Gå til innhold

AprilFest 2008 – RandiA – April i nærmijøet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hagelerkesporebildet ditt var flott, men som nevnt hadde det gjort seg med litt mer pang i fargene.

eitp

Takk for det, skal eksperimentere litt med det...(men liker generelt ikke å endre "naturens farger" for mye). Har samme blomst her i en annen vinkel, belysningen var en annen så fargene ble skarpere.Men ellers var jeg mer fornøyd med den opprinnelige innlagte...

post-92574-1209047269_thumb.jpg

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg begynner å få et nesten desperat behov for å se et oversiktsbilde over hagen din, Randi... Det føles som om jeg har gått gjennom den med skylapper alt - nå vil jeg snart se helheten! ;)

Samme her. Oversiktsbilde ønskes.

Dagens bilde var virkelig flott :thumbup:

Lenke til kommentar

Eh, hvordan etterbehandler du bildene? Her hos meg ser mange av de veldig kraftig overskarpet og med "halo"-effekter. Fargene ser også veldig rare ut.

Mulig du burde se på å få skjermen din kalibrert, eventuelt en ny skjerm :)

Mange fine uttrekk fra hagen, men som sagt, her er det noe med etterbehandlingen.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å få et nesten desperat behov for å se et oversiktsbilde over hagen din, Randi... Det føles som om jeg har gått gjennom den med skylapper alt - nå vil jeg snart se helheten! ;)

Dette skal da være macro-fotografering, og øving med det. (Ikke hagesider :!: :!: ) (Men vel, det er ikke så lenge siden jeg flyttet fra min store hage, og bildene jeg har lagt ut nå, er fra et lite område utenfor ny-stedet mitt. Men en del av plantene i gammelhagen flyttet jeg med meg; de gamle hagesidene mine, ikke oppdatert, ligger på Randis hage...sikkert mye gammelt og ikke-fungerende linker der. Jeg lager nytt nå, fra ny-stedet)

RandiA

Hvis du vil, så kan du sende meg originalen (f.eks. på mail), så kan jeg prøve meg litt - og se hva jeg får til.

Edit: Ikke det at jeg er noen verdensmester jeg heller ...

Tom

Det kan jeg godt, Tom, men det var ikke noe bra bilde det der...du vil vel ha det uklippede da?

RandiA

Lenke til kommentar

Dag 25 - 25.April

Pulsatilla vulgaris – Rote Glocke ( Stor Kubjelle)

post-92574-1209146558_thumb.jpg

Det fortsetter å dukke opp noe nytt hver dag…..….(Tror blenderåpning 4 viser seg å være det gunstigste på slike bilder, ved større blenderåpning blir for store partier uklare ….)

Tv: 1/60

Av: 4

ISO: 200

Canon EF 50mm f.2,5 macro

RandiA

Lenke til kommentar
Har du prøvd med enda mindre blenderåpning? Feks f/8 eller f/11..?

Høyere tall = mindre åpning = mer dybdeskarphet som også gir lengre lukketid og stativ kan bli nødvendig.

Med den arbeidsavstanden som Randi bruker på mange av bildene, er jeg usikker på om bakgrunnen blir uskarp nok med mindre blender.

På Canon sine kameraer så heter det Av og Tv istedet for A og S (Aperture Value og Time Value).

Jeg synes oppskarpningen er bedre på dagens blomst. Men det noen vanvittige (latinske) navn på de; som denne - Pulsatilla Vulgaris. Kan latin folket oversette ? Tror Vulgaris er latin for "alminnelig". Men Pulsatilla :hmm:

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Godt forslag, Petter. Takk. Gikk ut og gjorde det med en gang. Men begrensningen er at det er vanskelig å bruke stativ helt der nede, men det kan bli riktig bra med stativ. Nå måtte jeg støtte på kne, og da fikk jeg den ulempen at det kom litt for nært og jeg fikk avkuttet litt. Men det skal bli bra etter hvert ja, med mindre blenderåpning. Ser det kan bli mer fokus da. (Hvis man får holdt i ro altså :!: ) Men nå begynte det å bli litt i mørkeste laget, så man må opp i iso.

RandiA

post-92574-1209150559_thumb.jpg

Tv: 1/8

Av: 9

ISO: 800

Canon EF 50mm f.2,5 macro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...