Onkel Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Bruker: Onkel Utfordring: Kun bruke Dolly, et gammelt mellomformatkamera fra mellomkrigstiden. Dette kameraet gir ingen målinger eller hjelp i det hele tatt - alt fra fokuseringsavstand til eksponering må tas på øyemål og feeling. Håper å bli en racer på "sunny 16". Utstyr: Certo Dolly Super-Sport Compur-Rapid, versjonen med 75mm f/2.8 Schneider-Kreutznach Xenar objektiv. 6 x 6 eller 6 x 4,5 tommer cropramme, varieres fra film til film. 120-film av ymse slag, scannet selv på en Canon CanoScan 8800F. Som alle andre her som bruker film, betyr det en viss forsinkelse i å få lagt dem ut. Og siden det er litt diskusjon under, føyer jeg alle bildene på i denne første posten. Første film: Fuji Reala, 100 ISO: #1: Everybody Must Dead Sometime #2: Fra Blodbanken Er Du Kommet, Fra Mose Skal Du Gjenoppstå #3: Uteliv på Youngstorget #4: Mer eller mindre frivillige #5: Blommor Andre film: Kodak Ektachrome diasfilm, 100 ISO: #6: Stairway from heaven #7: The rational gaze Endret 25. april 2008 av Onkel Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Spenstig. Håper du får fram noe flott med kvadratformat. Har du ekstern lysmåler til å hjelpe deg? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Certo Dolly Super-Sport Compur-Rapid, versjonen med 75mm f/2.8 Scneider-Kreutznach Xenar linse (her tror jeg faktisk bare det er den ene linsa, ikke kan det skiftes ut heller, så vi snakker vel LINSE, ikke objektiv, her?) Det er et ekte objektiv dette også. I følge wikipedia så er Xenar en konstruksjon med 4 linser i 3 grupper (samme som Zeiss Tessar). Fin utfordring. Tom Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Spenstig. Håper du får fram noe flott med kvadratformat. Har du ekstern lysmåler til å hjelpe deg? Nope. Men så lenge jeg satser på utendørsbilder om dagen, er ikke det det verste problemet - det fins gode tommelfingerregler. Fokusering blir mye verre, siden viewfinderen ikke er koblet til objektivet og jeg bare må bruke metertall og en viss blender. Har tyvstartet med 3 bilder, alle med 1 sekund eksponering (max, bulbmodusen er det eneste som ikke fungerer lenger) og f2.8. Men de tallene ble tatt ut av løse lufta, har ingen anelse om det kommer til å fungere (100 ISO film, nattebilder i gatelys, og stearinlys m/ utfyllende bounceflash via taket fra en mobiltelefon... ). Endret 1. april 2008 av Onkel Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Forresten er det artig at dette betegnes med "Compur-RAPID" og "Super-Sport", når hvert bilde krever rundt et minutt å sette opp fra jeg tar fram kameraet til jeg trykker på utløseren. Det sier kanskje noe om promoteringen eller om hvordan andre kameraer på den tida var. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Morsomt prosjekt, jeg lastet for litt siden film i et gammelt Zeiss Ikon foldekamera som jeg kjøpte på loppemarked for mange år siden. Det minner litt om kameraet ditt, men vet ikke om fokuseringen er helt lik (jeg må skyve hele sulamitten fram og tilbake på skinnene og bruke en påtrykt avstandsskala). Mitt største problem er å vite hvor langt man må vri fremtrekket mellom hvert bilde, da den "moderne" filmen jeg har satt inn ikke har nummerering på baksiden! Jeg får prøve å knipse et par bilder med mitt kamera også, det ligger innenfor "film"-utfordringen min;) Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Morsomt prosjekt, jeg lastet for litt siden film i et gammelt Zeiss Ikon foldekamera som jeg kjøpte på loppemarked for mange år siden. Det minner litt om kameraet ditt, men vet ikke om fokuseringen er helt lik (jeg må skyve hele sulamitten fram og tilbake på skinnene og bruke en påtrykt avstandsskala). Mitt største problem er å vite hvor langt man må vri fremtrekket mellom hvert bilde, da den "moderne" filmen jeg har satt inn ikke har nummerering på baksiden! Jeg