Gå til innhold

Lenovo Turbo Memory noe effektivt ?

Anbefalte innlegg

Lest litt om dette, blandt annet en test fra anandtech.

http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3009

Men hører fra andre som forteller at de får en del bedre ytelse osv, mye forskjellig tilsynelatende.

Noen her som kan fortelle om deres erfaring med turbo memory nå som SP1 har kommet.. har det skjedd noe forandring da ?

Er dette tull å investere i eller er det greit ? Kjører 2GB på vista business idag og systemet mitt går stabilt, men vurderer mer minne ettersom den hele tiden ligger på rundt 50-60% etter SP1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har 2GB minne har det liten eller ingen effekt. Turbo Memory/ReadyBoost er bare nyttig for dem som kjører Vista med veldig lite ram. Om man har 1GB eller mindre kan det være aktuellt.

Men på den andre siden koster det jo idag bare et par hundrelapper for 1GB ekstra ram. Turbo Memory/ReadyBoost er etter min mening derfor helt bortkastet.

Husk at Turbo Memory bruker flashminne som er betydelig tregere enn vanlig minne.

Lenke til kommentar

Ok, da tenker jeg at jeg bare kjøper en brikke til. Men jeg har også lest at vista ikke klarer å vise mer enn 3.24 GB ram selv om det er installert 4GB... Betyr det at den ikke klarer å utnytte mer eller bare rett å slett vise ?

"The most RAM Vista 32-bit will see is 3.24GB."

ref: http://forum.tabletpcreview.com/showthread.php?t=8154

Vet du noe om dette ?

Endret av 029kid
Lenke til kommentar

Minne i seg selv er bortkastet, Vista kjører langt flere prosessor i bakgrunnen og gjenkjenner bruksmønsteret sitt. Derav kjører prosesser i bakgrunnen som kan hente frem applikasjonene dine mer effektivt. Jeg har to gig på min og minne bruken har aldri nærmet seg 100 %, først da er det jo et reelt behov for mer minne.

Lenke til kommentar
Så ettersom min sjelder nærmer seg 80% + er det overhodet ingenting å hente på å sette inn en ny brikke ?

Min ligger nå på 58%, nettopp restarta.

Vista vil normalt fylle opp så mye som mulig av minnet. Men det betyr ikke dårlig respons, tvert i mot. Det står en del om teknologien på MS hjemmesider bla. Min ligger bare på 38%, men det er en relativt ny maskin hvor lite er installert. Nei, du vil sannsynligvis ikke vinne noe på. Dersom det er behov for mer minne vil Vista selv fordele dette innenfor de tilgjengelige rammene.

Lenke til kommentar
Ok, godt å vite... Jeg kjører original IBM ram PC2-5300 NP DDR2 SDRAM [40Y7734]

Er de ok, eller finnes det noen raskere ? feks disse ?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331437

Eller vet du om noen raskere ?

Minneoppgradering i seg vil du merke svært, svært lite av på en laptop. Det skal mye til for at minnebrikkene er flaskehalsen og brikkene du har er i utgangspunktet ikke spesielt trege. Harddisk og prosessor trenger nok en overhaling før minnet :)

Lenke til kommentar

yes har en brukbar Seagate Momentus 7200RPM 200GB. Men syntes oppstarten er relativt treig.. Tar ca 1 minutt etter å ha 'vist' fingern [fingerprint] til Vista Login ;]

Syntes Seagate Savvio eller Cheetah høres spennende ut, men er kanskje litt overkill ?

Ser at dette ikke er beregnet for 'vanlige' brukere...

Lenke til kommentar
yes har en brukbar Seagate Momentus 7200RPM 200GB. Men syntes oppstarten er relativt treig.. Tar ca 1 minutt etter å ha 'vist' fingern [fingerprint] til Vista Login ;]

Syntes Seagate Savvio eller Cheetah høres spennende ut, men er kanskje litt overkill ?

Ser at dette ikke er beregnet for 'vanlige' brukere...

Om ikke annet var det jo "tøffe" navn.. :) Bruk heller pengene på noe annet, Vista klarer seg fint på 2 gig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...