Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Startet i ny jobb i 2007, tok ingen ferie, feirepenger?

x-team

Anbefalte innlegg

Heisann, startet den 13september i fjord i ny jobb og jobbet ut hele året, er fast ansatt i bedriften.

På lønnsslippen min står det: feriepengegrunnlag... osv..

Lurer på om jeg har krav på noe feriepenger fra den perioden jeg jobbet i fjord, altså fra 13september til nyttår, eller slåes fjordåret sammen med året 2008?

Takker for svar for de som skjønner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regelen er alltid slik at man får feriepenger for det man tjente i forrige år utbetalt kommende sommer. I ditt tilfelle får du litt over 10% av det du tjente fra september 2007 til årsskiftet.

Dessuten; en fjord er noe de har på vestlandet, i fjor var det året vi var ferdige med på nyttårsaften.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

haha, samme det vel :)

Ja det var det jeg tenkte på, står: feriepengegrunnlag 84500.

Starter vel og bygge feriepenge grunnlag fra første lønning av.?

Disse kan jeg vel egentlig 'kreve' og få utbetalt når jeg føler for det og?

Takker for svar:)

Lenke til kommentar

Det er vel mer at man har krav for dem når man skal ha ferie.. -eller til lønningen etter, siden at du får feriepenger fordi du ikke skal tape lønn for å ta fri..

Det å få dem utbetalt om sommeren er normalt, siden alle har krav på 3 ukers ferie da..

Lenke til kommentar
Det står ingen plass at noen har krav på 3 uker ferie på sommeren, men det er vanligst å ta ferien da.

Ifølge ferieloven har man krav på at hovedferien (3 uker) skal være i hovedferieperioden 1. juni til 30. september.

Forutsetningene for dette er at man ble ansatt før 15. august.

Lenke til kommentar
Regelen er alltid slik at man får feriepenger for det man tjente i forrige år utbetalt kommende sommer. I ditt tilfelle får du litt over 10% av det du tjente fra september 2007 til årsskiftet.

Dessuten; en fjord er noe de har på vestlandet, i fjor var det året vi var ferdige med på nyttårsaften.

Er det ikke 12 % det skal være da?

Lenke til kommentar

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta...tml?tid=28188#1

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28190

Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på 25 virkedager ferie hvert år. Ettersom lørdager er medregnet i virkedagene, er 6 virkedager det samme som en uke. Arbeidstakere har med andre ord krav på 4 uker + 1 dags ferie hvert kalenderår. Søndager og lovbestemte helge- eller høgtidsdager regnes ikke som virkedager.

Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5%. Dersom dere er omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, er den ordinære satsen 12% og for arbeidstakere over 60 år: 14,3%. Den femte ferieuken er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene og er ikke en del av ferieloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...