Gå til innhold

Aprilfest 2008 - k-ryeng - Det er i kameraet det skjer

Anbefalte innlegg

Bruker: k-ryeng

Utfordringer:

- Bildet er ferdig i kameraet: Absolutt ingen redigering i etterkant, unntatt nødvendig nedskalering og USM med radius 1.0 og amount 60%. Evt. sorthvitt-bilder bruker kameraets s/h-funksjon; ingen justering av jpg-innstillinger på kameraet i april (kameraet tweakes på forhånd).

Deltagernivå: Pingle

Utstyr: Samsung GX-10 + FA35mm f/2 og DA40mm f/2.8 pancake

Jeg får disponere en i hvert fall en FA 35mm f/2 i april, og forhåpentligvis også en DA 40mm f/2.8 Ltd pancake. Første halvdel av april blir skutt med 35mm, og andre halvdel med 40mm dersom den kommer.

Utfordringen "det er i kameraet det skjer", betyr at jeg må være mye mer bevisst i det jeg tar bildet, når det gjelder komposisjon og om bildet gjør seg best i farger eller ikke, men også når det gjelder lysmåling, utnyttelse av det dynamiske omfanget og mer tekniske sider ved bildet.

Gleder meg!

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. april ble det bare innendørsfotografering på meg, så kaninene våre stod modell en stund...

Dette er et "portrettbilde" av Pia, ikke stor kunst kanskje, men er ikke alle dager en får til det. Stod mellom dette og et "tøffere" bilde helt til siste sekund, men det ble dette i dag - mest fordi det andre var svakt teknisk.

post-7280-1207168439_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I dag ble det lite tid til fotografering, men jeg tok med meg kameraet i kveld da jeg skulle på butikken en tur. Dette treet står rett utenfor blokken der jeg bor, og hadde slike artige hvite snøballer på seg. Måtte fyre av internblitsen for å få noe bildet i det hele tatt, men det funket faktisk bedre enn jeg hadde trodd på forhånd...

post-7280-1207168570_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Litt bedre tid i dag til fotografering, selv om økten var unnagjort på en liten halvtime. Dagens motiv er tatt litt bortenfor flyplassen i Tromsø, på selve Langneset. Vi ser Tromsdalstind i bakgrunnen - samt avspeilingen i vannet. Synes steinen i vannet minnet litt om Tinden, og dannet en slags helhet i bildet:

post-7280-1207219846_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dere har strålende vær der oppe dere også. Fine fjell også..

Enig med deg i at steinen gjorde godt for motivet. Fint med speilingen av den og tinden i bakgrunnen. Med lov til å bruke saksa hadde de to blitt et fint bilde. Men klippe har du jo ikke lov til, dog hva du gjør på din egen pc og når tråden er over er en annen sak ;)

Vil kalle bildet en fin stemingsrapport.

Lenke til kommentar
Dere har strålende vær der oppe dere også. Fine fjell også..

Enig med deg i at steinen gjorde godt for motivet. Fint med speilingen av den og tinden i bakgrunnen. Med lov til å bruke saksa hadde de to blitt et fint bilde. Men klippe har du jo ikke lov til, dog hva du gjør på din egen pc og når tråden er over er en annen sak ;)

Ja, de ville gjøre seg godt alene i bildet. Får ta med et annet objektiv med litt mer brennvidde en annen gang, så får man det litt tettere på. Har en 100mm makro tilgjengelig nå, den skulle passe ganske godt tror jeg.

Vil kalle bildet en fin stemingsrapport.
Jepp, det har vært herlig vær her i det siste. Flott fotovær i dag også, tipper jeg tar meg en liten runde og foreviger det...
Lenke til kommentar

I går så det ut til at det skulle bli tre dager på rad hvor jeg ikke skulle få tatt noe bilde, men helt på tampen dukket det opp et motiv jeg måtte ta bilde av, rett ut fra vinterhagen her hjemme.

post-7280-1207726129_thumb.jpg

Bildet er tatt med 35mm f/2@f/2 ISO1600 og 1/5 sekund. Orket ikke rigge opp stativet, så det ble håndholdt. Litt støy ble det, men mindre enn jeg fryktet på forhånd... Horisonten ble også en anelse skjev, men det sammen med støyen får jeg gjøre noe med i mai ;-)

Siden jeg ennå ikke har fått DA40 f/2.8 Ltd, blir dagene frem til den 15. med 35mm f/2, og fra 16. og utover med DA 40mm f/2.8 (gitt at den kommer til da).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Gårsdagen ble nok en dag med lite tid, men jeg fikk noen minutter i Tromsøs kanskje flotteste område. I hvert fall, fikk noen fine bilder, og dagens motiv er fra Troms Folkemuseum, som holder til i Folkeparken rett ved Telegrafbukta. Jeg har en forkjærlighet for gamle hus, og kunne godt tenke meg et slikt en gang i tiden:

post-7280-1207811677_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dagen i dag har ennå ikke gitt det helt store, jeg tok noen bilder på morgenkvisten, men ingen av dem ble severdige nok til å legge ut her. Uansett - dagen er ikke slutt, og jeg skal ta flere bilder i dag. Ingen garanti for at de blir bedre - men pytt...

Lenke til kommentar
Gårsdagen ble nok en dag med lite tid, men jeg fikk noen minutter i Tromsøs kanskje flotteste område. I hvert fall, fikk noen fine bilder, og dagens motiv er fra Troms Folkemuseum, som holder til i Folkeparken rett ved Telegrafbukta. Jeg har en forkjærlighet for gamle hus, og kunne godt tenke meg et slikt en gang i tiden:

post-7280-1207811677_thumb.jpg

Enig med deg. Liker også gamle hus.

Får inntrykk av at dette er fraflyttet.

Prøvde du noen skudd litt nærmere?

Lenke til kommentar
Enig med deg. Liker også gamle hus.

Får inntrykk av at dette er fraflyttet.

Prøvde du noen skudd litt nærmere?

Dette er en del av museet, så det er ingen som bor der nei. Tok ikke noen nærmere i går, for jeg måtte av gårde da jeg tok dette, men har tatt noen tidligere. Men det kommer sikkert flere, en annen gang...

Det er ikke bygget her, men flyttet dit. Tror det har stått på Ringvassøya en gang. Har uansett fått en fantastisk plassering der det står i dag!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt noen dager uten fotografering, og noen dager uten å legge opp bilder. Den 10. april var dette det beste jeg fikk til - stativer med fisk til tørk i Kvaløyvågen:

post-7280-1208336560_thumb.jpg

Den 11. ble det ingen bilder, og den tolvte ble det bare noen få med 35mm f/2. De fineste bildene ble tatt med 100mm f/2.8, men de hører ikke hjemme i denne tråden. Dette er av solnedgangen fra vinterhagen her hjemme:

post-7280-1208336575_thumb.jpg

Edit: og forumet ville legge begge disse i samme innlegg... Får se om jeg får endret på det senere :-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
oi, flott natur der oppe i nord! Likte godt de to siste.
Ja, naturen er flott. Ikke helt fornøyd med noen av disse bildene, men de var de beste jeg hadde med 35mm. Har ennå ikke mottatt 40mm, så det kan se ut som hele april blir med 35mm. Håper enda på å få noen blinkskudd, til nå har de beste bildene kommet med 100mm makro (greit å delta som pingle ;-)

Førsteinntrykket av objektivet er forøvrig at det er skarpt og godt, men at det, som andre også har erfart, er litt i trangeste laget som normalobjektiv. Håper på å få anledning å til å prøve ut en lyssterk 28mm, og se hvordan den klarer seg.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt noen dager uten fotografering, og noen dager uten å legge opp bilder. Den 10. april var dette det beste jeg fikk til - stativer med fisk til tørk i Kvaløyvågen:

post-7280-1208336560_thumb.jpg

Den 11. ble det ingen bilder, og den tolvte ble det bare noen få med 35mm f/2. De fineste bildene ble tatt med 100mm f/2.8, men de hører ikke hjemme i denne tråden. Dette er av solnedgangen fra vinterhagen her hjemme:

post-7280-1208336575_thumb.jpg

Edit: og forumet ville legge begge disse i samme innlegg... Får se om jeg får endret på det senere :-)

Ahh, se der ja :thumbup:

Må bare få sagt at etter 9 måneders plikttjeneste i Troms har jeg lagt min elsk på naturen der.

Disse bildene beskriver det godt.

Flotte bilder begge to...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...