Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble jeg sagt opp på saklig grunnlag?


Christian86

Anbefalte innlegg

Jeg var via et vikarbyrå ansatt i et selskap. Kontraktet sier følgende om oppsigelse:

 

"Arbeidsforholdet begynner 25.02.08, gjensidig oppsigelsesfrist er en måned, regnet fra første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted".

 

"Dersom oppdragsgiveren skulle forkorte oppdraget, opprettholder arbeidstakeren sitt krav på lønn fra XXXX for resten av oppdragsperioden, med mindre det foreligger saklig grunn for oppsigelse, og oppsigelse gjennomføres"

 

Den første uken satt jeg for det meste uten maskin og fikk gjort veldig lite fordi systemet der gjorde at ting gikk tregt. Jeg fulgte med og hørte på det som ble sagt, leste på egenhånd og fulgte med.

De neste to ukene trodde jeg var en del av opplæringen. Jeg gjorde det jeg skulle, ting ble ikke liggende, og jeg gjorde det jeg skulle slik jeg hadde fått beskjed.

Etter hvert ble det noe problemer hjemme som resulterte i at jeg fikk personlige problemer etter flere traumatiske hendelser i livet. Dette betydde at jeg trengte behandling 1 gang i uken for å bearbeide situasjonen.

 

Dette sa jeg ifra om til leder på jobben og trodde det skulle ordne seg. I dag fikk jeg beskjed om å pakke sammen på dagen da de etter en totalvurdering mente at den nye situasjonen gjorde meg usikket til jobben.

 

Jeg fikk vite at behandlingsproblemet var en god del av årsaken, samt at jeg ikke var så proaktiv og selvstendig som de ønsket. På dette tidspunktet hadde jeg jobbet der 2,5 uker ca. De mente også at ting ble liggende for lenge, og at jeg ikke gjorde alt jeg skulle.

Min beskjed var å forholde meg til de enklere tingene først inntil jeg var opp og gikk, og var det noe fikk jeg heller spørre. Dette gjorde jeg, mail ble liggende i maks 2-3 minutter, publiseringer i maks 1 time (De kommer uregelmessig, så jeg sjekker hvert 30./60. minutt, mens de andre gjør det som regel hver 3. time)

 

Det ble klaget på at jeg ofte var innom andre nettsteder og sende sms, men dette var i perioder hvor det ikke var noe å gjøre, noe jeg tok opp og ba om nye oppgaver så jeg fikk mer å gjøre.

 

Det var første gang jeg hørte noe om dette i dag, og jeg fikk beskjed om oppsigelse i dag. Det jeg undres er om dette gikk slik som det skulle, eller om noen har vært litt vel ivrig med å bli kvitt meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det støre spørsmålet er jo saklig grunn. Arbeidsgiver kan påberope seg saklig grunn dersom arbeidstaker ikke utfører arbeidet tilfredsstillende, har usaklig fravær, saamarbeider dårlig med medarbeidere og lignende.

 

Det står endel om oppsigelse her

 

Bl.a. står det:

 

Før beslutning om oppsigelse fattes, skal spørsmålet så langt praktisk mulig drøftes med arbeidstakeren. Dersom arbeidstakeren ønsker det, skal tillitsvalgte være med på drøftelsene.

 

Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om at arbeidstakeren har rett til å kreve forhandlinger innen 14 dager og reise søksmål innen 8 uker etter at forhandlingene er avsluttet. Krever ikke arbeidstaker forhandlinger, løper søksmålsfristen på 8 uker fra oppsigelsestidspunktet.Under forhandlingene har arbeidstaker rett til å ha med en tillitsvalgt eller annen rådgiver.

 

Noe mer konkret enn dette tør jeg ikke svare på, da dette er ganske komplisert juss.

Lenke til kommentar
Det støre spørsmålet er jo saklig grunn. Arbeidsgiver kan påberope seg saklig grunn dersom arbeidstaker ikke utfører arbeidet tilfredsstillende, har usaklig fravær, saamarbeider dårlig med medarbeidere og lignende.

 

Det står endel om oppsigelse her

 

Bl.a. står det:

 

Før beslutning om oppsigelse fattes, skal spørsmålet så langt praktisk mulig drøftes med arbeidstakeren. Dersom arbeidstakeren ønsker det, skal tillitsvalgte være med på drøftelsene.

 

Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om at arbeidstakeren har rett til å kreve forhandlinger innen 14 dager og reise søksmål innen 8 uker etter at forhandlingene er avsluttet. Krever ikke arbeidstaker forhandlinger, løper søksmålsfristen på 8 uker fra oppsigelsestidspunktet.Under forhandlingene har arbeidstaker rett til å ha med en tillitsvalgt eller annen rådgiver.

 

Noe mer konkret enn dette tør jeg ikke svare på, da dette er ganske komplisert juss.

 

Husk at dette er et vikarforhold, så hva bedriften sier er jo deres sak, men av kontraktet står det at oppsigelse følger aml. sine regler.

 

Jeg har ikke fått noe advarsel, eller irettesettelse for ting jeg har gjort galt.

Jeg har gjort de oppgavene som jeg ble bedt om, og bedt om mer når jeg kjedet meg. De mente at jobben jeg gjorde var bra, men de ønsket en som var mer proaktiv, som lette etter mer å gjøre. Det fikk ikke jeg beskjed om at jeg ikke var.

 

Argumentet om behandling ble så brakt inn som noe som avgjorde at jeg ikke passet da de følte dette ville bli for mye for meg å gjøre, og at de ikke trodde jeg kunne følge opp jobben skikkelig.

Lenke til kommentar

Akkurat der er det vel litt fordommer når det gjelder psykiske problemer ute og går. Du skulle heller ha sagt at du hadde snakket med legen og måtte til behandling en gang i uken, men ikke nevnt noe mer enn det. Men-men, neste gang... Så lenge du er vikar via et annet firma, kan oppdragsgiver nær sagt gjør hva han vil. Jeg synes ikke dette var en saklig oppsigelse så hvis vikarbyrået er uenig med det (altså at du dermed ikke får lønn noe annet sted), ville jeg ha tatt en snakk med arbeidstilsynet. I tillegg hadde jeg funnet et annet vikar-byrå. Det er mange av de og felles for de fleste er at de sliter med å få tak i folk.

 

Men i forhold til oppdragsgiver har du altså lite å stille opp med. Da jeg var i byrå, mener jeg bestemt at kunden måtte betale for oppdragets periode, nesten samme hva.

Lenke til kommentar
Akkurat der er det vel litt fordommer når det gjelder psykiske problemer ute og går. Du skulle heller ha sagt at du hadde snakket med legen og måtte til behandling en gang i uken, men ikke nevnt noe mer enn det. Men-men, neste gang... Så lenge du er vikar via et annet firma, kan oppdragsgiver nær sagt gjør hva han vil. Jeg synes ikke dette var en saklig oppsigelse så hvis vikarbyrået er uenig med det (altså at du dermed ikke får lønn noe annet sted), ville jeg ha tatt en snakk med arbeidstilsynet. I tillegg hadde jeg funnet et annet vikar-byrå. Det er mange av de og felles for de fleste er at de sliter med å få tak i folk.

 

Men i forhold til oppdragsgiver har du altså lite å stille opp med. Da jeg var i byrå, mener jeg bestemt at kunden måtte betale for oppdragets periode, nesten samme hva.

 

Fastlegen valgte å sykemelde meg da dette ble en for stor belastning, så jeg får sykepenger en periode og har lært til neste gang at jeg holder kjeft.

Problemet var nok ikke bare problemene, men at jeg måtte vekk en liten stund en gang i uken for behandling, så hva enn jeg hadde sagt så ville det ikke gått bra.

Lenke til kommentar

For det første kommer AML §15 inn i spillet, Opphør av arbeidsforhold. Dette tilsier at oppsigelsen skal så fremst det lar seg gjøre tages opp med arbeidstager.

 

Deretter vil jeg i alle fall si at samme lov's §17-3 som sier dette:

 

§ 17-3. Rett til å kreve forhandlinger

 

(1) Arbeidstaker som vil gjøre gjeldende at en oppsigelse eller avskjed er ulovlig, at det er brudd på lovens regler om fortrinnsrett eller at det har skjedd en ulovlig midlertidig ansettelse, innleie eller suspensjon, kan kreve forhandlinger med arbeidsgiver. Det samme gjelder hvis arbeidstaker vil kreve erstatning på grunn av forhold som nevnt i første punktum.

 

(2) Arbeidstaker som vil kreve forhandlinger må skriftlig underrette arbeidsgiver om dette innen to uker. Fristen til å kreve forhandlinger regnes fra:

a) oppsigelsen eller avskjeden fant sted,

b) arbeidsgiver avslo krav fra arbeidstaker om fortrinnsrett til ny stilling,

c) arbeidstaker fratrådte ved tvist om det har foreligget ulovlig innleie eller midlertidig ansettelse, eller

d) suspensjonens opphørstidspunkt.

 

Ved tvist om det foreligger lovlig innleie, midlertidig ansettelse eller suspensjon gjelder ingen frist for å kreve forhandlinger.

 

(3) Arbeidsgiver skal sørge for at forhandlingsmøte blir holdt snarest mulig og senest innen to uker etter at kravet er mottatt.

 

(4) Dersom arbeidstaker reiser søksmål eller underretter arbeidsgiver om at søksmål vil bli reist uten at forhandlinger har vært holdt, kan arbeidsgiver kreve forhandlinger med arbeidstaker. Krav om forhandlinger skal framsettes skriftlig så snart som mulig og senest to uker etter at arbeidsgiver er underrettet om at søksmål er eller vil bli reist. Arbeidsgiver skal sørge for at forhandlingsmøte blir holdt i samsvar med regelen i foregående ledd. Dersom søksmål er reist, skal arbeidsgiver skriftlig underrette retten om at forhandlinger vil bli holdt. Arbeidstaker plikter å møte til forhandlingene.

 

(5) Arbeidstaker og arbeidsgiver har rett til å la seg bistå av rådgiver under forhandlingene. Forhandlingene må være sluttført senest to uker etter datoen for det første forhandlingsmøtet, med mindre partene blir enige om å fortsette forhandlingene. Fra forhandlingene skal det settes opp protokoll, som skal underskrives av partene og deres rådgivere.

 

(6) I tvist om innleie rettes krav om forhandlinger mot innleier. Det som står om arbeidsgiver i paragrafen her gjelder tilsvarende for innleier.

 

I tillegg til alt dette vil jeg si i din situasjon at AML §15-8 og kommer meget sterkt inn, den sier dette:

 

§ 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom

 

(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

 

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

 

(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

 

Utfra min vurdering har du loven på din side når det gjelder usakelig oppsigelse. Ikke la arbeidsgiver slippe unna, ta tyren ved hornene og legg han i bakken.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Fikk telefon fra hun som stod ansvarlig for meg i dag, hun mente at jeg ikke hadde gjort jobben så godt som de forventet, selv om ingen egentlig kan si annet enn at jeg en gang fikk tilbakemelding om purre litt mer, noe jeg rettet meg etter.

 

Likevel ble behandlingen brukt som grunn til avslutningen i går. De kunne ikke vise til andre tilbakemeldinger enn det, så ingen kan egentlig si annet enn at de forventet meg nærmest fullstendig utlært etter 2 uker, sykefraværet gjorde at de kviet seg for å ha meg siden de ville ha noen på plass hele tiden, så jeg kunne ikke være der litt eller jobbe hjemmefra.

 

De ønsker nå at jeg sender oppsigelse selv, oppsigelsestiden på en måned gjaldt ikke siden oppdragsgiver avsluttet kontraktet med meg. På den måten står det i systemet at jeg avsluttet selv, og ikke ble "sparket".

 

Jeg syns bare det er merkelig at ingen sa ifra at noe ikke ble gjort skikkelig, at jeg ikke purret de første to ukene er jo greit, men det var mye å sette seg inn i. Det begynte jeg jo med etter at jeg fikk beskjed om det og gjorde siden.

 

Det hele virker som at jeg ble egentlig fjernet pga problemene, og at de andre beskyldningene er vikarierende, for jeg ble ikke gjort oppmerksom på det.

Lenke til kommentar
De har ikke lov til å gi deg dårligere vilkår enn AML, som sier at du skal ha lønn i oppsigelsestiden. Dette er uavhengig av hvem som sier opp.

 

Nei, det vet jeg jo. Jeg mener det er usaklig oppsigelse ettersom oppsigelse på dagen skal kreve mye mer enn dette, og grunnene er tatt opp med meg, så vidt jeg vet får alle svar innen noen minutter. Noen saker litt mer komplekse, men tror de ønsket at jeg skulle lære alt innen et par uker, noe jeg syns er litt urimelig. Det ble jeg heller ikke gjort klar over. Behandlingen og dagen ble brukt som et tyngende argument, at de følte jeg ikke var i stand til å gjøre jobben skikkelig.

 

Manpower som er selskapet som har meg støtter jo dem, de tror ikke på det jeg sier at jeg fikk positive tilbakemeldinger og ikke kjenner igjen noen av påstandene sjefen kom med.

Lenke til kommentar

Manpower er et vikarbyrå som jeg mener du bør komme deg unna fortest mulig. Ikke bare er det finere å ha "Jobbet hos Bedrift AS" enn "Vikariat hos Manpower" på CVen.

 

For eksempel er en kamerat av meg ansatt gjennom MP. TRE ganger har han opplevd å få beskjeden "på fredag er siste arbeidsdagen din der..." - på torsdag!! Til tross for at han jobber ganske bra.

 

Enda verre er det at vikarbyråene (ikke nødvendigvis MP) i samråd med "kunde" (som er oppdragsgiver) spekulerer i å ansette folk "akkurat lenge nok" til at oppdragsgiver ikke blir pliktig til å utbetale sykepenger dersom ansatt blir syk. Når de hele tiden "bytter" vikarer på denne måten forhindrer de også folk fra å opparbeide seg en reell pensjon og få et fast ansettelsesforhold.

 

Når du er ansatt gjennom et vikarbyrå kan oppdragsgiveren, som i dette tilfellet og som nevnt med kameraten min, selv velge å "bytte vikar" eller si opp vikariatet når de selv føler for det, uten noen saklig grunn whatsoever. Som en fast ansatt i en bedrift står du mye sterkere.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Manpower er et vikarbyrå som jeg mener du bør komme deg unna fortest mulig. Ikke bare er det finere å ha "Jobbet hos Bedrift AS" enn "Vikariat hos Manpower" på CVen.

 

For eksempel er en kamerat av meg ansatt gjennom MP. TRE ganger har han opplevd å få beskjeden "på fredag er siste arbeidsdagen din der..." - på torsdag!! Til tross for at han jobber ganske bra.

 

Enda verre er det at vikarbyråene (ikke nødvendigvis MP) i samråd med "kunde" (som er oppdragsgiver) spekulerer i å ansette folk "akkurat lenge nok" til at oppdragsgiver ikke blir pliktig til å utbetale sykepenger dersom ansatt blir syk. Når de hele tiden "bytter" vikarer på denne måten forhindrer de også folk fra å opparbeide seg en reell pensjon og få et fast ansettelsesforhold.

 

Når du er ansatt gjennom et vikarbyrå kan oppdragsgiveren, som i dette tilfellet og som nevnt med kameraten min, selv velge å "bytte vikar" eller si opp vikariatet når de selv føler for det, uten noen saklig grunn whatsoever. Som en fast ansatt i en bedrift står du mye sterkere.

 

Det fant vi også ut, men enden på visa blir at jeg blir sykemeldt pga måten de gjorde det. Jeg har vært ansatt hos manpower lenge nok, og leverer ikke oppsigelsen før jeg vet det ikke får noe problemer for meg. Neste jobb blir som fast via en bedrift, ikke vikar. Jeg trodde riktignok at når de skriver jeg beskyttes av aml. og skal ha en måneds oppsigelse, så får jeg det. Men det nekter de for.

 

 

 

Merkelig, kom på nå at Manpower ringte tidligere i dag; "For at du skal stille sterkere når du søker neste gang, så burde du levere oppsigelse selv". "Da står det i våre systemer at du sa opp, så hvis du sender innen torsdag, så ordner vi det i systemet".

 

Men de visste at jeg mest sannsynligvis blir sykemeldt på torsdag, for da skal jeg til behandling/lege. Altså; hvorfor INNEN torsdag?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Send hele sulamitten til Arbeidstilsynet. Selv om de opererer akkurat innefor det juridiske, kan de fortsatt slå ned på skitten spill og gjenre komme med en del krasse kommentarer til de. Ikke minst kan det være at tilsynet vil følge litt mer med og holder man på i en gråsone, kan det fort hende de gjør noe ulovlig som tilsynet dermed vil se.

 

Jeg jobbet via Ajilon (nå en del av Adecco). Dette var det første byrået jeg har jobbet for og av de jeg kontaktet var dette også det eneste jeg følte var temmelig seriøst. Har ikke prøvd noen andre ettersom jeg nå har fast jobb. Er det IT du jobber med? Skal du bytte, kan du i såfall gjerne sende meg en PM og hvilken by du tilhører så kanskje jeg har en kontaktperson til deg :)

Lenke til kommentar

I dag ringte de på nytt for å lage mer problemer. Jeg er av den typen som ikke liker fleksitid, jeg er så pliktoppfyllende at har jeg valget mellom å komme 30 min for tidlig, eller 10 minutter forsent, så velger jeg det første.

Denne perioden jobber jeg selvfølgelig også, men går ikke før. I dag fikk jeg beskjed om at Manpower ikke vil betale for den tiden, som nå utgjør ca 2000 kr.

 

Det at jeg en dag jobbet 1,5 timer ekstra for å lære mer om noe jeg skulle jobbe med etter hvert fikk jeg også beskjed om at jeg ikke fikk noe for. Greit nok at jeg ikke får overtid, for det var ikke avtalt, men jeg ble jo sittende igjen for å lære mer om dette.

 

Jeg syns sånn sett at det er merkelig at oppsigelsesgrunnen var at ting ikke ble gjort. For hver dag når jeg gikk så var ting gjort, sjekket det jeg skulle og svarte på mail kjappere enn det som var forventet.

Det at jeg de to første ukene var oppslukt med å lære og ikke purret så mye er jo greit, men det gjorde jeg noe med når hun jeg ble lært opp av kommenterte at det var en ide. Men jeg kan ikke purre hver dag heller, så jeg lot det gå en dag eller to og sendte påminnelse om at vi trengte svar.

 

Dette var det eneste som ble brukt mot meg som ting jeg ikke gjorde. Resten baserte seg på at enn så lenge jeg var på skole og skulle få behandling, så trodde de ikke at jeg ville gjøre jobben skikkelig, og at de trengte en på plassen hele tiden. Jeg hadde jo svart at jeg fint kunne prøve å få time på slutten eller starten av dagen og at jeg så kunne komme dit etterpå. Det er ca 30 mins reisevei hver vei. Dette ble oversett i samtalen og jeg fikk beskjed om at jeg bare hadde ønsket hjemmekontor, noe sjefen ikke likte.

 

 

Edit:

jeg fikk forsåvidt beskjed av NAV at hadde jeg sagt opp så ville det kunne medføre problemer for sykepengene. Bra jeg ventet og snakket med foreldrene før vi gjorde noe.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Du vet at om du tar kontakt med media og opplegg så er du sikret et avisoppslag og morro? For dette er hårreisende.

 

sukk ja, men etter lengre tenkning så har jeg funnet ut at jeg får heller ta sykemelding til sommeren og starte fra scratch sånn som de i klassen gjorde.

Jeg får noe penger å leve for inntil da, og får heller konsenterer meg om å bli bedre. Moroa er om Manpower i morgen ringer for å purre på oppsigelsen min, da ler jeg.

 

Edit:

Når det er sagt, hvis noen føler jeg er lat/giddalaus som ikke vil ut å søke aktivt med en gang, og heller ta sykepenger, så er det mest fordi jeg er utslitt av alle problemene som er lagd, og samfunnet hadde en sjans for 4 år siden til å rette problemene slik at det ble bra, men det gikk ikke.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Jeg tror neppe du blir sykemeldt helt til sommeren. Etter 8 uker må du ha oppfølgingsmøte med arbeidsgiver også. Blir vel snakk om at du da kanskje må ut i deltid. Dette gjelder selvfølgelig generelt, og ikke sikkert deg.

 

Men uansett så lykke til. Kanskje kontakte LO også?

Lenke til kommentar
Jeg tror neppe du blir sykemeldt helt til sommeren. Etter 8 uker må du ha oppfølgingsmøte med arbeidsgiver også. Blir vel snakk om at du da kanskje må ut i deltid. Dette gjelder selvfølgelig generelt, og ikke sikkert deg.

 

Men uansett så lykke til. Kanskje kontakte LO også?

 

Vel, de er IA bedrift og jeg sa rett ut "Jeg VIL jobbe", men de hintet mer til om vikarbransjen var noe for meg og nå vil ha meg til å si opp.

Lenke til kommentar
I dag ringte de på nytt for å lage mer problemer. Jeg er av den typen som ikke liker fleksitid, jeg er så pliktoppfyllende at har jeg valget mellom å komme 30 min for tidlig, eller 10 minutter forsent, så velger jeg det første.

Denne perioden jobber jeg selvfølgelig også, men går ikke før. I dag fikk jeg beskjed om at Manpower ikke vil betale for den tiden, som nå utgjør ca 2000 kr.

 

Det at jeg en dag jobbet 1,5 timer ekstra for å lære mer om noe jeg skulle jobbe med etter hvert fikk jeg også beskjed om at jeg ikke fikk noe for. Greit nok at jeg ikke får overtid, for det var ikke avtalt, men jeg ble jo sittende igjen for å lære mer om dette.

 

Jeg syns sånn sett at det er merkelig at oppsigelsesgrunnen var at ting ikke ble gjort. For hver dag når jeg gikk så var ting gjort, sjekket det jeg skulle og svarte på mail kjappere enn det som var forventet.

Det at jeg de to første ukene var oppslukt med å lære og ikke purret så mye er jo greit, men det gjorde jeg noe med når hun jeg ble lært opp av kommenterte at det var en ide. Men jeg kan ikke purre hver dag heller, så jeg lot det gå en dag eller to og sendte påminnelse om at vi trengte svar.

 

Dette var det eneste som ble brukt mot meg som ting jeg ikke gjorde. Resten baserte seg på at enn så lenge jeg var på skole og skulle få behandling, så trodde de ikke at jeg ville gjøre jobben skikkelig, og at de trengte en på plassen hele tiden. Jeg hadde jo svart at jeg fint kunne prøve å få time på slutten eller starten av dagen og at jeg så kunne komme dit etterpå. Det er ca 30 mins reisevei hver vei. Dette ble oversett i samtalen og jeg fikk beskjed om at jeg bare hadde ønsket hjemmekontor, noe sjefen ikke likte.

 

 

Edit:

jeg fikk forsåvidt beskjed av NAV at hadde jeg sagt opp så ville det kunne medføre problemer for sykepengene. Bra jeg ventet og snakket med foreldrene før vi gjorde noe.

 

Om du har fastsatta arbeidstimer, som f.eks du går fra 10 til 15.00 og du kommer 09.30 så blir de 30 minuttene mertid, dvs du har faktisk ingen krav på å få betalt for disse timene. Du stiller selv opp på arbeid utenfor oppsatt arbeidstid så arbeidsgiver har ingen nødvendighet for å lønne deg heller for du har ingen arbeid i henhold til arbeidsplan. Dessverre er det slik så du får heller møte presist på jobb fremfor å møte før tiden for du får ikke lønn for det. Irriterende men dessverre er det slikt.

 

Når det gjelder oppsigelse er det ikke innenfor noen av bemanningskontorenes mandat eller arbeidsgivers mandat å overgå arbeidsmiljølove. Arbeidsmiljøloven er øverste rammeverk og kun enkelte, spesifiserte, lover kan fravikes ved avtale eller tariff. Oppsigelsestid er ikke fravikende ved tariff men er gjennsidig 1 månde om ikke annet er avtalt og kontrakten din sier 1 månde.

 

Jeg vil klassifisere dette under betegnelsen usakelig oppsigelse og vil råde deg til å ta kontakt med LO's Ungdomsutvalg eller eventuelt Ungdomsutvalget til Fellesforbundet. Var selv med da dette utvalget ble satt i år og det er meget hjelpsomme personer som sitter i det utvalget.

 

Foresten, du ble oppsagt etter 2 uker? Hva sier kontrakten din om prøvetiden? Mener at i prøvetiden er oppsigelsestiden 14 dager. Så oppsigelestid skal du ha uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...