Gå til innhold

AprilFest 2008 – RandiA – April i nærmijøet

Anbefalte innlegg

Godt forslag, Petter. Takk. Gikk ut og gjorde det med en gang. Men begrensningen er at det er vanskelig å bruke stativ helt der nede, men det kan bli riktig bra med stativ. Nå måtte jeg støtte på kne, og da fikk jeg den ulempen at det kom litt for nært og jeg fikk avkuttet litt. Men det skal bli bra etter hvert ja, med mindre blenderåpning. Ser det kan bli mer fokus da. (Hvis man får holdt i ro altså :!: ) Men nå begynte det å bli litt i mørkeste laget, så man må opp i iso.

RandiA

post-92574-1209150559_thumb.jpg

Tv: 1/8

Av: 9

ISO: 800

Canon EF 50mm f.2,5 macro

Der tror jeg du er inne på noe ja.

Prøv deg litt frem så skal du se det blir bra.

5 dager igjen ennå :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det noen vanvittige (latinske) navn på de; som denne - Pulsatilla Vulgaris. Kan latin folket oversette ? Tror Vulgaris er latin for "alminnelig". Men Pulsatilla :hmm:

Tom

:!: :!: De latinske navnene er alltid veldig "talende", Tom, (de sier noe om fasongen, bruken, egenskapen osv) Vulgaris her ja: vanlig, ganske alminnelig, Pulsatilla (samme som i Puls, pulsere), ser det ikke så godt, da jeg har brettet ut kronbladene på "kubjellen", men det er egentlig en bjelle, og puls betyr å slå, el.l, og denne blomsten står ofte og "slår litt med bjellen", på fjellet for eksempel... :hmm: (det ble visst en liten latin-leksjon.)

RandiA

Lenke til kommentar
Godt forslag, Petter. Takk. Gikk ut og gjorde det med en gang. Men begrensningen er at det er vanskelig å bruke stativ helt der nede, men det kan bli riktig bra med stativ. Nå måtte jeg støtte på kne, og da fikk jeg den ulempen at det kom litt for nært og jeg fikk avkuttet litt. Men det skal bli bra etter hvert ja, med mindre blenderåpning. Ser det kan bli mer fokus da. (Hvis man får holdt i ro altså :!: ) Men nå begynte det å bli litt i mørkeste laget, så man må opp i iso.

Dette gjorde seg.Du trenger ikke nødvendigvis et stativ, med en monopod (ettbeinsstativ) kan jeg anbefale. Du kan jo ikke gå noe mer opp i ISO heller. 800 er nok det meste for blomster og ting med masse detaljer.

:!: :!: De latinske navnene er alltid veldig "talende", Tom, (de sier noe om fasongen, bruken, egenskapen osv) Vulgaris her ja: vanlig, ganske alminnelig, Pulsatilla (samme som i Puls, pulsere), ser det ikke så godt, da jeg har brettet ut kronbladene på "kubjellen", men det er egentlig en bjelle, og puls betyr å slå, el.l, og denne blomsten står ofte og "slår litt med bjellen", på fjellet for eksempel... :hmm: (det ble visst en liten latin-leksjon.)

RandiA

En liten latin leksjon har man bare godt av - ihverfall i følge engelsmennene. Så lenge det ikker er gresk så ;)

Tom

Lenke til kommentar

Så bilde to med mindre blenderåpning ble bedre da? Tror jeg får havne der, men jeg kan ikke bruke stativet mitt der like over bakken, derfor ser jeg at jeg bør ha noe kort"bent" å støtte på. Har brukt en plastboks og litt forskjellig nå, eller bare kneet, men hvis jeg skal gå for liten blenderåpning, bør jeg anskaffe noe. Forslag? Rundt 30cm over bakken kan være nok, litt "uttrekk" kanskje. Jeg vil ikke investere i noe dyrt, for jeg har stativet til andre foto-formål.

RandiA

Lenke til kommentar
Virker da så ustødig den der....kunne tenke meg en enkel støtte til et par hundrede kroner. Så forresten en eller annen plass et lite lavt stativ til kr.99, mulig det var CO.

RandiA

Gorilla-poden er mer solid enn den ser ut som. Men gratis er den ikke ...

Er det denne du tenkte på ?

Er billig ihvertfall.

Tom

Lenke til kommentar
Gorilla-poden er mer solid enn den ser ut som. Men gratis er den ikke ...

Er det denne du tenkte på ?

Er billig ihvertfall.

Tom

Ja, den var det ja. Men den er nesten litt for lav...da er det like greit å ta med seg en liten boks for å sette kameraet på...hvis en ikke skal så langt av gårde :!: ...må være muligheter til å ha den litt høyre enn den der.

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Ja, den var det ja. Men den er nesten litt for lav...da er det like greit å ta med seg en liten boks å sette kameraet på...hvis en ikke skal så langt av gårde :!: ...må være muligheter til å ha den litt høyre enn den der.

Sant nok.

Gorillapod'en jeg linket til skal visstnok tåle 3 kg. Så helt ille er det ikke. En mindre modell tåler 800g. Det blir vel for lite ?

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har den minste gorillapoden (til G9-en), og den er ganske nyttig, særlig hvis du trenger å henge kameraet et sted. Men den blir litt slakkere i "beina" etterhvert, og sant å si bruker jeg den sjelden.

Jeg liker blomsterbildene dine godt. Til slutt må du lage en kollasj av alle sammen og henge på veggen.

eitp

PS. Jeg er forresten godt i gang med "Francis Meyers lidenskap". God bok. Takk for tipset!

eitp

Lenke til kommentar

Takk for det, eitp... (begynner å bli en del plantebilder opp gjennom årene :yes: ..så denne runden ser jeg på bare som en innkjøring av det objektivet. Fint at du likte "Lidenskapen", prøv Innsirkling av Carl Frode Tiller etterpå, interessant. Kanskje vi ser deg i Lesesirkelen snart :) )

RandiA

Lenke til kommentar

Dag 26 - 26.April

Salix caprea blomsten ( Selje-blomsten kaller vi gjerne “gåsunge”)

post-92574-1209234432_thumb.jpgpost-92574-1209234451_thumb.jpg

post-92574-1209234478_thumb.jpg

Selje hører til pilslekten og er ”tvebo”, og det er blomstene på hann-treet vi kaller gåsunger …Vet ikke hvilket av disse tre jeg skal velge. De er tatt i skogen nå i kveldingen. På samme måte, (bortsett fra 1/125 på bilde 2)

Tv: 1/100

Av: 8

ISO: 400

RandiA

Lenke til kommentar
Nr 3 er min favoritt av disse.

Fin skarphet og pent croppet.

Takk skal du ha. Petter. Jeg har blendet ned nå da som du ser. Men det er litt av en utfordring med macro mot en gren som henger høyt, det er litt vind, og du håndholder kamera. Nesten slump at det blir fokus da. (Men det hjelper litt at jeg alltid fyrer av på tidsinnstilling)

RandiA

Lenke til kommentar

Dag 27 - 27.April

Helleborus orientalis

post-92574-1209320936_thumb.jpg

Vet jeg skulle hatt mindre blenderåpning her, ca 8 hadde blitt bedre. Men det ble ikke foto-tid i dag, så dette er en fra noen dager siden, da jeg ikke hadde skjønt det med mindre blenderåpning. :no:

Tv: 1/1250

Av: 3.2

ISO: 200

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...