Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Volum korrupt på harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop som plutselig ble ustabil og restartet. Jeg fikk da beskjed om at en boot-fil manglet og at jeg måtte sette inn min installasjons-DVD (windows vista home edition). Prøvde dette, men den klarte ikke å reparere windows.

PCen booter i tilsynelatende fint og finner alle komponenter, men ved lasting av windows kommer feilmeldingen.

Jeg har mange ting på harddisken som jeg ikke ønsker å miste (bl.a. feriebilder, har backup, men denne er noe gammel) og prøvde derfor å koble harddisken til en annen PC. Fikk beskjed om at volumet var korrupt og jeg fikk ikke tilgang til disken. Prøvde å kjøre western digitals diagnoseverktøy som sa at disken rent fysisk er i orden.

Har senere prøvd å installere windows xp på disken, men skjermen ble svart like etter oppstart med win xp CD-en.

Er det noen som har gode forslag til hvordan jeg kan hente ut informasjonen fra disken? Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Du skriver at du har prøvd å installere XP på denne disken i ettertid?

Dette vil resultete i et forsøk på formatering, og vil gjøre det mye vanskeligere å hente ut informasjon fra disken.

Hvordan har du klart å sette harddisken i en annen maskin? med tanke på at det er en laptop.

Hvis du har viktig informasjon på disken vil jeg anbefale å ikke prøve noen form for re-installasjon av windows eller noen helst form for formatering. Prøv tipset til serrghi og få tak i en enkel linux distribusjon. Denne kan kjøre på datamaskinen rett fra cd eller usb, og vil kunne hente ut de filene du trenger over til en annen harddisk/minnepinne eller lignende.

Lenke til kommentar
Du skriver at du har prøvd å installere XP på denne disken i ettertid?

Dette vil resultete i et forsøk på formatering, og vil gjøre det mye vanskeligere å hente ut informasjon fra disken.

Hvordan har du klart å sette harddisken i en annen maskin? med tanke på at det er en laptop.

Hvis du har viktig informasjon på disken vil jeg anbefale å ikke prøve noen form for re-installasjon av windows eller noen helst form for formatering. Prøv tipset til serrghi og få tak i en enkel linux distribusjon. Denne kan kjøre på datamaskinen rett fra cd eller usb, og vil kunne hente ut de filene du trenger over til en annen harddisk/minnepinne eller lignende.

Jeg tok ut harddisken (det var bare å skru av en luke og ta den ut).

Jeg kom aldri så langt at jeg fikk installert XP, skjermen ble svart før installasjonsprogrammet startet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Så da satte du den med andre ord inn i en annen bærbar?

(mente og trodde at laptop-harddisker hadde en annen kobling enn standard ATA/S-ATA koblinger.)

Da har du nok ikke mistet noe data nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg
SATA tilkoblinger på bærbar harddisker er identiske med SATA tilkoblinger på en 3.5" harddisk.

Genialt! Da gjelder vel kun denne forskjellen på eldre laptop ATA harddisker.

Vet bare fra en eldre maskin jeg hadde at den hadde en meget spesiell tilkobling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...