får prøve å knipse et par bilder med mitt kamera også, det ligger innenfor "film"-utfordringen min;) Flott! Skal bli spennende å se! Nei, på dette vrir man en ring for fokusering. Tror neppe det har noe å si, kanskje utover mekanisk pålitelighet? Umerkede filmer gjør det enda vanskeligere ja. Som om det ikke var ille nok fra før, det der er jo bare unødvendig - hva koster det dem å trykke merker på baksiden? Fuji-filmen min (100 ISO) har sånne merker, ellers hadde jeg vært ferdig jeg også. Men det var bare flaks - jeg visste det fins film uten merking, men glemte å spørre i butikken. Hvor er det bra å fremkalle og scanner 120-film (farger)? Hva burde det koste? Jeg leverte første film i dag - fikk et tilbud på 350,- for både framkalling og scanning av alle bildene. Forstod det sånn at oppløsning ville bli ca 1500 x 1100 pixler. Noen som har andre tips? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Jeg leverer til Japan Photo, de tar i hvert fall 39,- for fremkalling av 120 positivfilm (dias), uten montering. Det tar ca en uke. Vet at det er andre som gjør det raskere, blant annet en lab ved akerselva som jeg ikke husker navnet på, så jeg vurderer å bruke dem under aprilfesten. Endret 1. april 2008 av abraxa Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hvor er det bra å fremkalle og scanner 120-film (farger)? Hva burde det koste? Jeg leverte første film i dag - fikk et tilbud på 350,- for både framkalling og scanning av alle bildene. Forstod det sånn at oppløsning ville bli ca 1500 x 1100 pixler. Noen som har andre tips?Fremkalling av 120-film bør ikke koste mer enn en hundrelapp per film, max. En scanner som gir tilfredsstillende resultat med 120-film får du for en drøy tusenlapp, og vil spare seg fort - gir mye bedre oppløsning enn 1500x1100 pixler i hvert fall... Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) 39,- er vel faktisk bedre enn redlab tilogmed. Hvor er det bra å fremkalle og scanner 120-film (farger)? Hva burde det koste? Jeg leverte første film i dag - fikk et tilbud på 350,- for både framkalling og scanning av alle bildene. Forstod det sånn at oppløsning ville bli ca 1500 x 1100 pixler. Noen som har andre tips?Fremkalling av 120-film bør ikke koste mer enn en hundrelapp per film, max. En scanner som gir tilfredsstillende resultat med 120-film får du for en drøy tusenlapp, og vil spare seg fort - gir mye bedre oppløsning enn 1500x1100 pixler i hvert fall... Wow, ikke aprilsnarr engang?? Trodde man måtte opp i store trommelscannere og greier (hvor prisen ikke tilsvarer bruktbil, men ny bil!) for at det skulle være noen vits i det hele tatt. Dette er jo en must-have! Har du en link eller et navn til noe billig men ok? Hva er best egnet for scanning, positiv- eller negativfilm? Endret 1. april 2008 av Onkel Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 https://prisguiden.no/product.php?productId=37295 skal visst være veldig bra i forhold til prisen, riktignok 2000 kr men det tror jeg ikke du vil angre på! Kanskje det er mulig å skaffe den brukt? Se http://www.flickr.com/search/?q=epson+4490...;ct=5&s=int for eksempler fra denne scanneren. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Meget spenstig utfordring, gleder meg stort til å se resultatet Du og Dolly skal nok bli gode venner Den scanneren var jo rimelig syk for prisen.. Go for it, og Dolly har en partner Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Bra tips, de bildene på flickr så bra ut! Pokker, den ligger helt øverst på smertegrensen for impulskjøp, i alle fall innenfor denne fotofesten. Fins brukt, men bare på ebay = usikkerhet og lang leveringstid. Tror jeg venter og ser hva Dolly er god for først. Blir jeg helt blown away, så er den i boks senere. k-ryeng, er den du snakket om i det hele tatt noe alternativ? Endret 1. april 2008 av Onkel Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Wow, ikke