Gå til innhold

Startet i ny jobb i 2007, tok ingen ferie, feirepenger?

x-team

Anbefalte innlegg

Heisann, startet den 13september i fjord i ny jobb og jobbet ut hele året, er fast ansatt i bedriften.

På lønnsslippen min står det: feriepengegrunnlag... osv..

Lurer på om jeg har krav på noe feriepenger fra den perioden jeg jobbet i fjord, altså fra 13september til nyttår, eller slåes fjordåret sammen med året 2008?

Takker for svar for de som skjønner :)

Videoannonse
Annonse

Regelen er alltid slik at man får feriepenger for det man tjente i forrige år utbetalt kommende sommer. I ditt tilfelle får du litt over 10% av det du tjente fra september 2007 til årsskiftet.

Dessuten; en fjord er noe de har på vestlandet, i fjor var det året vi var ferdige med på nyttårsaften.

Endret av gorber
Regelen er alltid slik at man får feriepenger for det man tjente i forrige år utbetalt kommende sommer. I ditt tilfelle får du litt over 10% av det du tjente fra september 2007 til årsskiftet.

Dessuten; en fjord er noe de har på vestlandet, i fjor var det året vi var ferdige med på nyttårsaften.

Er det ikke 12 % det skal være da?

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta...tml?tid=28188#1

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28190

Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på 25 virkedager ferie hvert år. Ettersom lørdager er medregnet i virkedagene, er 6 virkedager det samme som en uke. Arbeidstakere har med andre ord krav på 4 uker + 1 dags ferie hvert kalenderår. Søndager og lovbestemte helge- eller høgtidsdager regnes ikke som virkedager.

Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5%. Dersom dere er omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, er den ordinære satsen 12% og for arbeidstakere over 60 år: 14,3%. Den femte ferieuken er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene og er ikke en del av ferieloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...