Gå til innhold

Aprilfest 2008 - abraxa - filmfest

Anbefalte innlegg

Utfordringer: Kun film i hele perioden

Deltakernivå: Reservert

Utstyr: Mamiya 645 (mellomformat), Nikon F3 og F100 (35mm). Diverse objektiver. Scanner med en Epson V700, men fremkaller ikke selv. Forskjellige typer film, men mye blir nok tatt med Velvia 50.

*Blir noe forsinket med utleggelsen av bilder, av naturlige årsaker. Går for å senest ha bildene på nett en uke etter at de er tatt.

Edit: Endret deltakernivå til reservert. Vil fortsatt gå for å ta "filmbilder" hver dag i hele perioden.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig første bilde klar. Ble litt vanskelig å holde orden på hva som tilhører hvilke dager med fire ulike kamera i bruk. Dette er i hvert fall fra Mamiyaen. Bildet ble litt soft, sannsynligvis på grunn av bevegelsesuskarphet, så det var ikke så mye jeg kunne gjøre i ettertid.

2399252606_b87695748e.jpg

Lenke til kommentar

Jeg henger langt etter her, mest på scanning og etterbehandling, men det har vært lite filmfoto i det siste...

Dette er Mamiyaen igjen, med Fuji Neopan 400 iso. Merkelig film, var nesten uten kontraster etter scan. Ved ikke om det er grunnet dårlig eksponering, dårlig scan eller om det bare er filmen som har dette uttrykket. Den passet i hvert fall ikke så bra til dette formålet.

2418673851_9834ecb1e8.jpg

Når det gjelder bildestørrelse kan jeg nesten gå så høyt som jeg vil, scanneren går opp til 12800 Dpi, riktignok i interpolert oppløsning. Jeg pleier å scanne ved 2400 dpi, det gir .tif-filer på litt over hundre MB. For 6x4.5 blir dette 18 megapiksler.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Tusen takk for kommentarene, misforstå meg rett, jeg er godt fornøyd med "looket" på forrige bilde, men det så absolutt ikke sånn ut når jeg scannet det. Legger ved et ubehandlet bilde fra samme filmen for å illustrere kontrasten, får skikkelig Arne Treholt vibber av det her...

2418721557_a10d19d2ff.jpg

Det uklare rutemønsteret skyldes at jeg tok bildet gjennom et nettinggjerde.

Lenke til kommentar

Tusen takk, det var veldig hyggelig å høre!

Jeg har vært for dårlig til å laste opp bilder i forhold til det jeg hadde satt meg som mål, men jeg har enda et par-tre filmer som skal fremkalles, så jeg skal prøve å ta meg selv i nakken. Det motiverer å få slike tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...