Petteram Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Godt forslag, Petter. Takk. Gikk ut og gjorde det med en gang. Men begrensningen er at det er vanskelig å bruke stativ helt der nede, men det kan bli riktig bra med stativ. Nå måtte jeg støtte på kne, og da fikk jeg den ulempen at det kom litt for nært og jeg fikk avkuttet litt. Men det skal bli bra etter hvert ja, med mindre blenderåpning. Ser det kan bli mer fokus da. (Hvis man får holdt i ro altså :!: ) Men nå begynte det å bli litt i mørkeste laget, så man må opp i iso.RandiA Tv: 1/8 Av: 9 ISO: 800 Canon EF 50mm f.2,5 macro Der tror jeg du er inne på noe ja. Prøv deg litt frem så skal du se det blir bra. 5 dager igjen ennå Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Men det noen vanvittige (latinske) navn på de; som denne - Pulsatilla Vulgaris. Kan latin folket oversette ? Tror Vulgaris er latin for "alminnelig". Men Pulsatilla Tom :!: :!: De latinske navnene er alltid veldig "talende", Tom, (de sier noe om fasongen, bruken, egenskapen osv) Vulgaris her ja: vanlig, ganske alminnelig, Pulsatilla (samme som i Puls, pulsere), ser det ikke så godt, da jeg har brettet ut kronbladene på "kubjellen", men det er egentlig en bjelle, og puls betyr å slå, el.l, og denne blomsten står ofte og "slår litt med bjellen", på fjellet for eksempel... (det ble visst en liten latin-leksjon.) RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Godt forslag, Petter. Takk. Gikk ut og gjorde det med en gang. Men begrensningen er at det er vanskelig å bruke stativ helt der nede, men det kan bli riktig bra med stativ. Nå måtte jeg støtte på kne, og da fikk jeg den ulempen at det kom litt for nært og jeg fikk avkuttet litt. Men det skal bli bra etter hvert ja, med mindre blenderåpning. Ser det kan bli mer fokus da. (Hvis man får holdt i ro altså :!: ) Men nå begynte det å bli litt i mørkeste laget, så man må opp i iso. Dette gjorde seg.Du trenger ikke nødvendigvis et stativ, med en monopod (ettbeinsstativ) kan jeg anbefale. Du kan jo ikke gå noe mer opp i ISO heller. 800 er nok det meste for blomster og ting med masse detaljer. :!: :!: De latinske navnene er alltid veldig "talende", Tom, (de sier noe om fasongen, bruken, egenskapen osv) Vulgaris her ja: vanlig, ganske alminnelig, Pulsatilla (samme som i Puls, pulsere), ser det ikke så godt, da jeg har brettet ut kronbladene på "kubjellen", men det er egentlig en bjelle, og puls betyr å slå, el.l, og denne blomsten står ofte og "slår litt med bjellen", på fjellet for eksempel... (det ble visst en liten latin-leksjon.)RandiA En liten latin leksjon har man bare godt av - ihverfall i følge engelsmennene. Så lenge det ikker er gresk så Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 Så bilde to med mindre blenderåpning ble bedre da? Tror jeg får havne der, men jeg kan ikke bruke stativet mitt der like over bakken, derfor ser jeg at jeg bør ha noe kort"bent" å støtte på. Har brukt en plastboks og litt forskjellig nå, eller bare kneet, men hvis jeg skal gå for liten blenderåpning, bør jeg anskaffe noe. Forslag? Rundt 30cm over bakken kan være nok, litt "uttrekk" kanskje. Jeg vil ikke investere i noe dyrt, for jeg har stativet til andre foto-formål. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 30cm - høres ut som den største utgaven av en gorillapod kan passe da. Men den er ikka akkurat gratis Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 30cm - høres ut som den største utgaven av en gorillapod kan passe da. Men den er ikka akkurat gratis Tom Virker da så ustødig den der....kunne tenke meg en enkel støtte til et par hundrede kroner. Så forresten en eller annen plass et lite lavt stativ til kr.99, mulig det var CO.RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Virker da så ustødig den der....kunne tenke meg en enkel støtte til et par hundrede kroner. Så forresten en eller annen plass et lite lavt stativ til kr.99, mulig det var CO.RandiA Gorilla-poden er mer solid enn den ser ut som. Men gratis er den ikke ... Er det denne du tenkte på ? Er billig ihvertfall. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Gorilla-poden er mer solid enn den ser ut som. Men gratis er den ikke ...Er det denne du tenkte på ? Er billig ihvertfall. Tom Ja, den var det ja. Men den er nesten litt for lav...da er det like greit å ta med seg en liten boks for å sette kameraet på...hvis en ikke skal så langt av gårde :!: ...må være muligheter til å ha den litt høyre enn den der. Endret 26. april 2008 av RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Ja, den var det ja. Men den er nesten litt for lav...da er det like greit å ta med seg en liten boks å sette kameraet på...hvis en ikke skal så langt av gårde :!: ...må være muligheter til å ha den litt høyre enn den der. Sant nok. Gorillapod'en jeg linket til skal visstnok tåle 3 kg. Så helt ille er det ikke. En mindre modell tåler 800g. Det blir vel for lite ? Tom Lenke til kommentar
eitp Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Jeg har den minste gorillapoden (til G9-en), og den er ganske nyttig, særlig hvis du trenger å henge kameraet et sted. Men den blir litt slakkere i "beina" etterhvert, og sant å si bruker jeg den sjelden. Jeg liker blomsterbildene dine godt. Til slutt må du lage en kollasj av alle sammen og henge på veggen. eitp PS. Jeg er forresten godt i gang med "Francis Meyers lidenskap". God bok. Takk for tipset! eitp Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Takk for det, eitp... (begynner å bli en del plantebilder opp gjennom årene ..så denne runden ser jeg på bare som en innkjøring av det objektivet. Fint at du likte "Lidenskapen", prøv Innsirkling av Carl Frode Tiller etterpå, interessant. Kanskje vi ser deg i Lesesirkelen snart ) RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Dag 26 - 26.April Salix caprea blomsten ( Selje-blomsten kaller vi gjerne “gåsunge”) Selje hører til pilslekten og er ”tvebo”, og det er blomstene på hann-treet vi kaller gåsunger …Vet ikke hvilket av disse tre jeg skal velge. De er tatt i skogen nå i kveldingen. På samme måte, (bortsett fra 1/125 på bilde 2) Tv: 1/100 Av: 8 ISO: 400 Canon EF 50mm f.2,5 macro RandiA Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Nr 3 er min favoritt av disse. Fin skarphet og pent croppet. Endret 26. april 2008 av Petteram Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Nr 3 er min favoritt av disse.Fin skarphet og pent croppet. Takk skal du ha. Petter. Jeg har blendet ned nå da som du ser. Men det er litt av en utfordring med macro mot en gren som henger høyt, det er litt vind, og du håndholder kamera. Nesten slump at det blir fokus da. (Men det hjelper litt at jeg alltid fyrer av på tidsinnstilling) RandiA Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 For en spesiell blomst. Morsomt å se ting man aldri har sett før. Kan ikke si så mye på det tekniske, men var ihvertfall flott å se på. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 For en spesiell blomst. Morsomt å se ting man aldri har sett før. Kan ikke si så mye på det tekniske, men var ihvertfall flott å se på. Jo, jeg er sikker på du har sett "gåsungene" på selje....... RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Enig med Petter. Min stemme går til #3. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Bilde 3 er kanskje mest ryddig ja. Gjør seg best i større format. Mens jeg synes bilde 2 har fått best fokus. Ikke godt å si hvorfor, kanskje ikke vinden rusket i den vesle blomsten akkurat da jeg knipset. RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Dag 27 - 27.April Helleborus orientalis Vet jeg skulle hatt mindre blenderåpning her, ca 8 hadde blitt bedre. Men det ble ikke foto-tid i dag, så dette er en fra noen dager siden, da jeg ikke hadde skjønt det med mindre blenderåpning. Tv: 1/1250 Av: 3.2 ISO: 200 Canon EF 50mm f.2,5 macro RandiA Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Der er en veldig bra artikkel her på Akam som heter "Blenderen" Den beskriver veldig godt blenderåpningen og bruken av den. Dagens bilde viser at du har kommet et godt stykke på veien med macrofotografering. Skarpt og med dype fine farger bare forstyrret av litt liten dybdeskarphet. Godt jobbet Randi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå