Gå til innhold

Aprilfest 2008 - Onkel - Gammelt mellomformatkamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet fra Mono ga en veldig 70-talls følelse. Akkurt passe uklart med duse farger- litt sånn som man husker 70-tallet.

Det siste bildet fra gravlunden ble bra. Men det virker som om det er et veldig lite område som ble helt skarp. Pip åpen blender?

Tom

Lenke til kommentar
Det siste bildet fra gravlunden ble bra. Men det virker som om det er et veldig lite område som ble helt skarp. Pip åpen blender?

Tom

Takk!

Hmmm. Glemte å notere, så jeg vet faktisk ikke. Må rekonstruere, tenke litt høyt:

Ifølge utvidede Sunny 16 skal man 3 stopp ned under sånne lysforhold (tungt skydekke). På ISO 100 tilsvarer det 1/100 sek på f/5,6, men siden kameraet går til 1/400 sek ville det fungert å kjøre blenderen helt ned til f/2.8. Rimer det omtrent med størrelsen på bokeh'n?

Har visst gutsa litt mer enn vanlig i så fall. Det aller vanskeligste å ta på øyemål er fokusavstanden, så jeg prøver å holde blendertallet høyt for å ha litt margin. Og egentlig bør jeg ikke ha lengre eksponering på håndholdt enn 1/150 sek (75mm objektiv, ganger 2 for mellomformat) - men jeg har stø hender, så jeg pleier å legge meg på 1/100 sek og høyeste blendertall som fungerer med det.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny film i havn: #2, Kodak Ektachrome 100 ISO Diasfilm. Stadig maskert til 6 x 4,5 (men bare vent, den som står i nå blir ekte 6 x 6).

Tok ingen utebilder på denne filmen, og jeg registrerer med sorg at veldig mye har blitt undereksponert. Kan det hende at *gisp* Sunny 16 bare fungerer når det er sol? Hvem skulle trodd det?

Her er ihvertfall første scan fra den filmen: av neon-rulletrappa opp fra togperrongen på Nationalteateret:

post-9200-1209150723_thumb.jpg

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

(Forresten - ikke dagens bidrag, men en liten lekse til meg. Dette, alle barn, er hva som skjer når man glemmer å trekke fram filmen...

post-9200-1209151026_thumb.jpg

...tre ganger på rad. :blush: )

Edit: takk, Petteram! :)

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Dessverre, har vært litt for sløv med å notere innstillingene. Veldig synd, siden jeg gjerne skulle forbedret disse.

Gjetting utfra den magefølelsen jeg har nå (som dermed ikke kan være helt på jordet):

Eksponering: 1/10

Blender: f/4

Fokus: 8m

Edit: helsike, jeg ser nå at den ene av de fire (?) overeksponeringene traff mye bedre enn den som ikke ble dobbelteksponert, på både fokus og eksponering. :wallbash:

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...