Gå til innhold

Fjerne Linux (og GRUB)...

sness

Anbefalte innlegg

Jeg skal fjerne Linux fra disken, men det er vel ikke bare å formatere partisjonen(e)? For når jeg kobler ut disken som Linux ligger på, så kommer det en feilmelding når jeg starter maskina. Da melder GRUB noe om harddisk error og maskina stopper der. Jeg kommer ikke noe lenger. Så da antar jeg det vil skje noe av det samme om jeg formaterer bort Linux. Så jeg må vel fjerne oppstartsgreiene til Linux på en eller annen måte først? Jeg har hatt noe problemer før, hvor jeg ikke kom inn i Windows, men det fiksa jeg ved å skifte til GRUB istedenfor LILO. (Forresten RedHat jeg har. Nyeste?) Jeg vet ikke om det her forklarer problemet mitt godt nok jeg? Jeg vil bare ha det sånn som jeg hadde det før jeg begynte å rote med Linux :) Linux er nok ikke noe for meg, hvertfall ikke enda ;) Så jeg vil bare fjerne alt av Linux og som har med Linux å gjøre + GRUB oppstartsgreiene. Jeg håper det er noen som kan hjelpe meg med dette, det hadde jeg satt veldig stor pris på. På forhånd takk til alle som gidder å ta seg bryet til å lese denne tråden, og spesielt til de som kommer med noen hjelpende svar.

-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GRUB er roten til all onskap!

når jeg hadde problemer med den forrige gang, så fikk jeg det aldri helt vekk, uansett hvor mange ganger jeg formaterte og hvor mye jeg styre. den dag idag er det ikke helt vekk, nå har jeg tatt ut den 10 gig'en GRUBen var på, den er forbannet :(

Lenke til kommentar
da skrive du bare >fdisk /mbr

da formaterer den også master boot record, hvor jeg regner med at du har lagt GRUB'en :)

Hmm....jeg liker ikke kommandoer jeg selv ikke vet hva helt gjør ;) Så om du kan forklare ALT hva den gjør? :) Den formaterer vel ikke noen av diskene mine? Eller formaterer den alt?

Lenke til kommentar
Linux lager annen MBR på HD enn det windows gjør..du MÅ slette MBR og opprette partisjoner og sånnt på nytt på HD'n

prøvd fdisk /mbr c: eller fdisk c:/mbr...huska ikke helt..

fdisk /help hehehe

Så alt på den disken går til helv**** da? Og ligger MBR alltid på C:? Jeg har windows98 på C: og XP som jeg bruker på E:

Disk1: C: = Windows98 (som jeg ikke bruker)

D: = Noen spill

E: = WindowsXP SP1 (bruker all the time)

Disk2: H: = Filmer og spill og div

I: = Spill og div

J: = Diverse diverse

Disk3: L: = Musikk

og Linux på en Linux partisjon

Så sånn ligger det an, og jeg aner ikke hva jeg må formatere og hva som forsvinner når jeg formaterer MBR

Lenke til kommentar

Sett i disk 1 til Linux distro og sett opp maskin til å boote frå CD. Når Linux starter opp installering, så står det bl.a. "Press F1 for more options", gjør det. Då skal du få noen valg, bl.a. installering av boot loader , installering av Windows boot loader. Velg å installer Windows boot loader og dermed skal du være kvitt GRUB. Hadde samme problem med ein maskin, formaterte heile disken fleire gonger uten at Linux (LILO) forsvant, dette ordna det enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Okay, en liten (nesten fullstendig) forklaring på mbr:

En PC skjønner i utgangspunktet ikke en møkk av hva som er skrevet på en harddisk. En harddisk er delt opp i partisjoner - det er greit. Men hva som er lagret av data er helt umulig for PCen å skjønne før operativsystemet er i live. Det finnes tross alt utallige filsystemer.

For at PCen skal klare å få i gang OSet må den først vite hvor den skal finne OSet. Hvis du har vært inni fdisk ser du at du kan velge å gjøre en av partisjonene "aktive". En standard Master Boot Record (MBR) inneholder (så vidt jeg er forstått) kun en adresse. Adressen peker til første sektor på den aktive partisjonen.

Så når PCen starter opp ser den i MBR -> der ser den en adresse til en av partisjonene -> og begynner dermed å laste hva enn som ligger på denne adressen. Det som ligger der (helt i begynnelsen av partisjonen) er enkelt og greit bootloaderen til OSet (f.eks. Windows XP, Linux osv).

Men! MBR kan godt inneholde et lite program (den har "god" plass) som kalles en "bootloader". Dette programet gir deg en meny på hva du har lyst til å starte opp, slik at du kan starte opp OSer som ligger på andre harddisker enn den første i PCen (Master på IDE-kanal 1). Bootloadern henviser bare pcen videre til den partisjonen du velger.

Med andre ord: å slette MBR er helt ufarlig, ettersom en tom MBR er en "frisk" MBR :) (Når man sier "slette" så mener man å legge inn en slags "default" MBR som kun henviser til den aktive partisjonen. Det er umulig å ødelegge MBR på noen som helst måte ved å "slette" den. PCen vil alltid klare å finne fram til den aktive partisjonen no matter what)

Bakdelen ved å slette MBR er nettopp det at man mister den fancy-smanchy bootloaderen man kanskje har lagt inn**, og dermed bare kan laste det ene og alene OSet som ligger på den aktive partisjonen. I de fleste tilfeller (for de litt mindre hardbarka Linux guruene) er den aktive partisjonen den med Windows XP.*

Jeg er nesten helt sikker på at det slik det fungerer. Om det ikke er 100% teknisk korrekt fungerer det i hvert fall slik i praksis. So no one will know the difference ;)

Håper jeg ikke forvirret alt for mange nå.

Håper jeg ikke skrev noe som ikke stemmer.

*PS! Det er ingenting i hverken Linux verden eller Windows verden som forandrer på hvilken partisjon som er aktiv. Dette må gjøres manuelt med fdisk. Hvis det er windows som boota før du la inn Linux er det windows som kommer til å boote når du sletter linux også.

** PPS! Man kan selvfølgelig legge inn en ny bootloader på nytt.

Lenke til kommentar

Er jo mange tips her nå.. Jeg får ikke gjort noe akkurat nå, men skal se litt senere og prøve da. Men tuusen takk for alle svar :) Håper det vil fikse problemet mitt. I'll be back soon, om det funker ;)

TAKK! :D

Lenke til kommentar

fixmbr funka strålende og Linux er helt borte fra maskina mi nå, håper jeg ;) Synd Linux ikke funka for meg denne gang, men kanskje neste gang, om det blir noen :) Men tusen takk for hjelpen alle sammen! Fint det er mulig å få litt hjelp her også ;)

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...