Gå til innhold

– Konsollene vil dø ut (Spillmaskinvare)

Anbefalte innlegg

Det viser seg at Duncan har liten tro på den rene spillkonsollen i fremtiden:

Bare jeg som bet meg merke til at det sies RENE spillkonsoller.?

Finnes det noe som er rene spillkonsoller lengre.?

Selv har jeg PS3, som jeg ikke kan si brukes mest til spill akkurat...

PS3'n er min CD/DVD/Blu-ray spiller, PS3'n steamer video og musikk fra pcn, PS3'n viser youtubevideoer og nettsider osv osv...

Jeg er helt enig i at RENE spillkonsoller (Wii?) har ingen fremtid, men nye konsoller er mer HTPC en konsoll........

Så artikkelen er riktig, men uansett helt tåpelig, å overskriften er litt missvisende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det viser seg at Duncan har liten tro på den rene spillkonsollen i fremtiden:

Bare jeg som bet meg merke til at det sies RENE spillkonsoller.?

Finnes det noe som er rene spillkonsoller lengre.?

Selv har jeg PS3, som jeg ikke kan si brukes mest til spill akkurat...

PS3'n er min CD/DVD/Blu-ray spiller, PS3'n steamer video og musikk fra pcn, PS3'n viser youtubevideoer og nettsider osv osv...

Jeg er helt enig i at RENE spillkonsoller (Wii?) har ingen fremtid, men nye konsoller er mer HTPC en konsoll........

Så artikkelen er riktig, men uansett helt tåpelig, å overskriften er litt missvisende...

Jeg bruker 360-en kun til spilling, tror ikke den vil bli død for meg med det første

Lenke til kommentar
Noen spill (bilspill, eventyr o.l) vil jeg nok alltid foretrekke på konsoll. "Mindre krevende" spill er litt kjekkere å spille på TV med god lyd, og ikke minst myk sofa.

Største fordelen (og som kommer til å holde den levende noen ekstra år) til konsoll (ifht PC/Mac/Linux) er nok det at det er vanskeligere å få piratkopiert spill. Tror ikke konsoll (ihvertfall ikke denne krigen mellom Nintendo, Microsoft og Sony) vil vare evig.

Jeg ser ikke relevansen, både konsoll-spill og PC-spilll kan i dag spilles fra sofaen, og jeg skjlnner ikke hvordan mer streamet materiale ikke er kompatibelt med å benke i sofaen heller.

Min framtidsdrøm er at man får en standrd for spill-OS, slik at alle spill er kompatible med hverandre, at maskinen flyttes til et serverrom, mens man kjører skjermsignaler over 10GB-tpkabler, så kobler man til skjerm og kontrollernheter ril nettplugger hvor som helst i hust, og kan velge input fritt, om man vil spille, se på film, kikke rundt på den "normale PCen" osv.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror gjerne at spillkonsollen dør ut og erstattes av enten en PC, eller rett og slett blir integrert i TV'en (som Simen1 sier). I grunnen er jeg overrasket over at man fremdeles bruker spillkonsoller og ikke bare datamaskiner.. Personlig har jeg aldri sett helt poenget i å bruke masse penger på en boks som kun kan spille spill, og kansje spille av en DVD. :blink:

Er med på at PS3 er et greit alternativ til egen Blu-ray spiller da, siden de nesten koster det samme foreløpig ;)

AtW: Vakkert scenario! Hadde vært flott om en slik standard ble utviklet :D

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217

Heller omvendt. Folk gir opp PC spilling pga. all piratkopieringen, og dermed blir det bare "rene"-spillkonsoller igjen (merk: til spill).

Lenke til kommentar

Gå ti og ti år tilbake i tid å se hvordan ytelse vs. størrelse har endret seg så ser man hva vi får i fremtiden. Jeg vil tippe at om 10-20 år er alle dine digitale behov dekket av en håndholdt enhet, og alt man trenger er en større skjerm og enheter for menneskelig interaksjon for å koble til når dette trengs.

Jeg tror man i fremtiden vil ha all prossesorkraften man trenger i en håndholdt enhet som man har alt PC, internett, kamera, gps, musikk, film/TV og spillkonsoll. Den har en trådløs oppkobling til skjermer slik at når man kommer hjem legger man fra seg enheten på en "sendeplate" som sender informasjonen til skjermene(og høytalere) rundt i huset. Så man kan bare sette seg ned på kontoret å få tilgang til PC-delen og gjøre jobb osv. eller slenge seg i sofaen og spille direkte på OLED skjermen som er integret i veggen. Drar man noe sted i verden så trenger man bare en trådløse skjermen for å ha tilgang til alt i sitt digitale hjem, også spillene sine.

Alt som finnes av dedikerte digitale enheter vil med tiden forsvinne og alt man trenger vil finnes i en enkelt felles bærbare multimediaenheter. Ser man på de mest avanserte mobilene(multimediaenheter) som selges i dag har de jo alle disse funskjonalitetene på plass. Alt man trenger er ytelsesforbedringer, ytelsen må kunne gi deg like bra brukeropplevelsene de dedikerte enhetene gir. Følger man Moores lov om prossesorutvikling vil det ikke være lenge før man får fullverdig prossersorkraft en så liten pakke. Hva gjelder lagring og tilgang til informasjon så har man alt dette over internett, da kapasiteten neppe er noe problem i fremtiden.

Lenke til kommentar

Etterhvert som datamaskinene blir kraftigere blir også programvaren mer krevende slik at en sjelden får mer ut av datamaskinene. Derfor tror jeg ikke alt kommer til å integreres i en liten håndholdt enhet.. Var det ikke Nvidia som hadde som mål (innenfor en gitt tidsramme) til å lage demoer som så like bra ut som virkeligheten? Husker dessverre ikke når den var fra og tidsrammen,men den ligger ute på nett (Vi snakket om det i 98, så det er rundt 10år siden)

De rene spillkonsollene vil dø ut , jeg tror ikke du kommer til å få kjøpt en spillkonsoll som kun kan brukes til spill. Man kommer garantert til å ha mulighet å spille på den ,men den kan også brukes til så mye mer at det er en multimediaenhet og ikke en spillmaskin.

Lenke til kommentar
Men, om det skulle vært sant dette da? Hvordan skulle vi få spillene inn i stua? Gjennom en magisk usynlig boks, som klarer å streame alt fra internett? Skal internett være integrert i tv'n da? Og, hvordan skal du klare å vise god grafikk? Det er litt for mange hull her.. :p

Ta en kikk på utviklingen de siste ti årene før du prøver å gjette 10 år fremover i tid:

I 1998 spilte vi 3D-spill på 640x480 oppløsning og 30FPS på de råeste grafikkortene

I 1998 taklet PCene å spille av mp3 rimelig godt (tok bare 20% CPU-kraft)

I 1998 måtte man ha spesielle akselleratorkort for at PCen skulle klare å spille av DVD

I 2008 spiller vi med 1920x1200 og 60Hz på de råeste spillene og skjermkortene

I 2008 svelger en hver PC DVD uten problemer og gjerne HD-film også

I 2008 krever mp3-avspilling godt under 1% CPU-kraft

Er det egentlig så utenkelig at TVene inneholder prosessorer som takler svært god grafikk i 2018? Alle TVer solgt de siste 10 årene har hatt prosessor innebygget (Tekst-TV). En del TVer solgt de siste par årene har langt kraftigere prosessorer som takler Mpeg2/Mpeg4-dekoding (Det PCene måtte ha spesielle akselleratorkort i 1998 for å klare). Spillkonsollene tilbyr omtrent det samme i dag: mpeg2/mpeg4-dekoding, samt skjermkort og prosessor. Bare et par år frem i tida vil både AMD og Intel slå sammen produkter og tilby en alt-i-ett pakke med prosessor og skjermkort på den samme brikken (GPCPU). De er først og fremst tiltenkt bærbare PCer og billige hjemme-PCer i første omgang. Men da har vi ennå 8 år med utvikling igjen før kalenderen viser 2018. Det er bare naturlig at veivalget videre går mot å få slike GPCPUer inn i flere produkter. Da er spillkonsoller, videospillere og TVer den mest forutsigbare veien å gå. Dvs. at TVer utvider sine egenskaper fra bare videoavspilling, streaming og TV til flere områder. Surfing på internett er en naturlig arvtaker til tekst-TV. Interaktivitet med webkamera, mic, videosamtaler, chat osv er flere områder TVen lett kan sluke. Spill vil også komme. Kanskje litt enkle spill i starten som ikke krever noe mer enn det Wii klarer i dag. Sånn baller det på seg og vi sitter med det vi i dag ser på som en kraftig PC under panseret på TVen. Uten vifter og uten nevneverdig strømbehov.

Det er morsomt å spå om fremtiden. Folk tenker ofte litt for rettlinjet i forhold til dagens situasjon. Det er ikke mer enn 8 år siden jeg spådde at PC-prosessorene dag var på minst 20 GHz og hadde en enkelt prosessorkjerne. Sånn vet vi jo godt at det ikke gikk.

Det er ingen tekniske problemer med å integrere en konsoll i tven, men det er en del andre praktiske problemer. TV har lengere levetid en konsoller og pcer historisk og i fremtiden, om du har kjøpt en 42" full HD TV er det liten grunn til å bytte de neste 5-8 årene, er da billigere å kjøpe en tileggs boks for konsoll. Samme hvis den innebygde konsollen flopper.

Den innebygde konsollen må leveres i alle tvene til produsenten, kansje med untak av de billigste. Dette er lite problem siden denne enheten vil være billig.

Spørsmålet er imidlertid om den vil være god nok, konsoller og pc spill tøyer grensen for hva som er teknisk mulig og har gjort dette lenge. De mer kresene vil heller kjøpe en ekstern 3000 kr boks i steden for å bruke den dårlige innebygde.

Det spørs også om den innebygde enheten vil ha Vii sin suksess siden det kun er en tilegs funksjon for en TV og ikke et hovedprodukt.

En lur idee hadde vært med en standard for plugg inn moduler i TVer slik som på PCer, men gjort mer brukervennelig, du tar en boks på størelse på en harddisk som inneholder en konsoll, dekoder eller lignende og dytter inn i et slott på siden. Dette måtte i tilfelle være en industri standard så ikke prisen ville bli for høy.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er noe i denne spådommen om at dedikerte spillkonsoller ikke har noen stor fremtid. Kostnaden for ny hardware er vel hovedproblemet. Den er allerede svært stor i dag og er ventet å vokse kraftig de neste 10 år. Derfor vil fremtidige spillkonsoller mest sannsynlig dele hardware komponenter med mange andre høy volum enheter som f.eks PC. Da blir det hele en aldri så liten definisjonssak. Det er jo godt mulig at de klarer å lage spillkonsoller av standard hardware som er låst til en viss funksjonalitet og har innebygde spesielle codec enheter som gjør de i stand til å aksessere spesielt innhold. Spørsmålet er om forbrukeren vil ha noe slikt.

Jeg tror de nye dataparallelle arkitekturene samt muligheten for å integrere RAM på samme brikke i små systemer vil snu helt opp ned på hvordan vi tenker på ytelse. Det er slettes ikke umulig at en fremtidig (2018) mobiltelefon har mer ytelse enn en C2Q+9800GTX og i tillegg håndterer dette på godt under 10W.

Lenke til kommentar

Dagens spillkonsoller bruker jo allerde nokså standard komponenter. XboX 360: tre power kjerner og en litt modifisert versjon av x1800 fra ATI, PS3 ; cell prosessoren (som ikke bare ble utviklet for PS3) og et modifisert nVidia 7800 GTX kort. Wii har mer spesialiserte komponenter, grafikkbrikken er unik men cpuen er en tungt modifisert power. Er dog bare en modifisert versjon av de samme komponenten som satt i Game cube. Den orginale XboX hadde jo en P3 prosessor på 733 Mhz og Nv chipsett (opphaet til nForce serine med chipsett).

At dagens konsoller bruker allerede tiljengelig hardware er intet nytt. Problemet med at ting blir mindre og mindre er at det da ikke øker ytelsen noe serlg, joda vi har fått berbare pcer i 8" størelse, disse ville vært veldig kraftige for 10 år siden. Det kan godt hende det finnes maskiner i lommeformat med dagens high-end ytelse om 10 år, men hvor bra er en 10 år gammel high-end datamaskin?

Lenke til kommentar
At dagens konsoller bruker allerede tiljengelig hardware er intet nytt. Problemet med at ting blir mindre og mindre er at det da ikke øker ytelsen noe serlg, joda vi har fått berbare pcer i 8" størelse, disse ville vært veldig kraftige for 10 år siden. Det kan godt hende det finnes maskiner i lommeformat med dagens high-end ytelse om 10 år, men hvor bra er en 10 år gammel high-end datamaskin?

Nå må du huske at utviklingen som regel ikke går på en jevn stigende skala, dvs. at den som regel går fortere og fortere når det gjelder teknologi. Man kan ikke ta de 10 siste årene å tro det er fasiten for de 10 neste.

Lenke til kommentar

CPU brikkene i xbox360 og PS3 er ikke å finne i høyt volum i noen annen type maskin. Derfor er det ikke mulig å dele utviklingskostnadene med andre markeder. Det er det som er problemet. Selv Cell-BE er et annet design som tross mange likheter med Cell fortsatt bare deler en liten del av utviklingskostnadene med Cell. Videre er Cell-BE bare produsert i et ørlite volum i forhold til PS3 så en gjør marginalt med feil om en sier at PS3 må svare for hele utviklingskostnaden. Hadde er benyttet en Intel/AMD x86 CPU så hadde PS3/xbox volumet bare utgjort en liten brøkdel av markedet for den spesifikke brikken og må dermed også bare svare for en tilsvarende liten brøkdel av utviklingskostnaden for å lønne seg. Videre begrenser en risikoen enormt mye.

På 32nm snakker vi vel om 10 mrd USD for en fabrikk, 50-200 mill USD for et high-end design og 10 mill USD for et maskesett. Videre ca 10 USD variabel kostnad for en brikke. Da har du ikke mye lyst til å gå på en flopp. Det ville bety kursras i aksjen selv om det er snakk om store selskap som Sony.

Lenke til kommentar

Kan de ikke bestemme seg!?

1. Mange vil at vi har en standard konsoll, istedet for 3 forskjellige.

2. PC er "død"

3. Flere studioer oppretter en PC-allianse

4. Konsollen er "død"

Konsollen vil leve i mange år ennå. Utgivere får en bedre fortjeneste på konsoll enn på PC. Så lenge dette ikke endrer seg, vil ikke konsollen dø ut.

PS: Ville vært mer riktig å ha dette bildet i artiklen

xbox360_rrod.jpg

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...