er det mange som ikke lærer på to år i arbeidslivet, men også mange som får det med seg selv om de tar master. Husk at dette går på mye mer enn det rent faglige. Metode, måten man jobber med kunnskap, erfaringen med å analysere komplekse problemstillinger og kristisk refleksjon er ofte som er viktigst for de som de ønsker kun folk med masterutdannelse, ikke nødvendigvis det relativt smale fagområdet en jobbet med det siste året. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Ser det er litt "vanntro" om tallene, men de er nå klare: http://e24.no/naeringsliv/article2265761.ece 358k for bachelor 385k for master (Privat sektor selvfølgelig) Snitt-månedslønn for alle medlemmer i NITO (privat sektor): 40399kr. (økning på 5.8% fra ifjor) Snitt-månedslønn for alle medlemmer i NITO (stat): 33248kr. (økning på 4.8% fra ifjor) Som jeg hentydet, så er den andre påstanden, om at 8 av 10 heller ansetter bachelor fra en litt heller usikker kilde, radio moss Har ikke funnet noe mer info om dette. Uansett om man er bachelor eller master tror jeg ikke det er vanskelig å få jobb. Det er ganske "ville" tilstander i jobbmarkede nå. Lengst av alle går revisjonsselskapet Deloitte som tilbyr bachelorstudenter et stipend på 215.000 kroner for å ta en master i regnskap og revisjon, forutsatt at de forplikter seg til å jobbe to år i bedriften. Det under gjelder for master. Snittlønnen ligger på 610.032 kroner i privat sektor etter en vekst på 7,2 prosent det siste året.I kommunal sektor er snittlønnen på 454.000 kroner - en oppgang på 7,9 prosent. Bli rik i en fei: http://e24.no/naeringsliv/article1456916.ece Endret 5. april 2008 av jale Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Mange av de som går rett fra grunnskole/VGS og inn i ok betalt jobb får på et eller annet tidspunkt lyst til å videreutdanne eller omskolere seg. I mellomtiden har de lagt seg til en livsstil med fine biler, mye "stæsj" og friheten til å kjøpe det de vi, noen skaffer seg kjæreste som er "dyr i drift", det kan bli snakk om å flytte sammen, felles økonomi osv. osv. Da blir det veldig vanskelig å omstille seg til et liv med studier i fokus og prioritering av kronasjen, og noen føler også at de forlate drømmen om utdannnelse. Mitt råd: studèr mens livet er enkelt og du har muligheten til det Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Etter noen år med studier finner du forhåpentligvis ut at det går helt fint å ha det bra uten et snev av luksus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå