Gå til innhold

Aprilfest 2008 - Onkel - Gammelt mellomformatkamera

Anbefalte innlegg

Stryk 39,- for fremkalling på JP, det viste seg å være 69... Men jeg fikk da de to første filmene til den prisen, siden det var den jeg fikk opplyst. Kikket litt på positivene og det så ut til å være skjolder på noen av dem. Må si at tålmodigheten med Japan Photo begynner å ta slutt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sendte hvertfall mail til Japanphotos hjemmeside og spurte om prisen på dias i 135 og 120 format. Fikk følgende svar:

Hei!

Det gjør vi!

Det koster 39 kr pr film.

Er det veldig mange filmer, kan butikken avgjøre om den kan gi noen

kvantumsrabatt.

Lenke til kommentar
Jeg sendte hvertfall mail til Japanphotos hjemmeside og spurte om prisen på dias i 135 og 120 format.
Med mindre butikken kan fremkalle dias i butikken (og det er det etter hvert ikke mange som kan), vil de tape penger på dette. 135 negativ (C41-prosess) er ikke noe problem til denne prisen dog.

Er redd den som svarte deg egentlig ikke visste helt hva du spurte om, men antok at dias bare var vanlig film.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Takk, freem@n! Får høre med dem.

Jeg har bare tatt en film så langt (16 bilder, ikke 12, pga maskeringsramme inni som gir 6 x 4,5). Den er FORTSATT til framkalling, så det er fristende å vurdere noe annet.

På den lyse siden, scanneren ser ut til å funke fint, selv om scannede 135-negativer bare såvidt blir skarpe nok til 1200 x 1600 i ferdig oppløsning uten at det ser veldig blurry ut.

Kommer tilbake med det så snart jeg har mer.

Lenke til kommentar

Å scanne godt er en kunst, og det tar mye tid å bli kjent med scanneren. Selv har jeg scannet en del hundre bilder, og har enda ikke blitt helt fornøyd med resultatene. Du skal være klar over at skarpheten generelt er mye lavere enn bilder fra digitalkamera, men detaljene er der, og kan bringes frem med mye og "riktig" oppskarping. Film med en del særpreg slik som velvia og andre diasfilmer er spesielt krevende, men kan gi fantastiske resultater.

Nå vet jeg ikke hvilken scanner du endte på, men hvis den har regulerbare holdere bør du prøve deg fram med ulike scannehøyder for å finne den son gir best skarphet. Søk litt rundt på nettet, det er mange diskusjoner og tips om de ulike scannerne. Ofte kan det også lønne seg å kjøpe tredjeparts filmholdere. At filmen holdes så plant som mulig er ekstremt viktig. Lykke til!

Lenke til kommentar

Og der var første bilde i boks. Fargene ble utrolig merkelige, er ikke sikker på om jeg liker det. Og som første bilde på filmen har det tydeligvis vært en anelse lyslekkasje: det blå skjæret øverst.

post-9200-1207667766_thumb.jpg

Men jeg er strålende fornøyd med at hvert bilde på filmen ser ut til å ha blitt godt eksponert og fokusert (bortsett fra ett, det ble tilogmed DOBBELT-eksponert!!!) :)

EXIF ( :!: ):

Film: Fuji Reala 100

Eksponering: 1/50 sek, f/11

Fokus: 4 m

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Morsomt, har du kun tatt lysmåling i hodet? Gleder meg til å se fortsettelsen, det kunne minne om en liten lyslekkasje i belgen det der, men siden det bare var på første eksponering så skjedde det sikkert da du satte inn filmen. Var filmen fersk forresten?

Ser du har vært inne og "sladdet" gravstenen, flink gutt ;)

Lenke til kommentar

Takker... Alt er i hodet ja - det er det som er utfordringen. :) Filmen var helt fersk ja, og dette var første bilde så jeg regner med det skjedde da jeg satte den inn.

Jeg trenger virkelig å lære meg dette med kalibrering og fargeprofiler. Det ser HELT annerledes ut i web-jpeg. Og ikke til det bedre, den gravsteinsensureringen var usynlig da jeg redigerte det, jeg sverger!

Velvel, gøyen fortsetter:

"Fra blodbanken er du kommet, fra mose skal du gjenoppstå"

post-9200-1207694068_thumb.jpg

Har LENGE hatt lyst å gjøre noe med det bygget der! Forresten, gravsteinene er fortsatt sensurert, men litt mer vellykket nå.

Glemte å notere innstillingene på dette bildet, men rekonstruert fra hukommelsen og hvordan det ser ut:

Eksponering: 1/200 sek, f/4

Fokus: 12 meter

Samme film inntil jeg sier noe annet.

"Uteliv på Youngstorget"

post-9200-1207694260_thumb.jpg

Eksponering: 1 sek, f/2.8

Fokus: skivebom.

Dette er forresten det bildet som ble dobbelteksponert, men ikke den veien man skulle tro. Og gudene vet hva det er for noe skitt som lab'en har smurt utover bildet. Men det så liksom litt grungy og tøft ut så jeg har ikke gjort noe med det utover fargetonekorrigering.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Hmmm... ingen kommentarer? Var de så ille, vil jeg heller høre det. Uansett, gravlundbildene ble mer teknisk vellykkede, men det ble litt mange av dem. Så for variasjonens skyld, her er et annet litt merkelig bilde fra samme film.

post-9200-1208087435_thumb.jpg

Igjen 1 sek, f/2.8 og fokus et helt annet sted.

Venter på framkalling av neste film, som er Ektachrome 100, som skal være bra (og hvor fremkallingen er med i prisen). I kameraet nå står en Ilford Delta 400 (svarthvitfilm)...

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Takk... :)

Det siste der gir meg flashbacks fra 70 tallet.

Det værste er at slik tapet visstnok er på vei tilbake igjen.

Spennende bilder sålangt :thumbup:

På vei tilbake, er å si det mildt... Det bildet ble tatt på Mono. ;)

Ett siste gravbilde for denne gang, siden det traff bedre teknisk (hvis fargene her også blir rare, blasse og "falmede" online - det skal ikke være sånn, kan noen si meg hva jeg kan gjøre for å få resultatet i photoshop til å faktisk lagres sånn det ser ut der?).

Uansett, noen ting er vel en klisje av en grunn...

post-9200-1208115482_thumb.jpg

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Ett siste gravbilde for denne gang, siden det traff bedre teknisk (hvis fargene her også blir rare, blasse og "falmede" online - det skal ikke være sånn, kan noen si meg hva jeg kan sjøre for å få resultatet i photoshop til å faktisk lagres sånn det ser ut der?).
Hvis du bruker Save for Web skal det bli riktig.
Lenke til kommentar

Vil forresten dele en liten historie. Snek Dolly med meg på en konsert for et par dager siden selv om det strengt tatt var fotoforbud (vasker meg i skitten her: "alle" tar jo bilder med mobilen uansett). Fikk henne faktisk ned i bukselomma, det må ha sett litt hot ut.

Jeg snikfotograferte litt rundt, og ble etterhvert oppdaget av en av vaktene. Men istedenfor tilsnakk ga han meg tommelen i været og en klapp på ryggen mens han pekte på kameraet!

Så hvem sier at utseendet ikke teller?

Lenke til kommentar
Vil forresten dele en liten historie. Snek Dolly med meg på en konsert for et par dager siden selv om det strengt tatt var fotoforbud (vasker meg i skitten her: "alle" tar jo bilder med mobilen uansett). Fikk henne faktisk ned i bukselomma, det må ha sett litt hot ut.

Jeg snikfotograferte litt rundt, og ble etterhvert oppdaget av en av vaktene. Men istedenfor tilsnakk ga han meg tommelen i været og en klapp på ryggen mens han pekte på kameraet!

Så hvem sier at utseendet ikke teller?

He he, bra historie! Skjønner ikke helt hvordan du fikk et mellomformatskamera nedi buksa, det må nok ha sett passe fjernt ut. Spennende å følge med på bildene dine, håper du finner ut at alle de tekniske videverdighetene. Jeg liker hvordan bildene føles, de har en flott bokeh. Har alltid tenkt at jeg vil fotografere de fabrikkpipene ved nordre gravlund, liker det bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...