aprilsnarr engang?? Trodde man måtte opp i store trommelscannere og greier (hvor prisen ikke tilsvarer bruktbil, men ny bil!) for at det skulle være noen vits i det hele tatt. Dette er jo en must-have! Har du en link eller et navn til noe billig men ok? Hva er best egnet for scanning, positiv- eller negativfilm? Mm, trommelscanner... Gikk i lære som reprotekniker, og har hatt utallige timer med et beist av en trommelscanner. Var piss da å legge opp film i olje, men det blir jo bare ikke bedre enn det. Jeg foretrakk i allefall dias fremfor negativ film, men det skal ikke ha noe å si sånn kvalitetsmessig om det er positivt eller negativt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Bra tips, de bildene på flickr så bra ut! Pokker, den ligger helt øverst på smertegrensen for impulskjøp, i alle fall innenfor denne fotofesten. Fins brukt, men bare på ebay = usikkerhet og lang leveringstid.Epson har også andre modeller, Perfection V500 ligger i samme prissegment (har vel egentlig erstattet 4490 tror jeg). Ellers vet jeg at folk har gode resultater med Canon-scannere også, Canoscan 8800F og 8600F. De er noe rimeligere enn 4490 og V500. k-ryeng, er den du snakket om i det hele tatt noe alternativ?Her har du link til bilder scannet med Canon-scanneren:http://www.flickr.com/search/?s=int&ss...800F&m=tags Ellers er det en enklere oppgave å scanne mellomformat enn 135, da det er større film som scannes, så du får uansett større detaljnivå. Tror det var Teleskopos som skrev en gang at de fleste flatbed-scannere klarer mellomformat høvelig greit, men de fleste sliter med 135 film (da er det dedikert filmscanner som er tingen). Uansett - skal du skrive ut bildene i plakatstørrelse, kan du ta deg råd til å scanne akkurat de negativene i profesjonell lab, dersom du ikke blir fornøyd med eget resultat... Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Takker! Skal se på dem. Og det viktigste er faktisk ikke det vanvittige detaljnivået - skal du skrive ut bildene i plakatstørrelse, kan du ta deg råd til å scanne akkurat de negativene i profesjonell lab, dersom du ikke blir fornøyd med eget resultat... - men altså fargegjengivelsen på hjemmescanneren, sånn at jeg ikke får feil oppfatning av eksponeringen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 - men altså fargegjengivelsen på hjemmescanneren, sånn at jeg ikke får feil oppfatning av eksponeringen.Hvis du skaffer deg kalibreringsfilm og software for det, slik at du får laget en profil for scanneren, tror jeg det svarer seg vel så mye som å legge masse ekstra kroner i scanneren alene... Jeg tror du til de fleste formål blir fornøyd med en god flatbedscanner, selv om det utvilsomt finnes bedre alternativer. De fleste blir fornøyd med en Toyota Avensis også - selv om det ikke er en Porsche... Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Det ble for fristende til å vente, siden denne måneden nok vil by på enda flere framkallinger. Jeg leste en del reviews og kom til at en Canoscan 8800F skulle holde til mitt formål - 1600 inkl frakt. Takk for tipsene! Hvis du skaffer deg kalibreringsfilm og software for det, slik at du får laget en profil for scanneren, tror jeg det svarer seg vel så mye som å legge masse ekstra kroner i scanneren alene... Kalibreringsfilm? Profil? Beklager om jeg spør dumt, men hva betyr dette, hvordan bruker man sånt? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Det går an å få kjøpt kort/filmbiter med kjente fargeprofiler som du scanner inn, det blir nesten som å kalibrere skjermen. Selv har jeg ikke funnet behov for dette ennå. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Fanden døtte! I dag kom scanneren min til postkontoret, og filmen er sannsynligvis ferdig framkalt også. Men jeg glemte tida, og nå er begge stedene stengt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå