RandiA Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Bruker: RandiA Utfordring: Nærmiljøet+våren i anmarsj+øve mer macro på spirer som dukker opp, bruke AV funksjonen og unngå P funksjonen, også kanskje prøve meg på noe RAW format som jeg ikke har øvd på. Deltagernivå: Pingle Utstyr: EOS400D og to objektiver Tamron 17-50mm, og Canon macro 50mm RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Dag 1. 1.April Blåveisen Blåveisen begynte allerede å blomstre tidlig i februar, men så kom det et stort snøfall, men nå er det bart igjen og våren er virkelig kommet...blåveisen står på sitt vakreste Canon EF 50mm ( Hvit bakgrunn: Tv:1/15, Av:9, ISO:400) Tv:1/160 Av:3,2 ISO:100 Absolutt ingen redigering, bare en liten "crop" RandiA PS.Var ute idag 2.april og gjorde som gutta sa, mindre blenderåpning...blåveisen ble "skarpere", flott så lærte jeg det. Men jeg "jukser" ikke og legger inn den nye her Endret 10. april 2008 av RandiA Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Pent bilde av blåveis. Litt uskarpt, spes i periferien av bladene, mulig du skulle brukt mindre blender. Fin bokeh. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Pent bilde av blåveis. Litt uskarpt, spes i periferien av bladene, mulig du skulle brukt mindre blender. Fin bokeh. Hmm.. mener du større blenderåpning/mindre tall, eller mindre blenderåpning? (Egentlig er jeg ny med dette macro objektivet, og fant det lettere å lage macro på min ixus850, men det kan sikkert bli bedre med denne også.....forhåpentligvis.) RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Mindre blenderåpning (større tall) for å få mer dybdeskarphet. Hvis du hadde økt ISO til 320 eller 400, så kunne du økt blender til 8 eller 9 og hatt samme lukkertid. Tror at blender 8 hadde vært nok i dette tilfellet. Uansett fin blomst, og jeg tror du kommer til å bli glad i Macro objektivet ditt når du har fått brukt det litt mer. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Takk for tips, skal eksperimentere litt med det. Men skal man ha særlig dybdeskarphet da? Når det er liksom EN blomst man vil ha i forgrunnen eller noe slikt? Jeg ønsker i hvert fall å gjøre den saken jeg fokuserer på mest mulig skarp. (Fint med litt innspill, det var grunnen til at jeg meldte meg på dette morsomme "tiltaket"...for å lære litt mer..) PS. Ser du har rett Tom, sjekket noen av de "skarpe" jeg har tatt tidligere med ixusen, og på de fleste der ser det ut til at blenderåpning er på ca 7,5. Men når skal man velge 2,5-3 da på macroobjektivet? RandiA Endret 2. april 2008 av RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Det du ønsker skarp er bladene og støvbærerne; resten skal være uskarp - det er riktig. Men det du vil merke, er at med macro, så må du ofte opp i en blender på 8 til 11 for at et så smalt område skal bli skarp. Du kan jo prøve det ut neste gang du går forbi en hvitveis - ta bilde med blender 5.6, 8 og 11. Da vil du fort se hvor mye du trenger å bruke. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Dag 2. - 2.April Crocus-Candy Litt dårlig med tid i dag, så det ble en kjapp luftetur på plenen av en støvete Candy i ettermiddags-solen og crocusen. Tv: 1/200 Av: 7,1 ISO: 100 Canon EF 50mm/f.2.5 RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Trivelig bilde - fint å se at krokusen titter frem alt. Gjør du noe særlig med bildene i Photoshop eller lignende? I såfall ville jeg muligens økt kontrasten og fargemetningen litt. Puristene vil sikkert irritere seg over grenene til buskene i bakgrunnen, men det er vanskelig å gjøre noe med i etterkant. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Skal innrømme at jeg lysnet en liten tanke på dette og økte kontrasten ør-lite, og klippet litt rundt kantene, men kunne ikke få bort de rose-kvistene nei. Kommer ikke til å fin-redigere, forskjønne disse vårbildene noe. Hovedhensikten er å øve litt med med blenderåpning og de to objektivene jeg har...bli litt bedre kjent med camera.. (Og selvsagt snappe opp noen gullkorn fra andre. Men jeg ser en del bilder er lagt ut uten at "data" er satt inn, det har jeg savnet på noen) RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Dag 3 - 3.April Sand-dollaren Må vel regne skjell-"sanking" som en av mine hobbyer også, og nå nærmer det seg tiden man kan vasse i fjæra igjen. Sand-dollaren får man gjerne et spesielt forhold til, og legenden rundt denne er fascinerende. (De fleste av mine skjell er nok funnet i varmere farvann, denne for eksempel i Florida) Tv: 1/25 Av: 14 ISO: 400 Canon EF 50mm/f.2.5 RandiA Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hei! Bilde nr. 1 er veldig bra, og nr. 3 kommer på en god andreplass. Dessverre ser bilde nr. 2 for oppsatt ut til at jeg liker det. Lyset ser også noe kraftig ut. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Fine skjell - synes at det passer med at det ikke er for sterke farger her. Kunne tenkt meg litt mer luft rundt skjellene. Hvordan har du satt opp autofpkus-punktenene dine? Lar du kamera velge for deg, eller har du valgt det midterste punktet. grunnen til at jeg spør, er det bakerste skjellet er ikke like skarpt som det hvite. Eller er disse veldig små ? Tom Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Fine skjell - synes at det passer med at det ikke er for sterke farger her. Enig. De matte fargene og det kontrastløse motivet hever bildet mange hakk. Lyset ser dog noe kraftig ut på det store hvite skjellet i front, menmen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 ....Kunne tenkt meg litt mer luft rundt skjellene.Hvordan har du satt opp autofpkus-punktenene dine? Lar du kamera velge for deg, eller har du valgt det midterste punktet....Tom Det var ikke mulig med mer luft rundt, tok bildet i Glasshuset mitt, og på en gulv-flis, da ville jeg sett fugingen. Ang.autofokuspunktene... her trenger jeg å lære noe, nokså blank her, selv om jeg har lest litt nå. Jeg har alltid valgt den midterste innstillingen, der det står AI FOCUS, så innbiller jeg meg at jeg bør få det til å lyse på det midterste "siktepunktet" når jeg tar bildet, prøver å få det punktet nokså sentralt..... Her vil jeg gjerne lære noe gutter, så bare vær "belærende". Takker for god hjelp. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 ....Kunne tenkt meg litt mer luft rundt skjellene.Hvordan har du satt opp autofpkus-punktenene dine? Lar du kamera velge for deg, eller har du valgt det midterste punktet....Tom Det var ikke mulig med mer luft rundt, tok bildet i Glasshuset mitt, og på en gulv-flis, da ville jeg sett fugingen. Ang.autofokuspunktene... her trenger jeg å lære noe, nokså blank her, selv om jeg har lest litt nå. Jeg har alltid valgt den midterste innstillingen, der det står AI FOCUS, så innbiller jeg meg at jeg bør få det til å lyse på det midterste "siktepunktet" når jeg tar bildet, prøver å få det punktet nokså sentralt..... Her vil jeg gjerne lære noe gutter, så bare vær "belærende". Takker for god hjelp. RandiA Fuger liker vi ikke, så da må det blik slik AI FOCUS er første innstilling - du har også en knapp for å fortelle kameraet at det skal kun bruke det midterste punktet. Det er knappen helt oppe til høyre bak (ved siden av *). Trykk den inn og drei på hjulet til bare indikatoren for den midterste sensoren lyser. Men du har kanskje gjort det også ? Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 AI FOCUS er første innstilling - du har også en knapp for å fortelle kameraet at det skal kun bruke det midterste punktet. Det er knappen helt oppe til høyre bak (ved siden av *). Trykk den inn og drei på hjulet til bare indikatoren for den midterste sensoren lyser. Men du har kanskje gjort det også ?Tom Hurra, der lærte jeg noe nytt igjen...nei hadde ikke fått med meg den lille knappen der i det hele tatt jeg....her må det eksperimenteres mer. Skal man skru den hit og dit hver gang man tar bilde da, eller lønner det seg å ha den på midtpunktet?..og det er OK at jeg har det fast på AI FOCUS? Men har vel ikke fått helt uttelling på den der, uten å vite om den lille knappen... (God lærer du, Tom) RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 I AI FOCUS, så synes jeg at det er fornuftig å bruke kun midtpunktet. På fest og slikt kan det være en ide å bruke alle, slik at en som låner kameraet ikke fokuserer på veggen mellom de to personene han/hun skal bilde av. Når du skal leke deg med følgefokus, så er det AI SERVO og alle punktene på som gjelder. Et lite jungeltriks som også anbefales, er å plassere fokuspunktet midt på det du skal ha i fokus, trykke ned utløser halvveis slik at kameraet får fokusert, deretter komponere bildet slikt du vil ha det før du trykker utløseren helt ned. Det som er viktig da, er å ikke slippe utløserknappen i mellomtiden Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 fint, notert meg det, Tom...takk for hjelp. RandiA Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 One Shot AF er bra til statiske motiv, ja.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå