Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble jeg sagt opp på saklig grunnlag?


Christian86

Anbefalte innlegg

Da sier du enkelt og greit ikke opp, og lar ballen rulle. Som jeg leser, så har du ingenting å tape på dette. For Manpower sin skyld må de legge ned masse ressurser på å få deg sparket.

 

Fant dette i mailen jeg fikk før påske:

 

Dagen går i allefall :-) og du klarer deg fint ser jeg!!!! Bra jobba kompis!!

 

Det betyr at jeg i løpet av perioden 13. - 30. mars skulle ha gjort en fryktelig dårlig jobb; Innimellom der var jeg sykemeldt 3 dager og påske 3 arbeidsdager, og 3 helger, altså 5 dager å drite meg ut på. rart jeg ikke får dette til å henge sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag ringte de på nytt for å lage mer problemer. Jeg er av den typen som ikke liker fleksitid, jeg er så pliktoppfyllende at har jeg valget mellom å komme 30 min for tidlig, eller 10 minutter forsent, så velger jeg det første.

Denne perioden jobber jeg selvfølgelig også, men går ikke før. I dag fikk jeg beskjed om at Manpower ikke vil betale for den tiden, som nå utgjør ca 2000 kr.

 

Det at jeg en dag jobbet 1,5 timer ekstra for å lære mer om noe jeg skulle jobbe med etter hvert fikk jeg også beskjed om at jeg ikke fikk noe for. Greit nok at jeg ikke får overtid, for det var ikke avtalt, men jeg ble jo sittende igjen for å lære mer om dette.

 

Jeg syns sånn sett at det er merkelig at oppsigelsesgrunnen var at ting ikke ble gjort. For hver dag når jeg gikk så var ting gjort, sjekket det jeg skulle og svarte på mail kjappere enn det som var forventet.

Det at jeg de to første ukene var oppslukt med å lære og ikke purret så mye er jo greit, men det gjorde jeg noe med når hun jeg ble lært opp av kommenterte at det var en ide. Men jeg kan ikke purre hver dag heller, så jeg lot det gå en dag eller to og sendte påminnelse om at vi trengte svar.

 

Dette var det eneste som ble brukt mot meg som ting jeg ikke gjorde. Resten baserte seg på at enn så lenge jeg var på skole og skulle få behandling, så trodde de ikke at jeg ville gjøre jobben skikkelig, og at de trengte en på plassen hele tiden. Jeg hadde jo svart at jeg fint kunne prøve å få time på slutten eller starten av dagen og at jeg så kunne komme dit etterpå. Det er ca 30 mins reisevei hver vei. Dette ble oversett i samtalen og jeg fikk beskjed om at jeg bare hadde ønsket hjemmekontor, noe sjefen ikke likte.

 

 

Edit:

jeg fikk forsåvidt beskjed av NAV at hadde jeg sagt opp så ville det kunne medføre problemer for sykepengene. Bra jeg ventet og snakket med foreldrene før vi gjorde noe.

 

Om du har fastsatta arbeidstimer, som f.eks du går fra 10 til 15.00 og du kommer 09.30 så blir de 30 minuttene mertid, dvs du har faktisk ingen krav på å få betalt for disse timene. Du stiller selv opp på arbeid utenfor oppsatt arbeidstid så arbeidsgiver har ingen nødvendighet for å lønne deg heller for du har ingen arbeid i henhold til arbeidsplan. Dessverre er det slik så du får heller møte presist på jobb fremfor å møte før tiden for du får ikke lønn for det. Irriterende men dessverre er det slikt.

 

Når det gjelder oppsigelse er det ikke innenfor noen av bemanningskontorenes mandat eller arbeidsgivers mandat å overgå arbeidsmiljølove. Arbeidsmiljøloven er øverste rammeverk og kun enkelte, spesifiserte, lover kan fravikes ved avtale eller tariff. Oppsigelsestid er ikke fravikende ved tariff men er gjennsidig 1 månde om ikke annet er avtalt og kontrakten din sier 1 månde.

 

Jeg vil klassifisere dette under betegnelsen usakelig oppsigelse og vil råde deg til å ta kontakt med LO's Ungdomsutvalg eller eventuelt Ungdomsutvalget til Fellesforbundet. Var selv med da dette utvalget ble satt i år og det er meget hjelpsomme personer som sitter i det utvalget.

 

Foresten, du ble oppsagt etter 2 uker? Hva sier kontrakten din om prøvetiden? Mener at i prøvetiden er oppsigelsestiden 14 dager. Så oppsigelestid skal du ha uansett.

 

 

det gikk mer slik:

 

Perioden 25.02 - 04.03 fikk jeg gjort lite pga manglende rettigheter osv

Perioden 04.03 - 30.03 Lærte jeg om systemene, brukte det jeg lærte i praksis, fulgte opp om arbeidsoppgavene, ble lært opp i andre ting jeg hadde bedt om å få drive med fordi det var lite arbeid.

 

Rent praktisk jobbet jeg ca 2,5 uker med oppgaevene, resten var helger, dødtid eller fridager/sykedager. Prøvetid er ikke nevnt i kontraktet.

Lenke til kommentar

Nei men da er gjennesidig oppsigelsestid 1 månde. Samt at om arbeidsgiver vil si deg opp fordi han mener du ikke jobber godt nok skal skriftelig advarsel om dette overleveres arbeidstager. Så kan du selv bestemme om du vil ta det videre eller la det ligge. Om du vil ta det videre har du med hjemmel i loven rett til å gå videre og klage på avgjørelsen samt få se dokumentasjon og bevis på at du ikke utfører jobben din i det som er arbeidsinnstruksene.

 

For du har vel fått arbeidsinnstrukser som klart forteller hva dine arbeidsoppgaver er og hva arbeidsgiver forventer?

Lenke til kommentar
Nei men da er gjennesidig oppsigelsestid 1 månde. Samt at om arbeidsgiver vil si deg opp fordi han mener du ikke jobber godt nok skal skriftelig advarsel om dette overleveres arbeidstager. Så kan du selv bestemme om du vil ta det videre eller la det ligge. Om du vil ta det videre har du med hjemmel i loven rett til å gå videre og klage på avgjørelsen samt få se dokumentasjon og bevis på at du ikke utfører jobben din i det som er arbeidsinnstruksene.

 

For du har vel fått arbeidsinnstrukser som klart forteller hva dine arbeidsoppgaver er og hva arbeidsgiver forventer?

 

Ja og nei, jeg har fått vite i korte trekk, men ikke hva som forventes og hvor fort det ble forventet at jeg skulle lære.

 

jeg har heller ikke avtalt arbeidstid. Jeg har funnet oppdragspapiret; den sier Administrator prisavtaler, utover det sier den ikke noe om:

 

Hva som er arbeidsoppgavene

Hva som forventes

Hva som forventes av læring

 

Ut i fra det jeg fikk beskjed om så ville dette ta tid, og at jeg i starten skulle konsentrere meg om de enklere oppgavene, mens den vanskelige greide jeg, men fikk vite at skulle vente en stund før jeg begynte med.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Hva i? Ville klaget det her inn på statlig plan faktisk. De har sagt deg opp usakelig, unnlatt å levere ut skriftelig advarsel, brutt oppsigelsestiden i henhold til lov og kontrakten og i tillegg ikke gitt deg arbeidsinnstrukser. Har du jobbet på en gummihode fabrikk? For ledelsen høres ut som de er den største bestanden av gummihoder i ledende stilling.

 

Forøvrig skal arbeidsinnstruksene foreligge ved kontraktssignering og du skal lese og skrive under på at du har forstått dette og du skal ha med deg en kopi av alle disse signerte dokumenter.

Lenke til kommentar
Hva i? Ville klaget det her inn på statlig plan faktisk. De har sagt deg opp usakelig, unnlatt å levere ut skriftelig advarsel, brutt oppsigelsestiden i henhold til lov og kontrakten og i tillegg ikke gitt deg arbeidsinnstrukser. Har du jobbet på en gummihode fabrikk? For ledelsen høres ut som de er den største bestanden av gummihoder i ledende stilling.

 

Forøvrig skal arbeidsinnstruksene foreligge ved kontraktssignering og du skal lese og skrive under på at du har forstått dette og du skal ha med deg en kopi av alle disse signerte dokumenter.

 

No such thing; Jeg har ikke noe som sier hva oppgavene er, ikke hva som forventes, ingen advarsel, og ut i fra det jeg vet er det masse vikarierende unskyldninger for hvorfor det ble avsluttet. Hvor jeg jobbet er en annen sak, det er Manpower som prøver seg på å bli kvitt meg.

det som irriterer meg mest er at når jeg fortalte om problemene til sjefen osv, så lirte han av seg 3 ganger at de stilte spørsmål ved hvorvidt jeg evnet å utføre jobben skikkelig etter samtalebehandlingen.

 

Kanskje jeg burde ta dette videre?

Lenke til kommentar

Som arbeidsgiver benytter jeg meg ofte av vikarer gjennom div. vikarbyråer. Og jeg stusser litt over de sluttninger som blir trukket inn her.

Når det gjelder vikarer har vi kontrakter som stiller oss som arbeidsgiver i en ganske så fri rolle.

Ved F.eks en inngåelse av en kontrakt over 3 mnd, så oppereres det med 14 dagers gjennsidig oppsigelsestid. Jeg kan uten å måtte verken muntlig eller skriftlig ovenfor vikar velge og si opp arbeidsforholdet på dagen, bør gjøres innen rimelig tid etter start av arbeidsforholdet. Det kreves selfølgelig en saklig grunn, men dette er noe som tas med byrået. Eksempel på en saklig grunn kan være at personen ikke passer inn i arbeidsmiljøet i bedriften. Med andre ord, vi står ganske fritt. Kravet ved en slik kontraktsterminering er selvfølgelig at vi forsøker med en ny vikar.

Dette er helt standard bestemmelser i vikarkontrakter, og disse er prøvd ut juridisk.

 

Da jeg ikke kjenner til ordlyden i din kontrakt, så skal jeg ikke si hva som er rett og galt for din del, men jeg tror du skal slite med og komme noen vei med dette.

Lenke til kommentar
Som arbeidsgiver benytter jeg meg ofte av vikarer gjennom div. vikarbyråer. Og jeg stusser litt over de sluttninger som blir trukket inn her.

Når det gjelder vikarer har vi kontrakter som stiller oss som arbeidsgiver i en ganske så fri rolle.

Ved F.eks en inngåelse av en kontrakt over 3 mnd, så oppereres det med 14 dagers gjennsidig oppsigelsestid. Jeg kan uten å måtte verken muntlig eller skriftlig ovenfor vikar velge og si opp arbeidsforholdet på dagen, bør gjøres innen rimelig tid etter start av arbeidsforholdet. Det kreves selfølgelig en saklig grunn, men dette er noe som tas med byrået. Eksempel på en saklig grunn kan være at personen ikke passer inn i arbeidsmiljøet i bedriften. Med andre ord, vi står ganske fritt. Kravet ved en slik kontraktsterminering er selvfølgelig at vi forsøker med en ny vikar.

Dette er helt standard bestemmelser i vikarkontrakter, og disse er prøvd ut juridisk.

 

Da jeg ikke kjenner til ordlyden i din kontrakt, så skal jeg ikke si hva som er rett og galt for din del, men jeg tror du skal slite med og komme noen vei med dette.

 

Den delen er jeg klar over, men hos meg sier kontraktet at det skal saklig grunn og at oppsigelse følger aml. sine regler. Jeg er ikke så irritert på oppdragsgiver, de kan ha sagt opp pga problemene mine. Jeg er irritert fordi min arbeidsgiver ikke viser noe interesse for meg, selv om oppsigelsen ikke er saklig så sitter de med et problem fordi de må finne tilsvarende jobb til meg, når jeg da må ha behandling så blir jeg mindre attraktiv, så kan kanskje være det?

Lenke til kommentar
Som arbeidsgiver benytter jeg meg ofte av vikarer gjennom div. vikarbyråer. Og jeg stusser litt over de sluttninger som blir trukket inn her.

Når det gjelder vikarer har vi kontrakter som stiller oss som arbeidsgiver i en ganske så fri rolle.

Ved F.eks en inngåelse av en kontrakt over 3 mnd, så oppereres det med 14 dagers gjennsidig oppsigelsestid. Jeg kan uten å måtte verken muntlig eller skriftlig ovenfor vikar velge og si opp arbeidsforholdet på dagen, bør gjøres innen rimelig tid etter start av arbeidsforholdet. Det kreves selfølgelig en saklig grunn, men dette er noe som tas med byrået. Eksempel på en saklig grunn kan være at personen ikke passer inn i arbeidsmiljøet i bedriften. Med andre ord, vi står ganske fritt. Kravet ved en slik kontraktsterminering er selvfølgelig at vi forsøker med en ny vikar.

Dette er helt standard bestemmelser i vikarkontrakter, og disse er prøvd ut juridisk.

 

Da jeg ikke kjenner til ordlyden i din kontrakt, så skal jeg ikke si hva som er rett og galt for din del, men jeg tror du skal slite med og komme noen vei med dette.

I dette tilfellet foreligger det vel to kontrakter; en mellom trådstarter og vikarbyrået, og en mellom vikarbyrået og firmaet som leier inn vikaren.

Hva som står i kontrakten mellom vikarbyrået og firmaet er egentlig helt uvesentlig for denne saken.

Slik jeg har forstått det står det i kontrakten til trådstarter at han har vanlig oppsigelsestid (som gjelder mot vikarbyrået). Se også første post i tråden.

Hvordan vikarbyrået har sikret seg mot dette i avtalen med bedriften aner jeg ikke. Vikarbyrået er den profesjonelle part og bør følge kontrakten og gi trådstarter lønn. Hvem som til slutt skal betale for dette må vel bli en sak mellom byrået og firmaet.

Slik jeg forstår det løper kontrakten fortsatt, og vil gjøre det inntil kontrakten går ut (regner med den gjelder fra 25.02 og til en konkret dato?), eller til oppsigelsestida løper ut (1 mnd) etter en gyldig oppsigelse. Og slik jeg ser det foreligger det ingen gyldig oppsigelse.

 

Mulig jeg har misforstått noe, men det er i alle fall slik jeg ser saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...