Gå til innhold

Canon 450D- Hva slags minnekort?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal nå kjøpe mitt første speilrefleks som etter all sannsynlighet blir Canon EOS 450D... Til dette kameraet trenger jeg minnekort av typen SD. Vet veldig lite om minnekort, så dermed trenger jeg litt råd til hva jeg skal kjøpe. Trenger nok en ca. 4-8GB.. (enkelt/flere) Er viktig at det ikke blir for dyrt pga. stramt budsjett. Hva trenger jeg får å få optimal fart ved serie osv? Flere innvendinger? Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig å kjøpe minnekort som ikke spiser bildene dine. Derfor anbefales SanDisk eller Lexar kort. Har du lite penger så er det bedre å kjøpe et godt kort med lavere ytelse eller kapasitet enn et billig Hoki-Koki kort som dør akkurat idet du skal ta et skikkelig blinkskudd.

Tom

Lenke til kommentar

En annen ting også og tenke på er hva skjer hvis kortet går i stykker.

Så det er bedre og ha et par kort med mindre lagringskapasitet,en et med stor lagringskapasitet.

Så mister du ikke så mange bilder hvis ulykka er ute.

eller hvis kortet blir ødelagt,mistet eller lignende så har du et til.

Må være en stor bommert å stå på toppen av et fjell med et ødelagt kort. :wallbash:

Scandisk exstreme III CF kortene bli levert med en recovery cd.tror SD også blir levert med det.

Er i alle fall fornøyd med mine extreme III kort.

Lenke til kommentar
En annen ting også og tenke på er hva skjer hvis kortet går i stykker.

Så det er bedre og ha et par kort med mindre lagringskapasitet,en et med stor lagringskapasitet.

Så mister du ikke så mange bilder hvis ulykka er ute.

eller hvis kortet blir ødelagt,mistet eller lignende så har du et til.

Må være en stor bommert å stå på toppen av et fjell med et ødelagt kort. :wallbash:

Er det et reelt problem at minnekort går i stykker? Jeg vil ikke bytte minnekort på toppen av et fjell, ikke alltid at solen skinner... Ofte jeg ikke vil åpne kameraet. Har 4GB i dag, det neste blir 8, vil ha et minnekort som nesten klarer samme antall bilder som batteriet. For oss amatører er det irriterende å miste bildene etter en dag, men ingen katastrofe.

Lenke til kommentar

Jeg kjører 2GB Lexar Professional med 133x skrivehastighet. Kommer aldri til å bruke noe annet, for de kortene er helt rå! Hadde noe Kingston før, og de var VELDIG trege. Et nordlysbilde med lukkertid på 4-5 sekunder kunne ofte bruke 30-40 sekunder før det var skrevet til kortet. På lexar-kortene er det unnagjort på få sekunder...

Og det har ingen hensikt å kjøre 8GB kort med mindre du bruker 5D eller 1Ds. Ha heller 2-3 kort på 2 GB. Tro meg - når du absolutt IKKE vil miste bilder, ryker kortet! Da er det kjipt at alle bryllupsbildene til din beste venn har gått fløyten...

Lenke til kommentar
Jeg kjører 2GB Lexar Professional med 133x skrivehastighet. Kommer aldri til å bruke noe annet, for de kortene er helt rå! Hadde noe Kingston før, og de var VELDIG trege. Et nordlysbilde med lukkertid på 4-5 sekunder kunne ofte bruke 30-40 sekunder før det var skrevet til kortet. På lexar-kortene er det unnagjort på få sekunder...

Og det har ingen hensikt å kjøre 8GB kort med mindre du bruker 5D eller 1Ds. Ha heller 2-3 kort på 2 GB. Tro meg - når du absolutt IKKE vil miste bilder, ryker kortet! Da er det kjipt at alle bryllupsbildene til din beste venn har gått fløyten...

Jeg har selv også en god del Lexar 2GB 133x - de er relativt rimelige, men gode. Jeg har heller ingen minnekort over 2GB, og tilsammen har jeg langt over 20GB lagringskapasitet. Jeg har også en del SanDisk Extreme III - som var billige for meg da jeg kjøpte de. De er også veldig gode. Ellers har jeg ingenting annet enn disse to typene selv, og er godt fornøyd med det. Fordelen med kameraet som jeg har er at jeg kan ha både CF og SD-kort - da får jeg 4GB lagringsplass i kameraet til enhver tid. 1GB-kortene mine brukes nesten aldri, nå som jeg har såpass mange 2GB-kort.

Så, konklusjonen er; kjøp heller mange små kort enn få store, og kjøp minnekort av god kvalitet når du først handler. Minnekort er alt annet enn dyrt for tiden, og kameraet ditt fortjener minnekort av høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Er det et reelt problem at minnekort går i stykker? Jeg vil ikke bytte minnekort på toppen av et fjell, ikke alltid at solen skinner... Ofte jeg ikke vil åpne kameraet. Har 4GB i dag, det neste blir 8, vil ha et minnekort som nesten klarer samme antall bilder som batteriet. For oss amatører er det irriterende å miste bildene etter en dag, men ingen katastrofe.

Det er som alt annet,ved kjøp av "billig" så vet du ikke hvor lenge det virker.

Det er bedre og kjøpe kort som er anerkjente,foreksempel anbefalt på forumer.

Den eneste plassen jeg ikke vil bytte kort er i dykkerdrakt på dyptvann :)

Eller ser jeg ikke noen problemer med det,det er jo en enkel/rask jobb og regner det vannrett så går det jo an å gjøre det under jakka.

Og som fler her på forumet så anbefaler jeg flere kort med mindre GB.

Har selv 3 stk Scandisk exstreme III 4GB kort.Tar omtrent 350 rawbilder med hvert kort.

Har ennå ikke hatt behov og bytte kort under selve fotograferingen.

Kansje det er en katastrofe du fotograferer :p

Lenke til kommentar

Jeg er fersk på speilrefleks, så tester mange varianter. Da blir det også noen bilder... Havnet på Scandisk exstreme IV 4GB kort, satser på at kvaliteten er bra nok til at det ikke svikter. Skal ikke leve av bildene, minnene fra turen blir ikke ødelagt selv om kortet blir ødelagt.

Har hatt noen tilfeller der jeg ikke ville bytte kort, ene var i snøstorm på en fjelltopp, klarte knapt å stå oppreist, men ble noen ok stemningbilder i det vi tok av fellene og begynte å kjøre ned. Null sikt, whie out, masse snø i lufta og kalde mennesker. Det andre var i kuling i sol på toppen av en annen topp. Bra bilder fra Romsdalen, ut over sjøen. Men det blåste så mye at all knoting med ustyr var utenkelig. Mistet en noe, ville det blåse ut over stupet.

Enig i at 4GB ikke er lett å fylle opp. Skikjøring i pudder, vakker natur og sol, da jobber kameraet overtid. Vil ha pudderspruten, så holder knappen nede og håper på blinkskudd. I JPEG ble det over 400 bilder på en dag, men i RAW klarer kameraet bare 11 bilder i serie, da blir 200 bilder maks. Hadde jeg hatt større buffer i kameraet, hadde jeg glatt fylt kortet på en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...